www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 17. května 2024, Svátek má Aneta, zítra Nataša

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 06 - Rally Australia (PCWRC)

Grönholmovi první startovní pozice v pátek nevadí

24. října 2006 • 08:20

Do místa, kde před rokem debutovala nejnovější generace Focusu RS WRC, se vydává šampionát WRC 2006 ke svému čtrnáctému podniku. Tým BP-Ford přijíždí do Austrálie na vedoucí pozici v šampionátu značek. Osmibodový náskok si vybudoval prvními dvěma místy v Turecké rally. Australskou rally (26. - 29. října) bude západní pobřeží hostit letos naposledy.

Marcus Grönholm a Timo Rautiainen, jejichž páté letošní vítězství z Turecka snížilo jejich ztrátu na vedoucího jezdce šampionátu na 25 bodů, dosáhli v minulosti na oblázkovitých tratích Západní Austrálie výborných výsledků. Finové zvítězili třikrát po sobě v letech 2000, 2001 a 2002 a v každém z případů bojovali o titul v hodnocení značek.

Týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen nemají s australskými tratěmi tak bohaté zkušenosti, ale při obou svých startech dojeli do cíle a v roce 2004 skončili čtvrtí. V Austrálii startoval loni Ford Focus RS WRC06 v rámci testovacího a vývojového programu. Od té doby vyhrál pět soutěží a pomohl týmu BP-Ford tři soutěže před koncem letošní sezony k vedení v šampionátu značek.

Australskou rally si většina účastníků oblíbila i přesto, že její šotolinové cesty připravují pro posádky mnohé nástrahy.

Mají tvrdý podklad, který je pokrytý miliony malých oblázků. Nejenže jsou neuvěřitelně kluzké, ale pro jezdce, startující do rychlostních zkoušek mezi prvními, znamenají nevděčnou úlohu odklízečů kamínků z ideální stopy. Tím připravují lepší podmínky a více přilnavosti pro své soupeře, startující později.

Dalším nebezpečím jsou vzrostlé stromy, rozeseté blízko kolem cest. Sebemenší odchylka od správného směru může být potrestána nemilosrdným nárazem do některého z nich. Kluzký povrch a vegetace tak vyžaduje velmi přesné ovládání vozu a co nejlepší přilnavost pneumatik BFGoodrich.

Díky absenci vedoucího jezdce tabulky Sébastiena Loeba bude v pátek vyrážet na tratě jako první Marcus Grönholm. Osmatřicetiletý Fin si však nepřipouští, že by to pro něj mělo znamenat nějaké obtíže. „Australská rally pro mě hodně znamená a je to jedna z těch, které mám rád. Sebastien Loeb tu nebude startovat, takže v pátek budu první na trati já. V minulosti jsem tu ale zajížděl dobré časy i z přední pozice. Raději budu myslet na tohle, než abych mluvil o komplikacích. Je to všechno otázka myšlení - dívat se na věci pozitivně a ne negativně,“ říká.

„Je to těžká rally, ale jede se tu rychle a to mám rád. Je důležité si držet ideální stopu a k tomu je nezbytné mít velmi dobré rozpisy. Pojedu tady již poosmé a začínám si tratě docela pamatovat. Double v Turecku všechny v týmu hodně povzbudilo. Dostali jsme se do čela šampionátu a uděláme všechno pro to, abychom v Austrálii naši pozici ještě upevnili,“ dodává.

Hirvonen má Australskou rally také rád a přirovnává ji k domácí soutěži ve Finsku. „Je to rychlá a plynulá soutěž, je tu hodně dlouhých skoků a mezi soutěžemi celého šampionátu je tahle jednou z mých nejoblíbenějších,“ říká šestadvacetiletý Hirvonen. „Díky povrchu s oblázky je jedinečná a její tratě jsou velmi kluzké. Skoky se kvůli tomu liší od ostatních podniků. V Austrálii auto letí jen výjimečně přímým směrem a jezdec málokdy přesně ví, kam dopadne. Perfektní přistání je spíše výjimkou - a to je něco, co se mi moc líbí!“

„V Turecku jsme pro tým dosáhli fantastického výsledku. Při souboji s bratry Solbergovými jsem byl v pohodě, i když jsem musel jet rychleji, než při minulých soutěžích. Letos jsem se toho hodně naučil a nejlepší je, že jedu ve větším klidu a přitom jsem Marcusovým časům blíže, než na začátku sezony,“ dodává.

Ford
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist