www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
MS 07 - Uddeholm Swedish Rally (PCWRC)BP-Ford chce ve Švédsku těžit ze své sestavyPrvní zastávkou v sérii dvou zimních skandinávských soutěží, které následují týden po sobě, je Švédská rally (8. - 11. února). Pro tým BP-Ford znamená takto krátký termín mezi dvěma podniky jedno z nejrušnějších období této sezony. Švédskou rally charakterizuje sníh, led a chladné počasí. O týden později v Norsku budou podmínky podobné. Posádky i stroje tedy čeká dokonalá prověrka připravenosti na mrazivé dobrodružství. Tým BP-Ford se spoléhá na čistě finské dvojice. Jak Marcus Grönholm a Timo Rautiainen, tak Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen se cítí mezi sněhovými bariérami jako doma, protože na takovýchto tratích doslova vyrostli. Teploty v regionu Värmland ve středním Švédsku mohou snadno klesnout až k hranici -30°C, což bude klást velké nároky na technický personál, který bude ulehat do sněhu, aby se i v těchto extrémních podmínkách postaral o dokonalé fungování obou Focusů RS WRC. Grönholm dojel v úvodním podniku v Monte Carlu na třetím místě a už se těší na tu správnou zimní jízdu. Fin v pondělí oslavil své 39. narozeniny a na švédské tratě se vydá již popatnácté. Čtyři ze svých dosavadních startů proměnil ve vítězství, včetně loňského s Focusem WRC. Seveřanům místní podmínky velice vyhovují. Ve 44 leté historii podniku tu zvítězil pouze jednou jezdec, který se ve Skandinávii nenarodil. I přes led a sníh patří Švédská rally k nejrychlejším soutěžím v šampionátu. Loňská průměrná rychlost Marcuse Grönholm byla 110 km/h. Pouze ve Finsku se jezdí rychleji. Dosahování vysokých rychlostí umožňuje neuvěřitelná přilnavost pneumatik BFGoodrich. Jejich hroty se zabodávají do promrzlého podkladu a drží vůz v požadovaném směru. Po úvodu letošního roku bez sněhu přišlo do Švédska právě včas to pravé zimní počasí a jezdci se budou moci spolehnout i na sněhové bariéry, o které při co nejrychlejším průjezdu zatáčkami své vozy opírají. „Když jsou ty pravé zimní podmínky, je Švédská rally skvělým podnikem,“ říká Grönholm. „Je opravdu krásné jet po sněhu na plný plyn a opírat se v zatáčkách o bariéry. Pro mě je to něco úžasného a tohle je jedna z mých nejoblíbenějších soutěží. Možná si to tak užívám, protože právě na takovýchto tratích jsem odstartoval svou kariéru.“ „Bude to znít překvapivě, ale přilnavost na sněhu je díky pneumatikám s hroty excelentní. Máme jí skoro tolik, jako na šotolině. Je ale důležité se držet v ideální stopě, protože mimo ní je sníh sypký, trakce ubývá a ztrácíte čas. Do sněhové bariéry se můžete také zapíchnout, když není dost tvrdá. To je její nevýhoda.“ „Druhé průjezdy rychlostními zkouškami jsou obtížnější. Po prvním kole se objevuje v podkladu šotolina a ta vytahuje hroty z pneumatik. Celé pole jede navíc stejnou stopu a led je pak mnohem kompaktnější. Hroty se nedostanou až k podkladu a přilnavost je horší.“ Mikko Hirvonen bude ve Švédsku startovat popáté a také on má tuto soutěž rád. „Vypadá to, že počasí je letos dobré a pokud to tak zůstane, budu spokojený,“ říká. „Nebudeme se muset tolik obávat o hroty při jízdě na šotolině. Množství šotoliny ovlivňuje způsob naší jízdy. Abychom hroty a pneumatiky ušetřili, nepoužíváme při startu ani lunch-control. Musíme také dbát na to, abychom v pomalých zatáčkách příliš prudce nebrzdili a nepřidávali.“ „Na sněhu se také jezdí trochu jinak, než na šotolině. Nechávám více pracovat pneumatiky a jezdím více zeširoka. Člověk nemusí být při řízení až tak přesný a to mě baví. V Monte Carlu jsem vyjel slušné body a teď bych se chtěl v podmínkách a na soutěži, kterou mám rád, vrátit do plné práce.“ Ford
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|