www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
MS 07 - Rally Norway (JRC)Postřehy z Norska: Dobrodružné chvilky českých posádekNástrahy tratě Norské pořádně potrápily všechny tři české dvojice, které se postavily na start. Zatímco Kopecký se Schovánkem vyvázli jen s časovou ztrátou, Liška s Plachým i Štěpánek s Omelkou spadli do záchranné sítě SuperRally. Jan Kopecký Časové manko na první rychlostní zkoušce má na svědomí poměrně kuriozní závada. Ostatní ztráta již bere jezdec na sebe: „Ráno to bylo blbý, ztratil se nám výkon motoru. V sání se překlopila klapka určená na vodní brody, motor nasával horký vzduch a ztratil výkon. Před druhou vložkou jsme to opravili, ale na třetí jsem se po malé chybě dotknul zadkem závěje a ta stáhla i kousek předku tak nešťastně, že sníh nalítal do filtru od sání a museli jsme zastavit a vyčistit to. Pak už se to s námi vleklo. Snažili jsme se jet rychle, ale moc nám to něšlo. Vždy, když jsem chtěl zrychlit, udělal jsem chybu a šli jsme do hodin. Tratě jsou tady těžké, záludné a díky počasí, kdy dneska bylo i nad nulou, je takový těžký sníh a hodně to klouzalo. Některé vložky mi přijdou až moc umělé. Trať je na nich vyhrnutá v lese mezi pařezy a to se mi moc nelíbí. Divácké arény opět vyhrnuté třeba na loukách jsou určitě velice přehledné a atraktivní, ale my bychom radši jeli v lese, protože na louce o délce sedmi kilometrů ztrácíme stejný čas, jako když jedeme klasickou vložku dlouhou 14 km.“ Milan Liška V propojeném stanu Liškova i Štěpánkova týmu panovala vcelku veselá a optimistická nálada, navzdory tomu, že obě posádky toho v pátek mnoho nenajezdily a zajímavostí je, že skončily na stejném místě, jen každý v jiném průjezdu. „Skončili jsme na stejném místě jako Štěpánek, ale o průjezd později. V kombinaci pravá 5 – levá 3 – pravá 5. Trojkové zatáčky jsem tady jel vždy naplno a nebyl problém. V téhle se mi na čtyřku auto spakovalo a doposud nevím co se událo. Sice jsem to vybojoval, ale asi jsem tomu měl dát volný průběh a po hodinách bych jel dál. V další zatáčce jsem se totiž postavil bokem a čumákem dovnitř. To bylo ještě správně. Auto se začalo opírat o bariéru z rozbředlého sněhu, ale najednou bariéra zmizela a byli jsme mezi mladými smrčky. Kolem bylo asi patnáct diváků, ale akčních jich byla jen polovina. Ostatní byli asi unavení z toho, jak v minulém průjezdu tahali Honzu, který jak jsme se později dozvěděli, právě tady skončil když se jelo poprvé.“ Jan Štěpánek Marek Omelka, spolujezdec Jana Štěpánka, se již několik dní potýká se zdravotními problémy. Přesto usedl na sedadlo spolujezdce, ale daleko se nevezl. Již po první rychlostní zkoušce mohl opět ulehnout, aby se dal do startu sobotní etapy co nejvíce do pořádku. „Marek by to asi dneska celé stejně nebyl schopný přečíst, protože je mu opravdu zle. Moje chyby nakonec byly teda k něčemu dobré a Marek se může vyležet. Hned po startu první vložky jsme měli trošku jinak napsaný horizont, než bylo třeba. Měli jsme napsáno, že ho máme jet naplno a zleva, ale to nešlo, protože již byly vyfrézované koleje od aut před námi. Najížděli jsme tedy středem, ale naplno to bylo. Za horizontem se cesta stáčela doleva. Auto se vzneslo a při dopadu jsme částí auta dopadli mimo cestu. Měli jsme velké štěstí, že jsme to odnesli jen prasklým ráfkem a ohnutým ramenem. Po devíti minutách jsme auto vrátili zpátky na cestu a pokračovali. Nikam jsem nespěchal, jeli jsme v klidu. Po čtyřech kilometrech jsme dojeli auto, které nás, aniž bychom chtěli, pustilo před sebe. A abych ho pak nebrzdil, tak jsem trochu zrychlil. Na videu z auta je vidět, že jsme měli problém s centrálním diferenciálem, který se od 85 km/h rozpojoval, zatímco při dotyku brzdy naskočila svornost na 100%. To vše se sečetlo v oné zatáčce, kde jsme šli ven. Odtud nás dostávalo asi 40 lidí, které svolal jeden z diváků.“ Zajímavostí je, že do večerního servisu dorazil norský fotograf-amatér s fotografiemi havárií českých jezdců v obou průjezdech a ještě přidal informaci o tom, že jeho bratr byl při vyprošťování Štěpánkova subaru za skokem, krátce po startu. Asi se nikdo nebude divit, že jak Jan Štěpánek, tak Milan Liška se živě zajímali o to, kde budou norští bratři stát v sobotu a pečlivě si to místo zaznamenali, aby se tentokrát dobrodružným momentům vyhnuli. Milan Hauer, Hamar
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|