www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 07 - Rally Norway (JRC)

Čtyři tajenky v cíli Norské rally

18. února 2007 • 22:00

Minutu po minutě si spolu s námi můžete zopakovat dojezd do cíle poslední rychlostní zkoušky třetí letošní soutěže MS v rally a sledovat jak dopadly čtyři různé miniduely o umístění v elitní desítce.

V cíli rychlostní zkoušky očekává netrpělivě příjezd soutěžních posádek dav novinářů, fotografů a několika televizních štábů i mnoha diváků. Pochopitelně hlavně norských a také finských. Největší hvězdou je komentátor oficiálního WRC rádia, který emotivně komentuje napětí, které je na mnoha přítomných jasně viditelné.

Chvíle čekání jsou u konce. Na horizontu se objevuje červený Loebův Citroen C4. Po včerejšku demotivovaný Sebastian projíždí cílem za hustého sněžení a v čase 24:27,4 min. Je o půl minuty rychlejší než při prvním průjezdu této vložky v sobotu ráno. Za Loebem startujícího Lineruda téměř dotlačí do cíle Hanninen, který se zlepšil dokonce o minutu a půl. I tak nabral od Loeba 'dvacítku'.

Mladičký Norský talent Mikkelsen sklidil potlesk fanoušků za více než dvouminutové zlepšení oproti přidělenému času ze soboty a to ještě netušil, že se z třináctého místa posune do elitní desítky. Tomu se říká raketový nástup mezi 'velké kluky'. Další Nor Dalsjo v sobotu také patřil mezi ty, kterým byl čas dodatečně přidělován po Wilksově zablokování trati. Tentokrát dokázal regulérně Mikkelsena překonat.

Zatímco norští fotografové beze zbytku využívají dvouminutové rozestupy mezi posádkami k pořizování záběrů svých vycházejících hvězd ze všech možných úhlů, my netrpělivě vyhlížíme zelenobílou fabii Jana Kopeckého. Je v cíli a oběma mladým Norům naděluje osm, resp. jedenáct vteřin. Ačkoli na Loeba ztrácí cca. padesát vteřin, činí rozdíl oproti přidělenému času ze soboty bezmála minutu a půl a zatím je třetí nejrychlejší. Později se dozvídáme, že motor fabie opět ztratil část svého výkonu, přesto mají Jan i Filip Schovánek radost z desátého místa a jsou spokojení. Netuší, stejně jako my, že bude ještě lépe ...

Po Kopeckém se začíná vyjasňovat v prvním ze čtyř napínavých soubojů, které se odehrály v samém závěru třídenního závodění v norských lesích. Carlsson ztrácel před touto erzetou sedm vteřin na Ponse a tak všichni netrpělivě očekávají jaký čas zajede jeho španělský rival. V tu chvíli však přichází informace o tom, že Pons stojí na trati a podobně na tom prý je i Stohl. Carlsson má tedy minimálně jistotu bodu. Otázkou zůstává, jak dlouho se zdrží Danielův týmový kolega Stohl, který měl před ním náskok kolem dvou minut.

Dalším, kdo ještě musel bojovat o umístění byl Galli. Ten do auta dostal informaci o potížích Stohla, za nímž zaostával necelých třináct vteřin a tak v závěru erzety již tolik netlačil na pilu. I tak byl jen o tři vteřiny pomalejší než Loeb. Gigiho radost z šestého místa v cíli byla obrovská a potřeboval téměř všechny končetiny k tomu, aby emotivně vysvětlil, jak jej výsledek těší. V tuto chvíli dochází upřesněná informace o desetiminutové ztrátě Manfreda Stohla. Galli je tedy šestý a vpřed postupuje i Carlsson. Toho však zpoždění týmového kolegy těší méně.

My máme obrovskou radost z posunu Kopeckého, protože Pons skončil také mimo trať. Posádka ve fabii tak získala vpravdě nečekaný a letos již druhý bod v hodnocení MS jezdců.

Velká radost českého fanouška však pramálo zajímala domácí diváky. Ti čekali na duo Solbergů. Ještě před tím však vcelku v poklidu projel Latvala v čase jen o osm desetin pomalejším, než jakého dosáhl Loeb. Páté místo je pro něj slušnou náplastí na smolné odstoupení ve Švédsku. Pak již stoupal adrenalin všem, kteří se zajímali o výsledek bratrovražedné bitvy Henninga a Pettera Solbergových. Mohutně povzbuzovaný Henning přijíždí jako první a zlepšuje Loebův čas o dvanáct vteřin. K radosti mu to však nestačí, protože čeká na výkon svého bratra Pettera.

Dvě minuty čekání tráví vydýcháváním po skutečně superobtížné rychlostní zkoušce a rozdáváním rozhovorů. Jeho soustředění je však upřeno stále k boji o třetí příčku, kde měl zatím náskok šestnácti vteřin. V chumlu fotografů na chvíli prohrává svou snahu o rozhovor reportér radia WRC, ale jen na chvilku. Opět se vrhne do boje a vítězně přisouvá svůj mikrofon před Henninga. Na obzoru se konečně objevuje modrá impreza Pettera Solberga, ikony Norské rally. Henning si stoupá na práh svého focusu a netrpělivě čeká na bratrův čas. Půl vteřiny hovoří pro něj a je třetí. Radostí buší do oranžové střechy svého fordu a na dálku přijímá gratulace od exmistra světa i bratra v jedné osobě. Ovace diváků nemají mezí.

Třetí tajenka je tedy odhalena a zbývá ta poslední. Kdo bude vítězem. Ve prospěch Hirvonena hovoří osmnáctivteřinová převaha před posledním měřeným testem, ale to na čtyřiačtyřiceti kilometrech není nijak mnoho, zvláště, když cílem projíždí Gronholm ještě o pět vteřin rychleji než Solbergové. Že by Gronholmovi nikdo nevyřídil Wilsonův pokyn k neútočení? Finští fanoušci již slaví. Vítěz bude v každém případě Fin, teď jde jen o to, jestli Marcus, nebo Mikko. Gronholm vystupuje z auta a čeká na týmového kolegu. Ve chvíli kdy se druhý tovární focus přiblíží, vyrazí jako první gratulovat. Mikko nakonec vedení uhájil, byť Marcus snížil ztrátu na polovinu. Vítěz je známý a Hirvonnen se letos poprvé může radovat z vítězství. V jednom z prvních rozhovorů říká, že tentokrát to bylo těžší, než loni v Austrálii, protože musel bojovat s Marcusem.

Teprve za Hirvonenem dorazil do cíle zklamaný Stohl. Spadl až na dvanácté místo, ale tím se v tuto chvíli nikdo netrápí. Později se dovídáme, že Stohlovi se podařilo vyprostit svou xsaru těsně před Hirvonenem. Moc tedy nechybělo a pozdější vítěz mohl zaváhat při předjíždění a ztratit i těch zbývajících devět vteřin. Nestalo se a Finsko může slavit. Slaví i Norsko, vždyť soutěž proběhla bez problémů a navíc se v první desítce umístili čtyři domácí jezdci. Nadšení vládne u Fordů, protože v TOP10 je plná polovina focusů a stupně vítězů ovládl modrý ovál kompletně. Radost je i v Čechách, protože osmé místo Jana Kopeckého skutečně nikdo neočekával, ani on sám ne. O to víc potěší uznání ze strany norských fanoušků, kterého se české posádce dostalo. Vždyť spolu s Gallim byli jedinými neskandivnávci v první desítce a to hovoří za všechny komentáře.

Milan Hauer, Hamar
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist