www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. března 2021, Svátek má Stela, zítra Kazimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 07 - Rally Argentina (PCWRC)

Focus WRC míří k fiestě před argentinským tangem

2. května 2007 • 02:00

Vedoucí tým FIA World Rally Championship BP-Ford se vydává do Argentiny, jejíž soutěž pravidelně připravuje prostředí, které není možné zažít jinde na světě. Argentinská rally (3. – 6. května) je jediným jihoamerickým podnikem. Nadšení „Latinos“ využívají soutěže k pořádání svých party přímo u tratí s možná nejpestřejším charakterem ze všech podniků každé sezony.

Úřadující mistr světa míří přes Atlantský oceán do země tanga s osmibodovým náskokem v čele hodnocení značek. Marcus Grönholm a Timo Rautiainen jsou s Focusem RS WRC o jeden bod druzí v šampionátu jezdců , Mikko Hirvonen s Jarmem Lehtinenem jsou se stejným vozem třetí.

Letošní šestý podnik kalendáře WRC nikdy nezklamal a vždy připravil vzrušující atmosféru. Ta pravidelně hýří všemi barvami, o jejichž pestrost se stará téměř jedenapůlmilionový dav diváků, vyrážejících do pampy k víkendové fiestě. Také přírodní scenérie zaručuje nevšední podívanou, jejíž rozmanitost sahá od otevřených planin na sever od hostitelského města Villa Carlos Paz až k horským úsekům, připomínajícím horskou krajinu. Jako vítaný přídavek je pak možno brát rychlostní zkoušku na kultovním fotbalovém stadionu River Plate v Buenos Aires.

Charakterizovat jednoznačně argentinské rychlostní zkoušky je velmi obtížné, neboť každá z etap zavítá do jiné části provincie Cordoba. Společný však mají prašný a písčitý povrch. Během druhých průjezdů bývají velmi často rozbité a pokud zaprší, změní se v bahenní koupel. Nedělní úseky El Condor a Giulio Césare jsou naopak úzké a kamenité, s minimem prostoru pro chybování.

Devětatřicetiletý Marcus Grönholm tu zvítězil v roce 2003 a během svých dosavadních osmi startů navíc dvakrát vybojoval druhé místo. Po minulé Portugalské rally ho Sebastien Loeb připravil o vedení v šampionátu jezdců a Finovi je jasné, co musí udělat. „Chci se znovu dostat zpátky před Loeba,“ říká. „Minulý týden jsme testovali na Sardinii a snad jsme našli pár maličkostí, které náš výkon v Argentině vylepší.“

„Loeb je teď v šampionátu první a proto bude jako první startovat. To mi dává drobnou výhodu, protože trať bude čistit on. Rozdíl mezi prvním a druhým startujícím ale nebude nijak velký. Různá charakteristika jednotlivých rychlostních zkoušek vyžaduje rozdílný přístup. Startoval jsem tu ale už tolikrát, že z toho strach nemám. Úseky u Santa Rosa de Calamuchita, které nás čekají v sobotu odpoledne, jsou nejlepší. Jsou rychlé a plynulé,“ dodává.

V Argentině je také spousta brodů a letos jich je možné v itineráři napočítat více než 25. „Ty mohou být nepříjemné. Stačí najet do vody příliš rychle a může se poškodit chladicí systém před motorem. Při rychlém průjezdu může způsobit síla vody také jiné problémy. Loni jsme s tím ale neměli žádné problémy. Během seznamovacích jízd je důležité si poznamenat hloubku brodů a podle ní upravit rychlost,“ dodává Fin.

Hirvonen si během svých tří dosavadních startů vedl nejlépe v roce 2004, kdy mu v cíli patřilo čtvrté místo. Je velkým fanouškem argentinského podniku. „Není tak technický jako nedávné Portugalsko, ale je velmi rozmanitý – široké sekce, úzké úseky, písčitý povrch, kamenité oblasti, velké skoky, brody – to vše je tu k vidění. Není těžké se měnícím se podmínkám přizpůsobit, ale chce to trochu chytrosti,“ říká.

„Na rychlostních zkouškách vládne neuvěřitelná atmosféra. Doslova vnímáte ty davy a krajnice tratí jsou v obležení lidí. Během závěrečného dne se fanoušci šplhají vysoko na skály kolem cest. Je to úchvatná scenérie a jenom si můžete lámat hlavu nad tím, jak se tam nahoru dostali.“

„Testy minulý týden byly dobré a přišli jsme na některá malá vylepšení, která zpřesňují ovládání auta. Jsem v šampionátu třetí a nejsem příliš daleko od Seba a Marcuse. Chci se jich v boji o přední pozice držet co nejtěsněji jak nejdéle to půjde,“ dodává.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist