www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. března 2021, Svátek má Stela, zítra Kazimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 07 - Rally Argentina (PCWRC)

Argentina: Citroën pomýšlí na vítězství

3. května 2007 • 02:00

Na šesté pokračování seriálu mistrovství světa v rallye (WRC) do Argentiny vysílá Citroën opět dva vozy C4 WRC s tradičními posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Martí. Měsíc po Portugalské rallye je Rallye Argentina další z legendárních soutěží, kterou mnoho pilotů označuje za svou oblíbenou. A to zejména pro přívětivost fanoušků, vůni barbecue ve vzduchu a jedinečnou atmosféru měst, jakými jsou například Villa Carlos Paz, Mina Clavero a Santa Rosa de Calamuchita. Právě tyto „ingredience“ dávají následujícímu víkendu v Jižní Americe zvláštní příchuť. Pro většinu účastníků WRC 2007 je tak Argentina velkou výzvou.

Tato atraktivní rallye nabízí od všeho kousek – skoky z rychla do pomala, technicky náročné pasáže, naopak velice rychlé sekce a navíc místní speciality, velký počet mělkých brodů přes řeky, které posádky musí překonávat. Všechno může ještě více zkomplikovat podzimní déšť, který v tuto roční dobu není v Argentině žádnou výjimkou. Také kvůli tomuto charakteristickému rysu je technický ředitel Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon ve svých předstartovních úvahách opatrný. „Naše předstartovní testování bylo dobré. Nic ale nemůže nahradit skutečnou rallye. Pro C4 WRC to bude první setkání s vodními přejezdy a uvidíme, jak se nový vůz popasuje s trochu drsnějšími podmínkami a jak se bude chovat na měkčích a vyježděných tratích.“

Slavné zkoušky Panidla, Calamuchito či Traslasierra Valleys by mohly být pro Citroën znovu přívětivé jako v minulosti. V ní Citroën tuto rallye vyhrál třikrát za sebou v posledních třech letech. Dvojnásobní vítězové tohoto podniku, Loeb s Elenou, vyhráli také v Mexiku a Portugalsku a vedou mistrovství světa pilotů. „Je to nádherná rallye, tratě jsou náročné, diváci extrémně nadšení a vždycky tu dostaneme veliký kus masa. C4 WRC ukázal svoji konkurenceschopnost a je úspěšným vozem. Na druhou stranu je třeba vidět, že jsme o úspěch museli tvrdě bojovat. Jsem optimistou, ale určitě to bude v Argentině hodně těžké,“ tvrdí Loeb.

Pro Dani Sorda to bude už třetí start v Argentině, nicméně mnohem zkušenější je jeho spolujezdec Marc Martí. Ten ostatně právě v Jižní Americe oslaví svou stou rallye. „Je to velice různorodá soutěž,“ říká juniorský mistr světa z roku 2005 Sordo, pro něhož je letošní sezona rokem velkého učení. „Do Argentiny jsem se moc těšil už při prvních dvou startech, protože právě tady se toho člověk naučí nejvíc. Udělám maximum, abych navíc pro Citroën získal co nejvíc bodů.“

Guy Fréquelin: Máme šanci na vítězství

Vy na Rallye Argentina nemáte nejlepší vzpomínky, vždyť jste v roce 1981 nebyl schopen si vychutnat své vítězství kvůli zranění krční páteře. Vzpomínky vám ale vylepšily úspěchy Carlose Sainze a Sébastiena Loeba.

„Rallye Argentina je jednou z hlavních událostí roku. Organizace, spontánní a v rallye zběhlí diváci, různorodé rychlostní zkoušky dělají z Argentiny pozoruhodnou soutěž. Klasické testy jako Giulio Césare či El Cóndor, to nejsou snadné záležitosti. Proto jsem před startem opatrný. Máme šanci na vítězství, ale lehké to nebude.“

První a třetí místo v Portugalsku vás vrátily do hry o titul...

„Sébastien Loeb s Danielem Elenou a celý Citroën Sport absolvovali v Portugalsku velice dobrou rallye, která skončila vítězstvím pro tým. Penalizace našich soupeřů po skončení soutěže nám nahrála více bodů, než jsme očekávali. Udržuje nás to s osmibodovým odstupem na vedení v Poháru konstruktérů a Séb s Danielem se vrátili do čela jednotlivců. Další průběh bude ještě hodně těžký.“

Jak jste hodnotil výkon Sorda v Portugalsku a co mu poradíte pro Argentinu?

„Moje hodnocení je stejné jako na začátku roku. Vzhledem k jeho věku a omezeným zkušenostem jsme tušili, že bude více riskovat a potvrdil to i v Portugalsku, kde prokázal velký kus odvahy. Moje instrukce pro Argentinu zní – pokračovat v učení a pokusit se o co nejlepší výsledek pro tým.“

Citroënu se v Argentině tradičně daří, navíc vyhrál poslední dva podniky programu mistrovství. Může Citroën pokračovat ve vítězné linii?

„Doufám, že zase budeme ve hře o vítězství. Všichni v Citroën Sport tvrdě pracujeme na tom, aby naše posádky měly auta schopná bojovat až do konce. Argentina bude pro C4 WRC neznámým terénem. Jsme schopní dělat velké výsledky a v tom chceme určitě pokračovat.“

Sébastien Loeb: Vymetám, protože vedu

Portugalsko bylo pro vás oslavou desátého výročí od začátku vaší kariéry a současně 31. prvenstvím ve WRC…

„Není toho tolik, za čím bych se měl ohlížet a mluvit o tom. Je ale pravda, že naše kariéry letí pěkně rychle. S Danielem už máme tři tituly mistrů světa. Vylezli jsme po tom žebříku velice rychle, ale nebyla ani jiná možnost. Vždycky jsem se snažil těžit z každé příležitosti . Myslím, že jsem udělal to, co jsem měl udělat. Před deseti lety jsem si těžko mohl představit, že by moje kariéra mohla dojít až tam, kde jsem teď. Samozřejmě jsem ale rád, že se to tak vyvinulo.“

Díky vítězství v Portugalsku jste pro Argentinu zase v roli vymetače trati pro ostatní.

„Naše výkony od Norska nemohly být lepší. Marcus Gronhölm nás ale pronásleduje, všude a vždycky. Bylo těžké útočit na jeho vedení. Nebýt penalizace v Portugalsku, mohl jsme být za ním o dva body, takhle vedu o jeden. Sice pojedu v Argentině jako první, ale současně to znamená, že Marcus jede o jedno místo za mnou. To by mělo mít na výkony velký vliv. V každém případě vždycky říkám – jestliže jsem první na trati, je jasné, že vedu v mistrovství světa.“

Dani Sordo: Jako v příboji

Jak se díváte na váš úspěch v Portugalsku?

„Navzdory mým dvěma předchozím startům v Portugalsku, můj rozpis příliš neseděl. Na mnoha místech jsem jel víc po paměti, než podle not, protože nám vypadlo dorozumívací zařízení. Asi si umíte představit, jak složitá to byla situace. Stále se učím a když mám na konci dne dobrý výsledek, je to o to lepší.“

Těšíte se na Argentinu?

„Pro mě je vždycky lepší, když startuji v zemi, kde se hovoří španělsky. Atmosféra je tu pokaždé nádherná, tratě zajímavé a různorodé. Pro superspeciálku na stadionu River Plate si umím představit ty davy diváků. Jsem zvědavý, jak Citroën C4 WRC obstojí při přejíždění vodních překážek“

Znáte recept na jejich překonávání?

„Nevím, jaká je nejlepší cesta přes ty brody. Musíme se nejprve podívat, jak hluboká je tam voda. Když je projíždíte napoprvé, není nejlepší tam vletět plnou rychlostí. Důležitá je i šířka přes vodu. Jestliže jste „krátcí“, jste ve vodě krátkou dobu a nemusíte ani moc zpomalovat. Když je brod delší, můžete si připadat jako v příboji. Auto se pak špatně kontroluje.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist