www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME+IRC 07 - Rally Russia (IRC)

Lada se vrací do rally

25. července 2007 • 05:00

Během nedávné Rally Russia se na tratích po více než roce a půl opět objevil speciál Lada 112 Super 2000. Vůz po oprášení z pavučin sice absolvoval pouze tři rychlostní zkoušky a navíc coby předjezdecký vůz, nicméně dal za pravdu těm, kteří v tomto počinu hledali oživení sportovních aktivit ruské automobilky. Nejen o „Super-Ladě“ je rozhovor s Alexandrem Nikoněnkem, šéfem sportovního oddělení společnosti AvtoVAZ a továrním jezdcem v jedné osobě.

[B]Je dobré opět vidět zájem ruské automobilky o rally. Bylo vystoupení na mezinárodní Rally Russia ojedinělou záležitostí nebo se jednalo o předzvěst nějakého širšího programu?

A. Nikoněnko: Společnost AvtoVAZ se rozhodně bude podílet na automobilových soutěžích. Tovární tým si na nějaký čas musel vzít pauzu, avšak letos program obnovujeme a postupně chceme realizovat naše dlouhodobé plány.

[B]Na vrcholu současných technických možností týmu Lada je vůz kategorie Super 2000. Byl prvním svého druhu v Evropě, avšak poté byl zastaven a ostatní značky stihly s vývojem svých vozů ujít poměrně dlouhou cestu. Otázka je tedy nasnadě – bude program S2000 pokračovat?

A. Nikoněnko: Specifikace Super 2000 je v současnosti nejjednodušší cestou pro výrobce malých vozů, jako je AvtoVAZ, jak postavit špičkový soutěžní vůz na nejvyšší úrovni. Pro nás je to prakticky jediná možnost, protože sériovou přeplňovanou čtyřkolku ve výrobním programu nemáme. Takže v projektu Super 2000 budeme pokračovat, vůz ale dostane pozměněnou karoserii; práce již probíhají na plné obrátky.

V zimě se objevily první soutěžní „malorážky“ postavené na základě modelu Kalina – jak probíhá vývoj v této oblasti?

A. Nikoněnko: Stěžejním vozem i v našem sportovním programu bude kompaktní model Kalina. Ten již existuje v pohárové verzi, chtěli bychom však zájemcům poskytnout kompletní řadu sportovních verzí kaliny od N1, přes N2 po R2. Základní předpoklad je již splněn – během letošního roku přichází do výroby sériový model s motorem 1,6 litru.

Lada se hodně také angažuje v okruhových závodech. Budete se snažit převážit celkový zájem továrny na stranu automobilových soutěží nebo budete čekat, jak se situace sama vyvine?

A. Nikoněnko: Budeme se snažit naplnit každý plánovaný projekt. V dnešní době je pro každého producenta důležité propagování svých výrobků a automobilový sport je výbornou příležitostí. Nyní je však potřeba zjistit, jaká cesta bude nejefektivnější; to je nyní prvořadý úkol.

Poslední otázka je mířena na vás nikoliv coby manažera, ale coby závodníka – na Rally Russia jste původně byl s Ladou 112 S2000 mezi přihlášenými, později jste měl jet pouze jako předjezdec a nakonec jste nestartoval vůbec. Proč?

A. Nikoněnko: Hodně jsem si přál na té soutěži startovat, ale zabránily mi v tom pracovní povinnosti. Rychlostní zkoušky v okolí Vybrorgu se mi moc líbí, dokáží celou posádku pořádně prověřit. Bohužel mi to letos nebylo dopřáno. Ale podařilo se aspoň sehnat náhradního jezdce, který vůz v akci alespoň na chvíli předvedl divákům okolo trati.

Díky za rozhovor!

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist