www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 07 - Tour de Corse (JRC)

Duval penalizován, Mikkelsen vyloučen!

13. října 2007 • 22:00

O možnost získání dalších mistrovských bodů přišel na konci dnešní druhé etapy Korsické rally Francois Duval. Belgický pilot se na konci dne potýkal s technickými problémy svého Citroenu Xsara WRC, které měly za následek skutečnost, že se do té doby čtvrtý Duval nedokázal včas dostat do časové kontroly před závěrečnou servisní zónou.

Tato skutečnost je tedy po dnešních problémech Manfreda Stohla druhou nepříjemnou ranou pro belgický tým Kronos Marca Van Dalena. Nedodržení časového limitu, respektive součet penalizací do ČK nad 15 minut v jedné etapě, by totiž ve finále znamenalo vyloučení a Duval by tak nemohl nastoupit do závěrečné etapy.

Nakonec však bylo na Belgičana podle všeho aplikováno upravené pravidlo SupeRally 5+5 minut a Duval byl penalizován celkem deseti minutami, což jej srazilo na jedenáctou příčku. Podle informace týmu OMV zastavily na přejezdu do servisní zóny jeho Xsaru WRC problémy s dobíjením, respektive porucha alternátoru. U Kronosu nakonec padlo rozhodnutí, že do závěrečné etapy nenastoupí.

Na start poslední etapy se nepostaví také mladíček Andreas Mikkelsen. Norský pilot jedoucí na Focusu WRC týmu Ramsport byl vyloučen na konci dnešního dne. Důvodem jeho vyloučení byla váha jeho Fordu, která byla o 2 kg pod limitem, tedy 1228 kg.

-jav- ; AutoSport.CZ, foto: W.Weyens
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.10.2007 21:02
Ricardo - moderátor
No jasně, najít se toho dá více...

Například někdo dostane za nepovolený servis penalizaci (Loeb v Monte v roce 2003) jiní piloti jsou hned vyloučeni. Prostě na každého je jiný metr a platí to v mnoha případech... Ale tak to funguje i jinde.

14.10.2007 13:36
Ramon
no a podobně by se dalo rozepsat i o jiných prohřešcích vůči pravidlů... třeba jenom pevnost a porušení bezpečnostního rámu po havárii (Peter Deutschland 06)
14.10.2007 13:22
Ricardo - moderátor
David Lapworth z týmu Subaru to cítí tak, že pokuta by byla nejspravedlivějším potrestáním přestupku jeho týmu. Argumentuje tím, že vyloučení by bylo příliš tvrdé, protože "sportovní výhoda" tu nebyla žádná a popírá, že by se jednalo o podvod.

Ostatní ale tvrdí, že zavádění pokut může být startem k obchodování s výkonem. Pokud nesplnění váhového limitu stojí v případě Pettera Solberga 30.000€, na kolik přijde nepovolený restriktor o průměru 40 mm? A podle jakého metru se měřily pokuty jednotlivým jezdcům, když byly za stejný prohřešek v rozmezí 10 až 30 tisíc euro? Záleží opravdu na významnosti "zákazníka"?
14.10.2007 13:19
Ricardo - moderátor
Situace se pak pro Grönholma ještě více zkomplikovala, když dostal na stejné RZ defekt, čímž mu Loeb odskočil téměř o dvojnásobek času. „Dokončil jsem druhý test a zjistil, že rezervní kolo prostě vyletělo ven. Také jsem měl defekt na zadním kole, takže jsem poslední zkoušku musel projet v klidu, abych měl jistotu, že dojedu se všemi čtyřmi koly na autě. Měl jsem z toho obavy, protože další defekt by mohl znamenat odstoupení,“ zkonstatoval konsternovaný pilot týmu BP Ford. ´

A taky se tehdy mluvilo o tom, zda měl požadovanou váhu při vjezdu do servisu, ale to už bude asi jiná story..
14.10.2007 13:17
Ricardo - moderátor
Loebovi se velice nelíbí způsob uchycení rezervního kola u Fordu Focus WRC06. To je zcela unikátně umístěno pod zadním nárazníkem a je přístupné pouze zvenku. Toto řešení je sice možná výhodné z hlediska rozložení hmotnosti vozu, avšak již několikrát se stalo, že se po „šikovně mířeném“ nárazu kolo uvolnilo a z vozu vypadlo.

Z toho pak plynou nepříjemnosti – jednak pro postiženou posádku, která v případě defektu jednoduše nemá co vyměňovat, ale zejména pro v zápětí jedoucí vozy. Pokud totiž kolo z vozu vypadne a posádka si toho nevšimne, tak jako se stalo Marcus Grönholmovi na letošní Sardinii, může dalším posádkám způsobit zbytečné nepříjemnosti – náraz do neočekávané překážky v podobě pohozeného kola totiž může i v malé rychlosti způsobit obrovské škody.

„Jde mi hlavně o bezpečnost,“ říká Loeb. „Ford je jediným vozem, který má takto umístěnou rezervu, a ukazuje se, že to způsobuje problémy. Byl bych velice nerad, aby se opakovala situace ze Sardinie, kde jsme se vytroušenému kolu jen tak tak vyhnuli. A to jsme jeli docela pomalu, nechci ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby do toho někdo narazil při jízdě na vytočenou šestku.“
14.10.2007 13:15
Ricardo - moderátor
Dokonce na jedné rally měl potíže s váhou i někdo z Fordů. Ztratil totiž na RZ rezervu a pak měl podváhu. Taky se to obešlo bez ničeho... A to není tak dávno, jen si nemůžu vzpomenout, kdy přesně to bylo...

Prostě na tovární jezdce se pohlíží přeci jen trochu jinak...
14.10.2007 13:14
Ricardo - moderátor
Ostatně ohledně váhy už se v minulosti točilo mnoho sporů – na superspeciálce Rally Akropolis 2005 neprošli kontrolou Solberg, Atkinson, Sarrazin (všichni Subaru) a Galli (Mitsubishi). Tehdy vše vyřešily finanční pokuty pro týmy. O pár měsíců později však byl Toni Gardemeister (Ford) diskvalifikován z Britské rally za stejný prohřešek. Takže se vlastně dostáváme do situace, kdy nejen, že nejsou pravidla jednoznačná, ale i výklad pravidel se diametrálně liší.
14.10.2007 12:26
Karbonyl - moderátor
Rico, kdy to bylo? Co si pamatuju, tak někdy před čtyřmi lety našli nižší hmotnost u Tommiho imprezy a taky ho vyloučili. Podobně jako Martina, když se snažil dovážit své auto kvůli chybějící rezervě pomocí šutru.
14.10.2007 12:07
Mirekfric
Minimální váha WRC je 1230 kg, takže spíš 1228 ;-)
14.10.2007 10:18
Ramon
dyť to znáš, všichni jsou si před pravidly rovni, někteří rovnější...
toplist