www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Rallye Monte Carlo

Mistr světa Ford se chystá na Rallye Monte Carlo

22. ledna 2008 • 02:00

Pouhých 53 dní uplynulo od poslední soutěže vítězné sezony FIA Mistrovství světa v rally 2007. Tým Ford si z Velké Británie odvezl vítězství a nyní se vydává vstříc obhajobě titulu mistra světa v hodnocení značek. Na start legendární Rallye Monte Carlo (24. – 27. ledna) přijíždí „modrý ovál“ s mnoha novinkami.

Změnil se název týmu, vítězné Focusy RS WRC se představí v novém barevném provedení a za jejich volanty usednou jezdci, u nichž se snoubí mládí se zkušeností.

BP Ford Abu Dhabi World Rally Team bude v úvodním podniku 15 dílného seriálu spoléhat na kvality stejného vozu, se kterým vybojoval v roce 2007 mistrovský titul. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen s ním loni vyhráli tři soutěže a v konečném pořadí šampionátu jezdců jim patřilo třetí místo. V nové sezoně budou týmovými jedničkami. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila přicházejí do továrního týmu po dvou letech strávených v soukromém týmu Stobart VK M-Sport. Oběma jezdcům je 27, respektive 22 let. Oba však patří ke zkušeným harcovníkům ve startovním poli. Prvně jmenovaný má na svém kontě 70 startů v soutěžích mistrovství světa, druhý 52.

Základnou Rallye Monte Carlo bude opět město Valence. Monacká soutěž je v kalendáři uváděna jako asfaltová, počasí však její povrch nepředvídatelně mění. Jezdci se mohou setkat se suchým i mokrým asfaltem, ve vyšších polohách není žádnou vzácností sníh a led. Vzhledem k výškovému profilu jednotlivých rychlostních zkoušek, vedoucích nehostinnými horami, se se všemi variantami povrchu většinou setkávají na každé z nich.

O vítězství nebo prohře rozhoduje v Monte Carlu volba pneumatik. Neexistuje ideální stav, všichni soutěžící se pouze snaží najít nejlepší ze všech špatných možností. Pneumatiky navíc musejí vybrat s více než tříhodinovým předstihem a také nová pravidla omezují od letošní sezony možnost volby. Tajemství úspěchu spočívá v minimalizování ztráty na úsecích, pro které jsou pneumatiky absolutně nevhodné.

Zprávy z týmu

* Tým o víkendu zakončil ve Francii poslední testy před samotnou soutěží. Hirvonen a Latvala testovali po dvou dnech na severozápadě regionu Ardèche už před vánočními svátky. Nyní se vydali na jihozápad stejného regionu. Hirvonen byl za volantem ve čtvrtek a v pátek, Latvala v sobotu.

* Nový dodavatel pneumatik, Pirelli, nabídne týmům dva typy pneumatik. Pro suchý asfalt a nízké teploty je připraven plášť PZero s měkkou směsí, který musí zvládnout i jízdu na mokru. Druhým typem je Sottozero 'Snow' s možností opatřit běhoun hroty. Podle nových pravidel bude každý typ pneumatik dodán pouze s jedním vzorkem, směsí a konstrukcí. Každý vůz může být vybaven dvěma rezervními koly. Posádky si mohou šest pneumatik pro každou sérii rychlostních zkoušek libovolně nakombinovat v provedení s hroty a nebo bez nich.

Trať soutěže

Rallye Monte Carlo prodělala během posledních let mnoho změn a další přibudou v ročníku 2008. Základnou pro první tři dny soutěže bude město Valenece, před čtvrtým dnem se podnik přesune na jih Monaka. Rallye Monte Carlo je jedinou soutěží, která se jede na čtyři etapy. Čtvrteční večer přinese dvě noční rychlostní zkoušky v pohoří Vector na východ od Valence. Páteční měřené úseky povedou na jihozápad od města, zatímco sobotní na severozápad. Díky nedělnímu přesunu do Monaka se do itineráře vrací legendární úsek Col de Turini. Po loňském úspěchu divácké rychlostní zkoušky se i letos vydají jezdci na trať části okruhu F1, vedoucí kolem přístaviště. Devatenáct rychlostních zkoušek měří 365,09 kilometrů, celková délka soutěže je 1481,25 kilometrů.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist