www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Uddeholm Swedish Rally (PCWRC)

„Reds“ zařazují vyšší rychlost pro zimní Švédsko

7. února 2008 • 04:00

Ačkoli led a sníh na letošní Rallye Monte Carlo znovu chyběly, zimní podmínky by ale neměly rozhodně minout druhý podnik letošního kalendáře mistrovství světa WRC, Švédskou rallye. Do jediné klasicky zimní rallye v sezoně vysílá Citroën Sport dva vozy C4 WRC s posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordó – Marc Martí.

Do výčtu vozů značky Citroën pro Švédsko je ale třeba započítat také soukromé C4 WRC s posádkou Urmo Aava – Kulda Sikk a Xsaru WRC, se kterou pojedou Conrad Rautenbach – David Senior. Tyto vozy jedou za stáj PH Sport a za technické podpory Citroën Sport. Centrem soutěže je sice i nadále region Värmland, nicméně má značně pozměněný formát. V porovnání s předchozími léty je itinerář soutěže z 60% jiný. Organizátoři ohlásili určitý návrat ke klasice a zařadili trasy, které se naposledy jely v roce 2000.

Pro Švédskou rallye je typická mírně zvlněná krajina, plynulé trasy, díky kterým je Švédsko u mnoha pilotů vůbec nejoblíbenější soutěží.

„Závodit na těchto extrémně rychlých, ledových zkouškách je vyloženě radost,“ potvrzuje Sébastien Loeb a přidává výčet všeho, co je pro švédské tratě typické a nezbytné – od udržení pozornosti na dlouhých tratích, přes množství ledových úseků a optimální nastavení vozu až po využití sněhových bariér pro udržení se na trati. „To je veliký zážitek. A když vás hřeby drží na trati, je to opravdu fantastická rallye.“

Získat další body

Dani Sordó přidal na jedné z nejnáročnějších soutěží před rokem bod k těm, které vybojoval jeho týmový kolega. „Když hroty drží, můžete si s autem dělat, co chcete, a pak je to obrovská zábava. Pokud ale sněhová vrstva neumožní hrotům se dobře zarýt, může se to negativně projevit na přesnosti řízení auta. Přidáme-li k tomu všemu ještě extrémně vysoké rychlosti, pak se ze Švédska může stát velice těžká soutěž. Chce to samozřejmě určité zkušenosti s tímto povrchem a není vůbec náhoda, že v Karlstadu vyhrávají severští piloti. Bude to můj třetí start a do Švédska jedu s cílem získat nějaké body pro Citroën.“

Hroty jsou limitující

„Náš zimní testovací program obsahoval také přípravu na tuto vysoce specifickou událost,“ řekl technický šéf Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Vezmeme v úvahu dlouhý seznam všech parametrů. Myslím tím teploty pod nulou, vysokou průměrnou rychlost, přítomnost sněhových bariér a dlouhé reakční časy, které jsou mezi okamžikem od povelu řidiče a tím, kdy auto skutečně začne reagovat. Tento fenomén jasně diktuje použít užší pneumatiky s nižší vrstvou gumy pro lepší kontakt s podkladem. Bez sněhu by to mohla být soutěž obzvlášť náročná na tlumiče. Kdyby byla zmrzlá šotolina odkrytá, museli bychom je zdrsnit a bylo by to zase náročnější po mechanické stránce. Letošní regulace připouští jediný typ hrotů – Pirelli Sottozero, zatímco dříve jsme mohli vybírat, jak moc mají hroty vyčnívat z podložky. To je důležitý faktor a stejně jako ostatní družstva se nemůžeme opřít o zkušenost z minulosti.“

Oslavit jubileum vítězstvím

Na Švédské rallye se Sébastien Loeb a Daniel Elena společně postaví na startovní čáru ve 100. startu ve WRC. „To je pěkné číslo, ale pro mě není nejdůležitější,“ vysvětluje Séb. „Naším cílem je pokusit se vyhrát, což nebude snadné. Hlavně proto, že o víkendu startujeme jako první, což právě ve Švédsku může být handicapem. Naši soupeři jsou po Monte Carlu velice těsně za námi a očekávám proto těsný souboj. Bylo by krásné oslavit 100. start vítězstvím a získat body do obou šampionátů, ale důležité bude, jak se podaří rozvrhnout tempo.“

Citroën Sport
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist