www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2024, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Uddeholm Swedish Rally (PCWRC)

Martin Prokop se náročné sezóny neleká

7. února 2008 • 17:30

Se startovním číslem 33 se dnes večer vydá na start letošní Uddeholm Swedish Rally také česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek. Tato dvojice bude v sezóně 2008 v mistrovství světa FIA v rally bojovat hned na dvou pomyslných frontách, když se zúčastní jak juniorského šampionátu, tak i mistrovství vypsaného pro produkční vozy. Při příležitosti představování účastníků letošního PWRC jsme tak Martinovi položili několik následujících otázek.

Martine, začínáš sezónu s produkčním vozem, už včera jsi říkal, že to pro tebe bude vlastně opět něco jiného, protože s produkčním autem už jsi přeci jen nějaký čas pravidelně nejezdil, takže jak to vidíš?

„Zatím to nevidím nijak, protože jsme měli pouze v pondělí možnost testování, dnešní shakedown byl poněkud zvláštní, na Švédsko neobvyklý, protože nebyl žádný sníh a byl relativně hodně krátký. Nicméně se nám na něm ověřilo nastavení auta, které jsme připravili na testech, což je velmi příjemné. Máme dobrou trakci, auto výborně funguje, takže po technické stránce jsem velmi spokojený. Samozřejmě bude záležet, jak tu sžijeme s novými zkouškami a vůbec i se sněhovými podmínkami, které jsou pro mě pořád nové. Na to, abych se tu cítil lépe potřebuji více zkušeností, pořád je to takové nejasné.“

Jedeš letos oba šampionáty, jak juniorský tak i produkční vozy, bude to asi pořádný záběr. Připravoval jsi se na tuto situaci nějak speciálně, vzhledem k tomu, že to bude určitě pořádně náročné, jak psychicky, fyzicky a vůbec na přípravu posádky, ale i celého týmu?

„Ono to spíš vypadá, že je to najednou skok, díky těm rokům před tím, nicméně my jsme odjeli ještě nad rámec juniorského šampionátu hodně soutěží mistrovství světa, takže jsme na tom v podstatě stejně jako v těch předchozích letech. Teď jsme ale přihlášení do obou šampionátů, což určitě závazek je, a nemůžeme si dovolit nějaké zaváhání. V tomto je ten závazek o hodně větší, i v tom, že se jede třikrát za mořem. Počet závodů zůstává nicméně stejný a příprava týmu se v tomto ohledu nemění. Tým se samozřejmě musí vypořádat s logistickými problémy, protože přeci jen už si na rozdíl od předchozích let nemůžeme vybrat, kam pojedeme, aby nám to vycházelo, ale jsme postaveni před to, kam jet musíme. S tím se musíme vypořádat, ale je to pro nás velká výzva a docela se na to těšíme.“

Je jasné, že v juniorech od vás všichni očekávají co nejlepší výsledek, určitě by byli rádi, kdybyste se s Jendou Tománkem rvali o absolutní vítězství. V tomto případě asi nemůže být jiný cíl ani z vašeho pohledu, ale jaké to bude v případě produkčních vozů, protože to bude přeci jen něco jiného a i konkurence bude velice solidní?

„Myslím, že konkurence v produkčních vozech je ještě o kus silnější, než v juniorech. Je tady prozatím skoro třicet jezdců a většinou jsou to hodně rychlí jezdci z národních šampionátů a člověk tak ani neví, co může od koho očekávat. Silní jsou samozřejmě Seveřané, ale na šotolinách přijdou hodně ke slovu i jezdci z jihu, kteří to na šotolině umí, takže 'enka' jsou velkou výzvou a po sportovní stránce mohou být ještě zajímavější, než junioři. Nicméně scházející zkušenost ze zámořských soutěží a s produkčním autem bude pořád naším hendikepem, takže na sobě musíme hodně pracovat. Pro mě bude úspěch, když se budeme umisťovat na bodech. Jiné cíle si asi v tento moment dávat nemůžu, protože opravdu nevím, jak si povedu vůči ostatním. To se ukáže až v průběhu roku.“

Přesto, právě v produkčních autech se loni ukázalo, že nejsou až natolik podstatné dílčí špičkové výsledky, jako právě ten zmiňovaný pravidelný bodový zisk ...

„V tomto případě určitě hodně vládne právě ta vyzrálost a zkušenost, protože ty závody jsou většinou hodně obtížné a hodně rozbité, takže člověk musí uvažovat dost ohledně techniky. Nikdy ale nevyhrál pomalý jezdec, většinou se utvoří skupinka velmi rychlých pilotů a když jim člověk chce stačit, tak musí jet rychle, ale zároveň se snažit pošetřit auto. Jak už jsem řekl, to chce zkušenost a občas tak musíte zvážit, zda jet na hraně, získat zkušenost s tou rychlostí, nebo se snažit vyzrát nějakým způsobem nad ostatními a bez problémů dojet do cíle. Je to jakýsi kompromis, ale právě na tom budeme muset zapracovat.“

Pokud se na závěr vrátíme ke Švédské rally, co si slibuješ od svého letošního startu tady v okolí Karlstadu?

„Slibuji si, že se zase na sněhu postoupíme o kus dále, doufám, že pojedeme co nejdéle a nebudeme se válet někde po škarpách, jako v těch předchozích rocích a že se prostě posuneme opět dál. Pokud zůstanou podmínky na trati takové, jaké jsou dnes, tak to bude docela pěkné svezení a docela se na to těším.“

Jan Vaškovič, Karlstad; foto: P. Frýba
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.02.2008 08:28
Mastnej
ahá :-) tak jsem zase o něco chytřejší :-) ...
07.02.2008 23:27
Karbonyl - moderátor
No to jo, ale radiobaba je interní přezdívka pro Becky O:-)
07.02.2008 22:05
Mastnej
Karbonyle já myslim že je to spíš "Radio GaGa"...
07.02.2008 17:44
Karbonyl - moderátor
Aneb jak je ten dávný hit od skupiny Queen - "Radio BaBa"...

BTW má pěkný... ...mikrofon :-D
07.02.2008 17:43
Pluto - moderátor
To bylo myšleno s nadsázkou, Becky samozřejmě znám. Podle mě je to jeden z nejsympatičtějších lidí, co se točí kolem mistrovství světa.
07.02.2008 17:39
John - moderátor
Vlevo je Becky z WRC rádia, dal jsem to tam schválně, abyste měli konečně jasno :-)
07.02.2008 17:36
Karbonyl - moderátor
Šak říkám, vlevo...
07.02.2008 17:36
Pluto - moderátor
V tom šedém svetru? :-)
07.02.2008 17:35
Karbonyl - moderátor
Ten vlevo? :-P
07.02.2008 17:33
Pluto - moderátor
Na té spodní fotce - který z nich je Prokop? :-D
toplist