www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Uddeholm Swedish Rally (PCWRC)

Latvala ovládl první den Švédské rally, Focusy dominují

9. února 2008 • 07:00

BP Ford Abu Dhabi World Rally Team naprosto ovládl úvodní den Švédské rally Finové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila předvedli skvělý výkon, když vyhráli všech šest dnešních klasických rychlostních zkoušek ve švédských lesích. Na konci dne mají náskok 48,2 sekundy před svými týmovými kolegy a krajany Mikkou Hirvonenem a Miikkou Anttilou. Focusům RS WRC patří první čtyři příčky průběžného pořadí.

Teprve dvaadvacetiletý Latvala jede v barvách týmu BP Ford Abu Dhabi teprve podruhé. To mu však nebránilo v tom, aby byl nejlepší při prvních průjezdech dnešních rychlostních zkoušek a aby svůj výkon zopakoval i odpoledne, kdy svůj náskok před druhým Hirvonenem bezmála zdvojnásobil.

Švédská rally má nálepku jediné čistě zimní soutěže a Skandinávcům se na ní tradičně daří lépe, než zbytku světa. Letošní ročník má ale naprosto jinou charakteristiku. Teploty se vytrvale drží nad nulou a v základně soutěže v Karlstadu není po sněhu téměř ani památky. V severněji položeném regionu Varmland, kde se odehrával dnešní program, naopak zpočátku sníh ležel. Chyběl však promrzlý podklad a po dopoledních průjezdech se na vystupující šotolině jezdcům trhaly hroty z jejich pneumatik. Největším soupeřem tak pro ně bylo bláto a kaluže.

Jari-Matti Latvala skončil ve včerejší divácké rychlostní zkoušce na dostihovém závodišti jako druhý. Do dnešních měřených úseků startoval Fin jako desátý, což jeho vozu dopřávalo na rozježděném sněhu lepší přilnavost než soupeřům před ním. Etapu zakončil čtvrtým místem při druhém průjezdu večerní divácké superspeciálky, ale celkově přenocuje po osmi z dvaceti rychlostních zkoušek na prvním místě průběžného pořadí.

„Je to nádherný pocit,“ říká. „Měl jsem dobrou startovní pozici a věděl jsem, že bych z ní měl těžit. Zároveň jsem absolutně věřil svému Focusu. Loni jsem tu zajel pár dobrých časů, ale dnešek je snad nejlepším dnem mé kariéry. Jsem překvapen, jaký mám náskok. Odpoledne to šlo lépe, než jsem čekal. Přišel jsem na to, jak v těchto těžkých podmínkách jet.“

„Ráno jsem si prožil pár horkých chvilek, když jsem občas jezdil moc zeširoka. Párkrát se mi pěkně rozbušilo srdce. Odpoledne jsem ale musel jet ve vyjetých kolejích jako vlak. Podmínky pro mě nebyly vůbec jednoduché a neumím si představit, jak těžké to měli jezdci přede mnou,“ dodává.

O tom by mohl naopak vyprávět Mikko Hirvonen, který startoval jako druhý. Sedmadvacetiletý Fin se i přesto propracoval na druhé místo a udržel se na něm po zbytek dne. Od třetího Henninga Solberga s privátně nasazeným Focusem RS WRC ho dělí 8,1 sekundy.

„Jari-Matti jel skvěle a vůbec se nedivím, že vede. Trochu překvapený jsem ale z toho, jak velký je mezi námi odstup,“ říká Hirvonen. „Samozřejmě bych tu chtěl vyhrát, ale nehodlám kvůli vidině vítězství riskovat nějakou hloupou chybu. Celý den se mi dařilo držet čistou stopu. Ráno jsem jel na sněhu a odpoledne jsem vyjížděl na trať jako první. Jelo se po cestách, které se od ranních hodně lišily, protože byly plné výmolů od všech těch aut po prvních průjezdech. Podmínky s břečkou, kalužemi a šotolinou byly hodně záludné. Dokonce jsem měl bláto i na předním skle – a to na zimní soutěži!“

„Pneumatiky Pirelli fungovaly spolehlivě i bez ohledu na poměry na trati a vytrhávání hrotů nebylo nijak velkým problémem. Snažil jsem se pouze držet ve vyjetých stopách a jet opatrně. Jsem rád, že je dnešek za mnou a už se těším na zítřek,“ dodává.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson označil Latvalův výkon za senzační. „Pro tým to byl skvělý den a Jari-Matti musel udělat dojem snad na každého. Byl výborný. Také Mikko odvedl dobrou práci. Pomýšlí na titul mistra světa a díky odstoupení Sebastiena Loeba mohl jet podle svého. Od obou jezdců očekávám během následujících dvou dní vyrovnanou jízdu, kterou si udrží své pozice a dopomohou Fordu k maximálnímu bodovému zisku,“ říká.

Druhý den Švédské rally zavede posádky dále na západ, do okolí města Hagfors. To bude také hostitelem poledního flexi-servisu. Vozy opustí Karlstad v 6:50 ráno a po dvou sériích po třech rychlostních zkouškách se vrátí do hlavní servisní zóny přesně o 12 hodin později.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist