www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Uddeholm Swedish Rally (PCWRC)

Andreas Mikkelsen exklusivně pro AutoSport.CZ: "Chtěl bych celou sezonu na sněhu!"

15. února 2008 • 12:00

Mladý Nor Andreas Mikkelsen se sice již nějaký čas objevuje nejen v mistrovství světa, přesto o sobě dal zatím nejvíce vědět při nedávné Uddeholm Swedish Rally, kde vybojoval svůj doposud nejlepší výsledek, celkové páté místo. Navíc se podobně jako vítěz severské soutěže Jari-Matti Latvala postaral o přepsaní historických statistik, když se ve svých osmnácti letech stal vůbec nejmladším jezdcem bodujícím na soutěži MS. Nejen o tomto úspěchu je následující rozhovor, který Andreas Mikkelsen poskytl exklusivně pro server AutoSport.CZ.

Na Uddeholm Swedish Rally jsi dosáhl svého zatím nejlepšího výsledku na soutěži MS. Jaké to je být nejmladším bodujícím jezdcem na světě? A jak vůbec celá rally probíhala?

Díky, je to skvělý pocit být v něčem první. Celkově pro nás byla Švédská rally dobrá, až na první den, kdy nás hodně trápilo turbo. Motor neměl výkon, bylo to jako jet s „enkem“. Druhý den už bylo auto v pořádku a jízdu jsme si hodně užívali. Neděle byla také bez problémů. V závěru, když byl Matthew Wilson ze hry, jsme už moc netlačili a soustředili se hlavně na dojetí. Taky jsme ladili rozpis, který by se nám mohl hodit příští rok.

Jako první k tobě v cíli přišel s gratulací Petter Solberg. Co ti tehdy řekl a co jsi v té chvíli prožíval?

Petter mi řekl, že byl uchvácen mým výkonem. Trať letos byla velice náročná a podle něj bylo parádní, že jsem dojel až do cíle a bez chyb. Já osobně jsem byl velice šťastný za páté místo a také za to, že jsem auto dovezl do cíle vcelku.

Ve Švédsku letos panovaly skutečně neobvyklé podmínky, jeli jste na ledu, šotolině i asfaltu. Jaký povrch máš celkově nejradši?

Nejvíce mi sedí sníh. Mám na něm asi nejvíc natrénováno, takže bych byl úplně nejšťastnější, kdyby se na něm jela celá sezona!

Co tě čeká v nejbližší budoucnosti? Údajně ti po úspěchu na Švédské rally nabídl Malcolm Wilson start v Argentině za Stobart na postu týmové dvojky. Je to pravda?

Ohledně Argentiny jsme skutečně nabídku od Stobartu dostali, ale zatím ještě není definitivně rozhodnuto, zda tam opravdu pojedeme. Co se nejbližších soutěží týče, tak už tento víkend pojedeme druhý podnik norského mistrovství, Finnskog Rally.

I v letošní sezoně pojedeš kromě vybraných závodů MS také soutěže domácího norského mistrovství a irského asfaltového šampionátu. Mohl bys jednotlivé seriály navzájem porovnat?

Ano, i letos mě čeká bohatý program, i když ještě nevíme, zda absolvujeme úplně celé norské a irské mistrovství. Co se úrovně týče, tak nejlepší závody jsou samozřejmě v mistrovství světa. Ale i v Norsku a Irsku je řada výborných pilotů a dobrá konkurence. Co do techniky je na tom ostrovní mistrovství o něco lépe, než náš domácí seriál. Jezdí tam tolik „wéercéček“, neuvěřitelné“!

Koncem minulé sezony jsi navázal spolupráci s dvojnásobným mistrem světa Marcusem Grönholmem. Jaká je jeho role v týmu? Pomohly ti jeho zkušenosti i při cestě za švédským výsledkem?

Marcus nám pomáhá hlavně se sportovní stránkou rally. Hodně nám pomohly jeho rady týkající se rozpisu, neocenitelné jsou jeho zkušenosti s povrchy jednotlivých soutěží mistrovství světa a s tím souvisejícím nastavením auta. Samozřejmě mi radí i ohledně řízení auta; ve Švédsku jsem hodně těžil zejména z jeho rad ohledně způsobu projíždění úzkých a technických pasáží.

Kolik závodních vozů a jakých má tvůj tým vůbec momentálně k dispozici? Jaký je tvůj aktuální Focus WRC 06 ve srovnání se starší verzí fordu?

V současnosti máme dva focusy z roku 2005 a tři kusy novější specifikace 2006, přičemž obě „nula-pětky“ právě prodáváme. Největším rozdílem mezi jednotlivými specifikacemi je silnější motor a pouze pětistupňová převodovka. Nové auto má také o něco lepší trakci.

Hodně času trávíš ve špičkovém voze WRC. Je ale na světě nějaký „dream car“, který by jsi rád vlastnil a řídil?

Mým vysněným vozem je Ford Focus WRC, není nic lepšího. Ale mohla by být docela legrace vyzkoušet si Formuli 1.

Jak začala tvá cesta do motoristického sportu? Kdy a s jakým vozem jsi absolvoval svou první rally? Neuvažoval jsi před vstupem do MS o absolvování juniorského nebo produkčního seriálu?

Začal jsem jezdit ve svých šestnácti letech. Mou první soutěží byla britská Quinton Rally, kterou jsem jel s Fordem Focus WRC '02. O startech s produkčním vozem nebo s S1600 jsme přemýšleli, ale když se naskytla možnost jet s WRC, tak proč do toho nejít?

V České republice je kvůli spojení s automobilkou Škoda hodně znamená jméno tvého krajana Johna Hauglanda. Co pro tebe tento člověk znamená? Spolupracoval jsi s ním někdy?

Johna Hauglanda znám, ale nikdy jsem neměl nic společného.

Jak funguje podpora mladých talentů v Norsku? Máš přehled, jak taková podpora vypadá i v jiných zemích?

V Norsku de facto žádný takový program neexistuje. Je tu sice pár individuálních projektů, ale nejedná se o nějaký komplexí program. Řekl bych, že mnohem lépe funguje podpora mladých pilotů třeba ve Velké Británii.

Díky za rozhovor a hodně štěstí do dalších soutěží!

Pro AutoSport.CZ odpovídal Andreas Mikkelsen.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.02.2008 16:26
Karbonyl - moderátor
Nadpis článku nelhal - Andreas v Norsku na Finnskog Rally suverénně vyhrál :-)
15.02.2008 13:43
Acom
jde dobre videt prace Gronholma. Jen tak dal
toplist