www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2024, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Corona Rally México (JWRC)

Latvalu v Mexiku zradilo turbo a přišel o vedení

2. března 2008 • 12:30

I přesto, že oba vozy týmu BP Ford Abu Dhabi ztratily své pozice, nacházejí se i po druhé etapě Mexické rally v první pětce průběžného pořadí. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila jsou s Focusem RS WRC třetí, jejich týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen pátí.

Latvala, vítěz minulé Švédské rally, sváděl až do odpoledne nelítostný souboj o první místo se Sebastienem Loebem. Prasklý přívod turba ho však stál dvě minuty času a ztrátu dvou pozic. Mikko Hirvonen se držel na čtvrtém místě, ale ani jemu se nevyhnuly problémy. Také on si odpoledne kvůli dvojitému defektu v průběžném pořadí pohoršil.

Druhý den první šotolinové soutěže sezony byl nejdelší z celého víkendu. Posádky absolvovaly 157,32 měřených kilometrů, rozdělených do dvou identických sérií po třech rychlostních zkouškách a dvou průjezdů diváckou superspeciálkou na předměstí Leonu. Teploty ve městě opět překročily hranici 30°C, vysoko v horách, v nadmořské výšce dosahující 2600 metrů, byly o poznání nižší.

Jari-Matti Latvala byl po první etapě ve vedení a proto musel během druhého dne startovat jako první. S Focusem RS se během dopoledne vypořádával se stejným handicapem, jaký zažíval v pátek Mikko Hirvonen. Neprojetá trať byla pokrytá prašnou šotolinou a kameny, které první vozy odklízely později startujícím. Nevýhodu své pozice poznal dvaadvacetiletý Fin hned na prvním měřeném úseku, kdy ztratil na Loeba 9,5 sekundy. Během následujících dvou rychlostních zkoušek ale Francouzův náskok nenarostl více než na hodnotu 5,8 sekundy.

Odpolední bitva pokračovala na již vyčištěných tratích, ale poškozená přívodní trubka turba Latvalu zpomalila. S Miikkou Anttilou se pokoušeli na přejezdu závadu odstranit, ale bez úspěchu. Během dalších kilometrů ztratily více než dvě minuty, než se dostali do servisu, kde mohl tým problematickou součástku vyměnit.

„Asi kilometr po startu do druhé odpolední erzety jsem najednou a bez varování ztratil výkon,“ popisuje Latvala. „Trubka mezi intercoolerem a turbem netěsnila, takže nějaký výkon motoru zůstal, ale ne plný. Snažili jsme se ji na následujícím přejezdu omotat hliníkovou páskou, ale to nepomohlo. Chtěl jsem i odpoledne bojovat s Loebem o vedení, ale nebylo mi přáno. Byla to smůla a asi ještě nepřišel můj čas, abych tuto soutěž vyhrál. Jsem ale pořád třetí a zítra pojedu tak, abych si místo na stupních vítězů udržel.“

„Na první ranní erzetě to hodně klouzalo a nemohl jsem přijít na způsob, jak na tomto povrchu jet. Už vím, jak těžké to měl včera Mikko. Každou zatáčku jsem čistil a to byl rozdíl oproti včerejšku, kdy jsem jel druhý. Na prachu a kamíncích se hodně měnila přilnavost, což mi vadilo hlavně při brzdění. Na třetí erzetě jsem jel opravdu naplno a asi jsem to přehnal. Měl jsem namále, protože za jedním horizontem jsem se ocitl celým autem mimo trať,“ dodává.

Hirvonen odstartoval do druhé etapy na pátém místě, ale rychle se posunul na čtvrté. Se svým výkonem nebyl vůbec spokojený. Na první odpolední rychlostní zkoušce ho potkaly dva defekty a to znamenalo, že musel zastavit a měnit kolo. Díky tomu ztratil téměř tři minuty a navíc musel myslet na to, že zbytek sekce pojede bez 'rezervy', protože obě povolená rezervní kola již použil. Na čtvrtého Henninga Solberga má ztrátu 15,9 sekundy.

„Na začátku erzety byl v jedné rychlé pravotočivé zatáčce kámen na jejím vnitřním okraji,“ vysvětluje. „Nemohl jsem už nic dělat a najel jsem na něj oběma pravými koly. Hned jsem věděl, že jsem přední pneumatiku prorazil a zastavil jsem, abych ji vyměnil. Nevšiml jsem si ale, že ucházela i zadní. Po dalších pár kilometrech začala i ona ztrácet tlak. Musel jsem být v zatáčkách opatrný a jednou jsem málem vyjel mimo trať. Teď mám jediný cíl – dostihnout čtvrtého Henninga.“

„Po včerejšku jsem udělal menší změny v nastavení a auto tolik neklouzalo ze strany na stranu jako včera. Jel jsem ale až příliš opatrně. Byl jsem lepší než včera, ale zatím si nezasloužím pochvalu. Jsem rád, že jsem dnes nestartoval první, ale ráno jsem měl v úmyslu jet na plný plyn. I když jsem nebyl pomalý, pořád je co zlepšovat. Jsem na tom stejně jako včera a to není dobré,“ dodává.

Podle ředitele týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolma Wilsona byl Latvalův problém 'nešťastný'. „Je stále třetí a problémy mělo tolik jezdců, že ještě není nic ztraceno. Mikko má za sebou těžký den, ale dostal se z toho a zítra nastoupí opět do boje,“ říká.

Závěrečná etapa Mexické rally zahrnuje pouze čtyři rychlostní zkoušky a měří 60,69 kilometrů. Po třech úsecích v horách čeká jezdce poslední průjezd diváckou superspeciálkou v Leonu. První vůz projede cílovou rampou ve 13:00 místního času.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist