www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 08 - Valašská Rally

Karel Trněný: Lancer je nový impuls

21. března 2008 • 12:00

Při testování Seznam.cz Rally Teamu jsme se setkali i s úřadujícím sprintovým šampiónem Karlem Trněným, jenž se po víc jak pěti letech vrací za volant vozu ve skupině N.

Karle, tvé spojení s vozem Mitsubishi Lancer Evo 9 – to je jedno z největších překvapení startovní listiny Valašské rally...

No vlastně i pro nás je to překvapení, vždyť poslední dobou jsme se ubírali po odlišné cestě než jsou vozy skupiny N. Pravdou ale také je, že zvláště poslední dva roky se nám z toho tak nějak vytratilo to opravdové závodění. A to nám hrozně chybělo, navíc jsme postrádali nezapomenutelnou atmosféru dlouhých a těžkých soutěží, na kterých jsme s vozem WRC startovat nemohli. Pro onu atmosféru a možnost porovnání vzájemných sil jsme to všechno vždycky dělali a právě pro tyhle zážitky nás tolik baví rally. Takže když se objevila skvělá nabídka od Seznam.cz Rally teamu, nezaváhali jsme. Pojedeme v jeho barvách šest podniků MMČR, no a dál se uvidí.

V posledních letech ti díky závodění s krásnými vozy WRC ubývalo plně srovnatelných soupeřů. Chvílemi to vzbuzovalo dojem, že s jejich úbytkem se trochu ztrácí i motivace pro tvé závodění. Teď naopak nastane boj se silnou konkurencí…

V každém případě je pro nás nastalá situace velikým impulsem a je to opravdu ona nová motivace, kterou jsme potřebovali. Ale musím i oponovat – my jsme doopravdy závodili i s WRC, jen jsme k tomu museli mít nutně jiný přístup. Je totiž pro nás veliký rozdíl odjet celou sezónu za tři miliony a odjet jí za šest milionů, a navíc s autem, které stojí dalších deset. Byli jsme v nesnadné situaci, museli každý měsíc splácet leasing a nemohli si dovolit třeba na půl roku naše auto odstavit a nezávodit s ním. To bychom přišli úplně o všechno. U ´enka´ je situace diametrálně odlišná, na rozdíl od vozu WRC už se kolem toho vozu netočí takové peníze, které by nás existenčně ohrožovaly.

Jaké jsou tvé závodnické ambice při návratu do šampionátu dvoudenních podniků?

V první řadě musím říct, že si velmi dobře uvědomuji, že dnes je konkurence tak vyrovnaná, že na stupně vítězů mohou i díky obdobné technice zaútočit dokonce desítky jezdců. Pochopitelně nepočítám Romana Krestu a Vaška Pecha – ti jsou kategorií sami pro sebe, na ně nikdo další nemá. Ale s ostatními bychom se rádi měřili. Nejsme úplní nováčci a je nám jasné také to, že pokud nechceme propadnout, nemůžeme k závodění přistoupit laxně. Koneckonců i dnešní test byl důkazem, že se hodláme opravdu kvalitně připravit na sezónu. Z týmu mám zatím velmi dobrý pocit a i komunikace v něm je nadstandardní, takže myslím, že z tohoto směru není důvod k žádným obavám. Bude to zkrátka jenom na nás, jak to zvládneme.

Co říkáš na nový vůz? Lancer Evo 9 sice není WRC, ale dnes se někteří jezdci nechávají slyšet, že už má k áčkům hodně blízko.

Kdyby se mne někdo zeptal dnes ráno, na začátku testování, tvářil bych se asi dost negativně. Postupně jsme ale věnovali ladění potřebnou péči a upravili vůz podle mých potřeb. No a teď musím konstatovat, že po posledním průjezdu testovacím úsekem jsem autem nadšen. Co se týče porovnání s áčkem - brzdy jsou srovnatelné, váha auta v podstatě taky, ani z motoru rozhodně nejsem zklamán, i když jsme dnes jezdili jen na méně agresivní ALS. Podvozek je také dobře funkční, ale pochopitelně jeho chování ve srovnání s fabií je velmi odlišné. Na rozdíly si však musím zvyknout a pro ono zvykání budou velmi důležité i opravdové závodní zkušenosti.

Vypadá to, že se startu sezóny, potažmo Valašské rally, nemůžeš dočkat?

Já se tam strašně těším. Mám pochopitelně zároveň s tím i přiměřenou porci obav, jaké to bude. Přece jen to bude pro mne první start s novou technikou, a tak zejména první zkoušky mohou být trochu jiné, než bych si představoval. Ale mám už přece jen docela hodně závodnických zkušeností, a tak doufám, že všechno klapne. Musím se na to zejména tak nějak sám psychicky připravit, nějak si to správně v hlavě srovnat, aby mne to z nějakých důvodů neodradilo. V tomhle směru mi ohromně pomohl dnešní test. S autem jsem se svezl, doopravdy svezl i v rychlém tempu, technika fungovala báječně, něco jsme upravili podle mých potřeb, bylo to všechno tak, jak mělo být. Takže musím ještě jednou zopakovat – těším se moc. A těším se na tu krásnou atmosféru velkých soutěží, kde sice ve velké konkurenci může každá chyba znamenat propad v pořadí, ale zároveň je tam dost kilometrů na to, malou chybu napravit… Navíc zrovna Valašsko mám moc rád – tedy když tam není sníh (úsměv).

Začal jsi sám o sněhu, a tak mi to nedá zabrousit na tohle trochu ožehavé téma. O tobě bylo zejména v posledních letech známo, že se ti na kluzkých površích příliš nedařilo. Dnes je ale na testovací trati mokro, občas dokonce zasněženo a Karel Trněný se usmívá a už od pohledu i na trati vyzařuje jistotu. Má na tom vliv i vůz?

Začnu s odpovědí tak, jak už jsem odpovídal na jednu z předchozích otázek. Když člověk v hlavě rozebírá omezené finanční prostředky týmu, nemůže mu být jedno, co s autem vyvede. No a zacházet s wéercéčkem tak, jak by si to na kluzku pro úspěch žádalo, to je prostě nadstandardní a náš tým si to bohužel nemůže dovolit. Je ale pravdou i to, že enko je krásně řiditelné a předvídatelné, protože je přece jen bližší sériovému autu - no a v těžkých podmínkách zkrátka funguje extrémně dobře.

To mi potvrdil i ´Ášín´, který si pochvaloval chování lanceru na Jänner rally i oproti focusu. Jiné podmínky jsou pochopitelně třeba na Švédské rally, ale tady ve středoevropských podmínkách je s malými hřeby dost složité přenést onu trakci wéercéček na extrémně kluzký povrch. Co se týče dneška a mé jízdy s lancerem, musel jsem si trochu autu a povrchu přizpůsobit i jízdní styl, ale mám z toho dobrý pocit a jestli ten dobrý pocit byl i zvenčí, tak mne to těší. Navíc naše tempo bylo skutečně dobré, s Vaškem Pritzlem jsme si poctivě měřili časy a byly výrazně lepší, než jsem sám čekal. Opravdu jsem spokojen.

Apropó spolujezdec – s Václavem Pritzlem jste testovali, nicméně na blatníku máš napsanou Petru Mynářovou?

Nechystá se ale žádné střídání. Václav si jen díky jinému časovému vytížení nebyl jist možností svého startu na Valašské rally, a tak jsme se pro tuto soutěž dohodli s Petrou. Při ostatních pěti startech na soutěžích MMČR ale pojedu s Václavem.

Díky za rozhovor a přeji hodně štěstí.

Karel Špaček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
24.03.2008 23:24
Pluto - moderátor
To Acom: Teďka je na tobě přesvědčit i tvého zaměstnavatele :o)
24.03.2008 22:32
Acom
Nene ja jsem nadseny, ze Seznam jakozto internetova spolecnost dava penize do rally. Cesky internet bohatne - to je dobre znameni.
24.03.2008 20:07
dufs
Pro centrum bys udělal cokoliv!!! :-)))
23.03.2008 15:24
Acom
pokud trneny poda stejny vykon jako na podzim s wrcem tak mu snad na seznamu zablokuji emial:-)
toplist