www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 08 - Valašská Rally

Valašské zmatky očima posádky z opomíjeného chvostu

3. dubna 2008 • 08:00

Druhý podnik letošního velkého mistráku je už několik dní za námi. Letošní Valašská rally dostala po několika letech důvěru Federace automobilového sportu AČR a konala se opět jako závod dvoudenního mezinárodního šampionátu. Pro naši posádku startovního čísla 79 však připravila několik nemilých momentů, které si prostě a jednoduše nemůžeme nechat jen pro sebe. Před napsáním tohoto článku jsme museli pár dní vychladnout...

První šok jsme zažili po zveřejnění startovní listiny. Zisk loňského národního titulu ve třídě N2 zřejmě nebyl pro tvůrce startovky dostatečným argumentem k tomu, abychom startovali alespoň v jedné skupině s ostatními enkovými šestnáctistovkami. Nakonec jsme byli zařazeni do seznamu přihlášených jako předposlední auto celého startovního pole. I přes to, že jsme mohli zažádat o změnu startovního pořadí, neučinili jsme tak. Sice bychom možná uspěli, ale jde především o princip.

Za mnohem závažnější však považujeme moment, který se nám přihodil na páté rychlostní zkoušce. Po kotrmelci před Němeticemi jsme se vydali zpět na trať asi sedm minut za posledním startujícím. Otevírací vůz nás však nedojel. Ve velmi rychlém úseku před cílem vložky se před námi za zatáčkou z hluboké noci v protisměru rychlostní zkoušky objevil na stále ještě uzavřené trati civilní vůz! Po našem vzájemném minutí pokračoval v jízdě dál… V cíli jsme žádali časoměřiče o zaznamenání vzniklé situace do zápisu, avšak druhý den se nám doneslo, že naše připomínka nebyla nikde uvedena a teprve po opakovaném upomínání se tím začal někdo zabývat.

Do druhé etapy jsme odstartovali až na rychlostní zkoušce číslo sedm. Měřený úsek z Rybí do Závišic totiž pořadatelé páskovali až při našem volném průjezdu! Navíc v místech, která se při seznamovacích jízdách zkracovala (tzv. řezala), se náhle objevily dřevěné tyče a kameny.

Aby všeho nebylo málo, při prvním průjezdu rychlostní zkoušky Lešná si to proti nám za rychlým horizontem v obci, jejíž název tento test nese, prostředkem silnice šlapal cyklista. Na naše blikání zareagoval vskutku skvěle! Uhnul na kraj a pokračoval proti trati dál. Auto startující za námi ho údajně škrtnulo zrcátkem…

„Skvěle“ byl zajištěn i příjezd na start polookruhové rychlostní zkoušky Juřinka. Dvě stě metrů před časovou kontrolou zácpa, vozidla diváků stála po obou stranách a soutěžící se doslova prodírali na start davem lidí. Dopravní situaci nevylepšily ani veteránské automobily startující v jízdě pravidelnosti, které postávaly, stejně jako na několika předešlých testech, těsně před časovkou. Okamžiky přímo v časové kontrole byly také obrovským zpestřením velmi chaotické soutěže. Kvůli příjezdu jednoho vozidla, které se zdrželo na přejezdu, se v naší minutě sešly pod stanem časoměřičů tři posádky, k tomu si přišel pro svůj čas spolujezdec z veteránské soutěže (který měl přijet mimochodem asi až tak za čtvrt hodiny). Dvacet sekund před koncem naší minuty nás však časoměřička odbyla se slovy: „Vy jste taky veteráni? Tak počkejte!“ Kdybych jí zlostí skoro nerozmlátil stolek a několikrát ji důrazně neupozornil, že „jsem tady ve třináct, tak mi napište třináct!“, dostali jsme 20 sekund penalizace za pozdní příjezd. Trvalo jí totiž moc dlouho vypsat tři výkazy…

Vrcholem celého valašského divadelního představení však bylo to, co se dělo po našem výletu mimo trať na RZ 12. Po startu za obcí Nejdek jsme spadli do lesa hluboko pod úroveň cesty. Traktor na vytažení jsme si mezi místními občany obstarali sami a jednomu ze dvou koncových vozidel odevzdali jízdní výkaz. Nabídku zástupce dispečinku sehnání traktoru jsme tedy mohli s díky odmítnout, avšak chování ostatních pořadatelů především ze sboru hasičů bylo doslova zarážející! Kolem projelo asi pět plných aut pořadatelů ve vestách. Ani jednoho z nich nenapadlo se nás zeptat, jestli se máme jak dostat ven a zda-li jsme v pořádku. Všichni akorát vystoupili, nafotili si hondu zapasovanou mezi stromy v rokli, zasmáli se a odjeli. Korunu všemu nasadili hasiči s dodávkou: „Hoši, můžeme si vás vyfotit? Musíte si někoho sehnat, odtud se těžko dostanete sami. My vám ale nepomůžeme. S tímhle to auto nevyndáme!“ smáli se nám do obličeje. Až po našem optání jednoho z pořadatelů, zda je vůbec zajímá, co hodláme s autem dělat, se jeden hasič odhodlal zvednout telefon, do kterého oznámil vedoucímu RZ, že je za startem auto v lese, poté odjel. Myslíte, že se pak něco dělo?

Po loňském šibeničním čase na přejezd k první vložce se ani letos pořadatelé neponaučili a deset minut ze startu na valašskomeziříčském náměstí až do časové kontroly v Choryni moc k předstartovnímu klidu nepřidalo, když skoro polovina přejezdu byla po městě. Velmi rychlý přesun nám organizátoři nachystali i z posledního servisu do cíle, kam už jsme bohužel nedojeli. Naopak doba přejezdu ze vzdáleného cíle Oder do přeskupení byla zase možná až moc dlouhá, když jsme i přes dodržování silničních předpisů čekali 20 minut před časovkou. Nebyli jsme také jediní, kteří očekávali startovní čas do druhé etapy z uzavřeného parkoviště, jak je tomu zvykem na ostatních soutěžích. První časovka byla až na náměstí. Uzavřené parkoviště bylo mimochodem dost chaoticky uspořádáno. Kdybychom se řídili pokyny zodpovědné osoby, tak z něj některá auta ráno ani nevyjela.

Vypisovat tady všechny chyby v itineráři soutěže nám přijde jako nošení dříví do lesa. Když ani po loňském špatném popisu příjezdu do uzavřeného parkoviště se na tento nedostatek nepřišlo, chybné rozkreslení křižovatky za startem RZ Odry, jedna naprosto nesmyslně uvedená vzdálenost při přejezdu na start posledního testu nebo ponechání ČSAD jako bodu při vjezdu do servisu, nás jen usvědčila v tom, že itinerář byl spíš v pracovní, než „ostré“ verzi.

Po těchto zážitcích nám přijde naprosto nepodstatné, že kromě rychlostní zkoušky Lhota nebyla ani v jediné stopce tabule s časy aut, které projely cílem. Běžná praxe i z nejhůř hodnocených sprintrallye jaksi na Valašsko ještě nedorazila…

V závodě mezinárodního mistrovství tohle rozhodně už nikdy zažít nechceme!

St. číslo 79, J.Jakubec a P.Kacerovský
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
07.04.2008 01:19
Pluto - moderátor
To John: Ano, přesně o tu poslední větu mi jde - The Stewards may, at their own discretion, reposition the FIA priority drivers still in the rally. Na nic jiného jsem nenarážel...
07.04.2008 07:56
John - moderátor
Já ti rozumím, jenomže oni si už na to prostě zvykli a tak jak si nedokáží řády dodnes prostudovat některé posádky, které už jezdí řadu let, tak si někteří činovníci nedokáží přečíst změny v řádech a drží se starých zvyklostí. Prostě ani mě občas řazení FIA B jezdců do druhé etapy nejde pod nos, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat :-(
05.04.2008 20:37
Mirekfric
Hele Johne, Vouilloz prioritu FIA B nemá. Je třetí a zítra určitě nebude startovat z devátého nebo jakého fleku. Nebylo tomu tak ani loni, ani v Turecku, ani na Ypres, ani na Barumce ani nikde jinde. Prioritu dostal až někdy v září, téměř celou sezonu ji neměl.
06.04.2008 22:55
John - moderátor
Nepleťme si tu pojmy a dojmy. Nikdo nebude odsunovat např. Vouilloze ze třetího místa, obvykle se tito 'FIA navrátilci' řadí někde za desáté místo. Nicméně, letos je to podle řádů takhle (ERC, kde opět priorita ASN neznamená vůbec nic): "The starting order of the 1st Day only is established as follows:
* Series 1: FIA Priority Drivers - Priority A
* Series 2: FIA Priority Drivers - Priority B
* Series 3: FIA Registered Drivers (without priority)
* Series 4: All the other entrants following a starting order
left to the discretion of the Organisers.
The starting order for the subsequent Days is based on the classification determined at the finish of the final special stage of the previous Day excluding any Super Special Stage. ... The Stewards may, at their own discretion, reposition the FIA priority drivers still in the rally."

05.04.2008 20:16
John - moderátor
Drazí, diskutujete tady o nečem, co je bohužel opravdu stanoveno řády ze strany FIA, a to už několik let :-), tedy nasazování jezdců s prioritou FIA do čela startovní listiny každé etapy. To, že se v některých případech priority svým způsobem zneužívají tak, že je mají jezdci, kterým podle skutečných výkonů nepřísluší, to je věc jiná. To Pluto: Zejména Tobě doporučuji udělat si kompletní výtisk platných řádů pro ME a mít ho neustále u sebe. Bude se ti to hodit. ;-)
03.04.2008 13:44
-xp-
No jo, ale proč musíme furt přebírat i každou kravinu??? Já teda sice jako vím, že je to tady zavedená tradice radši všechno zavést ještě mnohem dřív, než je to nutný a nařízený natvrdo a pak se vymlouvat na FIA...
03.04.2008 13:22
Pluto - moderátor
Ale není to výsost jen českých sportovních komisařů. Jestli si dobře pamatuju, podobný nápad už měli minimálně dvakrát i zahraniční sporťáci na našich soutěžích...
03.04.2008 13:18
-xp-
2Pl: No jo, holt tu původní celkem rozumnou logiku někdo převrátil ;-)
03.04.2008 12:53
Pluto - moderátor
Osobně mi vadila ještě jedna věc, která se této posádky netýkala. Jedná se o skladbu startovního pořadí druhé etapy, kdy jsou cpáni dopředu všichni jezdci s prioritou FIA B. Sportovní komisaři na to mají právo, ale až na vyjímečné případy (kdy kvůli problémům je jezdec hluboko v poli, pak má smysl jej přesunout někam k desátému místu) je tento krok nesmyslným.
toplist