www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 08 - Valašská Rally

Silvestr Mikuláštík o nové Impreze N14

3. dubna 2008 • 02:00

Jako nemožný se zdál být záměr představení nové Imprezy N 14 na Valašské rally 2008, ale díky obchodním partnerům Motor-gear rally teamu a hlavně obětavosti mechaniků, kteří dokázali neuvěřitelné, a v tak krátkém termínu auto připravili. Za to jim patří velké poděkování, jmenovitě Lukáš Cabák, Dan Cáb a hlavně Radim Špůrek. Taktéž velký dík patří P. Karlíkovi za bleskový lak.

Tři týdny před závody jsme si přivezli auto po rámu, který zajišťoval Honza Štěpánek v Sport Subaru Servise. Auto se muselo ještě vyvařit, navařit všechny držáky, zavařit díry v karoserii a celou ji očistit. Ihned se vezlo na lak, a po třech dnech jsme ho měli doma a mohli jsme začít skládat. Přestavbový kit z pravostranného řízení na levostranné se stal docela velkým problémem a musela nastoupit ,,Valašská improvizace". Nový rozvod paliva, brzd, částečně elektroinstalace, vyztužení podvozku včetně ližin, nový výfuk…Prostě spousta práce.

Auto jsme osadili tlumiči Ohlins z Prodrivu, nová přímořazená převodovka Kaps light funguje perfektně, pouze nám chyběly závodní řídící jednotky k el. střednímu diferenciálu a k motoru. Ten jako jediný zůstal v sériové podobě. První testovací jízdy proběhly ve čtvrtek večer a ke vší smůle při průjezdu smykem v pravotočivé zatáčce jsme na panelové cestě utrhli o hranu kolo, vyrvali čep a poloosu. Přes noc se vše podařilo opravit a ráno bylo auto připravené ke startu.

RZ 1 byla opravdu premiérová jak pro auto, tak i pro posádku. Postupně jsme si zvykali na novou techniku a hlavně na odlišné zacházení. Bez restriktoru a se sériovou elektronikou auto jelo od 5000 až po 7500 otáček za minutu, což nebylo pro novou převodovku ideální, tak jsme raději nahoru řadili se spojkou. Největší problém se ale ukázal být střední diferenciál, který fungoval pouze na manuální nastavení před nastartováním a dále zůstal zamrzlý, bez možnosti odpojování ruční brzdy.

Tento problém nebylo v našich silách vyřešit, protože nikdo v republice zatím nemá potřebné informace ani manuály. Nezbývalo tedy než nastavit svornost na polovinu a při každém zatáhnutí hydraulické ruční brzdy vymáčknout spojku. Tento handicap byl znát v dlouhých rychlých zatáčkách a na mokru.

Na nové Subaru N14 jsme si rychle zvykli a jízdní vlastnosti jsou podstatně lepší, než u předchozích modelů. Musíme ještě vyladit nastavení tlumičů a diferenciálů a věřím, že se s tímto autem bude dát závodit na úrovni. Novinkou bylo také obutí značky Silvestrone, které se ukázalo být srovnatelné s pneumatikami Pirelli, co do pocitu a jízdních vlastností, rychlost ale budeme ještě muset vyzkoušet na testovacím polygonu s časomírou.

Závěrem bych chtěl ještě jednou poděkovat všem partnerům, mechanikům a rodině za pomoc. Dále všem fanouškům za podporu podél trati a doufám, že se jim premiéra nové Imprezy líbila, a že jim nezvyklý nový model brzy přiroste k srdci, protože Subaru je srdcová záležitost.

Za posádku Mikuláštík – Baran

Silvestr Mikuláštík
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist