www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 08 - Valašská Rally

Firlova smolná Valaška

4. dubna 2008 • 04:00

Druhou soutěží letošního Mezinárodního mistrovství ČR v rally byla o posledním březnovém víkendu Cetelem Valašská rally, která se letos po dvouleté pauze vrátila mezi prestižní podniky, zařazené do „velkého“ šampionátu. Na startu soutěže, jež nabídla vhodně namixovaný koktejl z kvalitně obsazené startovní listiny, zajímavých tratí a atraktivních soubojů o každičkou vteřinku, nechyběla ani orlovsko-zlínská soutěžní posádka Lumír Firla – Pavel Švajda, která na valašských kotárech ukrajovala své první soutěžní kilometry letošní sezóny.

Pro Lumíra Firlu s Pavlem Švajdou byla Valašská rally v mnohém výjimečná. Poprvé se společně představili na startu „velké“ soutěže, navíc na ně čekalo premiérové svezení v noci. Optickou novinkou pak byla změna designu, neboť loňský žluto-červený pro letošek nahradila oranžovo-modrá barva, patřící novému hlavnímu sponzorovi – firmě Eurostroj Schlager. Vzhledem k většině zmíněných novinek pojímala posádka sedmé evoluce vozu Mitsubishi Lancer svůj start na Valašce především jako test a žádné velké naděje na solidní výsledek v absolutním pořadí si nedělala.

„Seznamovací jízdy proběhly v klidu a tratě se nám líbily. Hlavně jsme se chtěli po zimní přestávce rozjet na Vyškov a vyzkoušet noční RZ, které jsem nikdy nejel kromě nočního prologu na Kopné,“ představil své předstartovní plány Lumír. V pátek mu záměry vycházely a do uzavřeného parkoviště svůj vůz předával ze sedmnácté pozice absolutně. Sobota však pro sympatickou posádku znamenala značné vystřízlivění.

První rychlostní zkouška sobotní etapy byla rozhodnutím ředitelství zrušena a soutěžící ji absolvovali pouze volným průjezdem. Lumír a Pavel začali závodit až na testu, zvaném Lešná, kde mezitím začalo pršet a pro posádky, vyzbrojené pouze suchými pneumatikami, se stala situace na trati mimořádně obtížnou. Mezi skupinku posádek, kterým se stal tento test osudným, se bohužel zařadili i reprezentanti Eurostroj Rallye Teamu, pro které na této RZ jejich valašské účinkování skončilo předčasně. Vše se seběhlo ve známém sjezdu do obce, která dala této RZ jméno – do Lešné. A jak celou situaci viděl Lumír?

„Jako všichni jsme začali na suchých pneumatikách a dost jsme na nich klouzali. Celá situace se seběhla moc rychle, začal jsem pozdě brzdit a už se to vezlo,“ řekl pilot. Vzhledem k poškození vozu už samozřejmě v soutěži pokračovat nešlo a před startem úvodního sprintu ve Vyškově čeká týmové mechaniky ještě hodně práce. Lumír k nehodě dodal: „Poděkováni patří zdejší policii a některým lidem, kteří u nás byli strašně rychle a pomohli nám z auta ven. Jsou to prostě super fanoušci,“ děkuje Lumír. „Oba dva jsme vyvázli celkem v pořádku, až na nějaké natažené svaly a modřiny. Kdyby tam ale nebyla ta brána, dopadlo by to určitě hůře.“

Hlavní sponzor posádky a šéf Eurostroj Rallye Teamu Eddy Schlager komentoval valašský neúspěch s nadhledem: „Do telefonu jsem Lumírovi řekl, ať dá hlavu vzhůru. Nehrajeme šachy, nýbrž provozujeme tvrdý a nebezpečný motoristický sport, k němuž havárie čas od času patří. Nehoda se může přihodit každému jezdci, ani ti nejlepší nejsou od toho osvobozeni. Tuto zkušenost je lepší zažít na začátku sezóny, než ke konci mistrovství, když se bojuje o každičký bod a o co nejlepší umístění. To, že je udržení koncentrace za tak těžkých podmínek, jaké panovaly na letošní Valašce, obzvlášť důležité, teď Lumír ví dvojnásob.

Nejdůležitější u všech nehod je, aby se nikdo nezranil a nedošlo k mimořádným škodám. Vůz se dá téměř vždy opravit nebo nahradit, ale zdraví nebo život ne,“ tvrdí Schlager a dodává: „Jednu výzvu bych chtěl směřovat všem fanouškům a divákům: prosím, buďte obzvláště opatrní a myslete vždy v prvé řadě na svoje zdraví. Stát se může cokoliv – může přijít technická závada, navíc ani jezdec a spolujezdec nejsou neomylní. To, že Lumír s Pavlem přistanou v uzavřeném domovním dvorku, to by si byl jistě taky nikdo nepomyslel.“

Nám nyní nezbývá, než mechanikům orlovsko-zlínské soutěžní posádky držet palce a doufat, že Lumírovi s Pavlem nic nezabrání se na start vyškovské soutěže 19. dubna postavit. Ve Vyškově na dvojici Eurostroj Rallye Teamu čeká celkem osm rychlostních zkoušek, jejichž délka se blíží hranici 80 km. Připraveny jsou tři úseky, z nichž se dva pojedou třikrát a nejdelší Podivická RZ dvakrát.

Jiří Dokulil
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist