www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Acropolis Rally of Greece (PCWRC)

Ford chce na drsné Acropolis rally vylepšit svůj rekord

27. května 2008 • 06:00

Kamenité horské tratě, nesnesitelné vedro a fyzicky náročné podmínky v kokpitu vozů – to jsou hlavní atributy Rally Acropolis (29. května – 1. června), která je všeobecně považována za nejdrsnější soutěž v celém šampionátu. Její letošní ročník znamená pro tým BP Ford Abu Dhabi obrovskou výzvu. Všichni jeho členové jsou odhodláni udělat maximum pro to, aby se rozšířila skvělá bilance šesti vítězství v posledních osmi letech. Modrý ovál figuruje s Focusy RS WRC na prvních místech v šampionátu značek i jezdců.

Pro úspěch v Řecku je vždy nejdůležitější namíchat správnou směs síly, odolnosti a rychlosti. Nejinak tomu bude i v letošním sedmém podniku patnáctidílného kalendáře. Mikko Hirvonen s Jarmem Lehtinenem i jejich týmoví kolegové Jari-Matti Latvala s Miikkou Anttilou věří, že budou schopni navázat na své výkony, které jim vynesly začátkem května druhé a třetí místo v Itálii a že udrží Ford na špici obou šampionátů. Tým vede tabulku hodnocení značek o sedm bodů, Hirvonen je v čele průběžného pořadí jezdců s náskokem tří bodů.

Šotolinové tratě Rally Acropolis na západ od Atén si vysloužily děsivou reputaci. Auta musí odolat mnoha nárazům od volně ležících balvanů na kamenitém podloží horských cest. Teploty se běžně šplhají nad hranici 30°C, což přináší zvýšené namáhání motorů i převodovek. Kvůli členitosti trati a mnoha zatáčkám je rally relativně pomalá (v roce 2007 byla pomalejší jen Argentina) a při malém proudění vzduchu dochází k přehřívání agregátů.

Ze stejných důvodů se musejí na tvrdou zkoušku připravit i posádky. Během rychlostních zkoušek nepoužívají klimatizaci a teplota v interiéru vozu rychle stoupá. Fyzická připravenost proto hraje velmi důležitou roli. Nezbytné je dodržování pitného režimu, aby se zabránilo dehydrataci organizmu.

Sedmadvacetiletý Hirvonen dojel v předcházejících dvou ročnících na druhém místě. Soutěž pojede již pošesté a proto má velmi dobrou představu o tom, co ho čeká. „Rally Acropolis je obvykle soutěží s největšími vedry z celého šampionátu. Máme už ale za sebou Jordánsko, kde se teploty šplhaly až ke čtyřicítce a nemyslím si, že tady bude taková výheň,“ říká. „Na druhou stranu bude Řecko oproti Jordánsku mnohem drsnější. Na tratích leží spousta kamenů, zvláště během druhých průjezdů. Také díky kamenitému podloží si soutěž vydobyla svou reputaci rozbíječky aut.“

„Bude to těžké pro auta i pneumatiky, ale ani z jednoho nemám strach. Focus RS už svoji pevnost a odolnost prokázal mnohokrát. Pneumatiky Pirelli jsou letos také velmi dobré a defekt jsme měli jen párkrát. Vedro a drsná trať ale budou snižovat jejich životnost, takže na ně bude nutné při jízdě více myslet,“ dodává.

Latvalovi patří v šampionátu jezdců čtvrté místo. V roce 2003 si odbyl právě na řeckých tratích svůj debut s Focusem RS. Bylo mu teprve 18 let. „Byl to obrovský zážitek,“ vzpomíná třiadvacetiletý Fin. „Byl to teprve můj druhý start v MS a z vedra jsem byl úplně hotový, protože v takových podmínkách jsem ještě nejel. Moje auto bylo naprosto spolehlivé a dojel jsem jako desátý. To byl pro osmnáctiletého kluka skvělý výsledek.“

„Letos tu pojedu už popáté a bude to určitě stejně těžké. Loni byla v itineráři 48 kilometrů dlouhá erzeta, na které jsme se dostávali do problémů s pneumatikami. Letos ji organizátoři rozdělili na dvě, takže by to mělo být jednodušší pro gumy, auta i posádky. Po Argentině a Jordánsku, kde se mi moc nedařilo, mě stupně vítězů v Itálii naplnily sebedůvěrou. Doufám, že v Řecku budu schopen něco podobného zopakovat,“ dodává Latvala.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist