|
IRC 08 - Belgium Ypres Westhoek Rally (ME)
Virtuální žluté vlajky poprvé na Ypres Rally
Před dvěma lety klub A.C. Targa Florio, hlavní pořadatel belgické Ypres Rally, představil vlastní Tracking System, pomocí kterého je možné v reálném čase sledovat závodní vozy na trati. Během letošního ročníku belgické soutěže se uskuteční premiéra vylepšení, které celý systém ještě posune dopředu - jde o virtuální podobu klasických žlutých vlajek. Celý projekt má posvěcení od FIA a kromě belgického klubu se testování tohoto systému věnovala i španělská federace RACC, která jej chce poprvé použít při letošní Catalunya Rally. Žluté vlajky jsou klasickým a roky užívaným bezpečnostním opatřením, jež má za úkol varovat posádky, že je na trati nějaké nebezpečí. Prvořadým problémem ale je, že klasických vlajek je na každé rychlostní zkoušce pouze několik a může se tak stát, že některé posádky varování nedostanou včas. To se nyní změní díky implementaci Yellow Flag Systemu (YFS) do stávajícího sledovacího zařízení.
Základ YFS spočívá v instalaci varovné diody do interiéru soutěžního vozu. Ta je napojena na sledovací systém a v případě vyslání poplachu u některého z vozů na trati se ve všech automobilech, které se nacházejí mezi startem rychlostní zkoušky a místem nehody, dioda rozsvítí. Posádky tak okamžitě o nebezpečí vědí a v takovém případě musejí zpomalit nebo zastavit.
-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentáře
infoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
To rallydriver: K přepínání je prozaický důvod - vozy na přejezdu nejsou sledovány tak detailně jako v RZ. Navíc v režimu přejezdu nefungují poplachy v případě zastavení apod. Co se týče rozsvícení diody jen vybraným posádkám není žádný problém, většina dispečinků v ČR ví moc dobře, které auta jsou na trati a kde zhruba, takže obdobná operace by zabrala jen pár vteřin.
No Pluto asi to tak bude. Možná je taky otázka, proč vůbec přepínat, když auta jsou pod dohledem elektroniky vlastně pořád. Jen ještě k té žluté vlajce. Myslím si, že to nebude zas tak snadný, protože startovní pole je někdy roztažený i na třech RZ, tak bude docela umění, aby se v případě nutnosti, rozsvítila dioda těm, kteří to upozornění opravdu mají dostat. Uvidíme.
No, tu naši krabici by hlavně někdo měl ověřit na to, jak drží na rámu. To uchycení je hodně fórové a třeba na hasičáky je stanoveno přetížení, co to musí udržet předpisem. Dostat tou krabicí do hlavy bych fakt nechtěl...
To rallydriver: Když to někdo zaplatí, tak by šlo všechno :o) Udělat přepínání automaticky na startu a na cíli by nebylo zrovna z nejlevnějších, to by nikdo nezaplatil. Svědčí o tom i fakt, že i na světě (kde jsou do obdobného systému vráženy mnohonásobně větší prostředky) se to přepíná ručně.
Rozhodně by bylo dobrý u nás ten systém vyladit. Asi by bylo lepší to přepínání zrušit, kdo má při tom všem myslet ještě na nějakej přepínač. Určitě by se to dalo, při možnostech dnešní elektroniky vyřešit už tím, že by to komunikovalo samo se stanovišti start a cíl, na kterých by byly zase jiný snímače průjezdu. Ale aby zase všech těch drátů nebylo moc.
No třeba v ČR by to bylo dost neproveditelné, poněvadž sledovací systém řve co chvíli a v 98% jde o to, že se posádky zapomenou přepnout do přejezdového režimu. Nevím, jak to funguje v té Belgii, ale pokud se tou diodou oznamuje pouze skutečný problém, pak je zrušení RZ pro dotyčné na místě a v pořádku.
Takže všem, komu se rozsvítí žlutá vlajka, je RZ zrušena?
|
|