www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 08 - Horácká Rally Třebíč

Oficiální komuniké týmu ROTO Plzeň k Horácké Rally

23. června 2008 • 18:30

Všichni členové týmu se hluboce sklání před památkou obou členů posádky, jíž postihla tragická událost. Sdílejí s rodinami Miroslava Levory a Pavly Třebínové opravdu upřímný zármutek. Nemohou se ale zároveň nevyjádřit k jednání delegovaných činovníků s posádkou Jan Šlehofer – Zbyněk Soběhart.

Do Třebíče přijel tým jen s jedním vozem Fiat Punto Super 1600. S druhým vozidlem těžce havarovala na soutěži v Hustopečích posádka Jiří Skoupil - Tomáš Singer. V plné rychlosti se automobil třikrát převrátil přes příď, ta zůstala zcela zničená. Prostor pro posádku zbyl naprosto nedotčený a oba jezdci vystoupili nezraněni. Poškozené auto se do Třebíče nepodařilo opravit. Zbyla tedy jen posádka Jan Šlehofer – Zbyněk Soběhart.

Právě na tuto dvojici byl zvnějšku vyvíjen už delší dobu zejména psychický tlak. Šlehofer to vyjádřil slovy: „Dokud jsme vloni jezdili třídu, která není tak zajímavá, všichni se na mě usmívali. Usmívali se i před letošní sezonou. Stačilo ale pár výsledků a leckdo se usmívat přestal.“

První vážný atak ze strany technických komisařů přišel na rallysprintu v Tišnově. Na startu jedné z vložek přišel k Šlehoferovi technik a řekl mu, že může mít problém, protože minulou zkoušku jel bez rukavic. Existuje prý na to důkaz v podobě televizního záznamu. Mladý jezdec se ale nenechal znervóznit, věděl, že to není pravda a výsledkem byly nejen vyrovnané výborné časy a skvělé umístění, ale i výtečné porovnání se čtyřkolkami.

Šlehofer po soutěži kontaktoval telefonicky předsedu rallyekomise FAS Ing. Františka Rosického, ten jednání techniků odsoudil a přislíbil omluvu. Skutečně se také později jeden z techniků telefonicky Šlehoferovi omluvil.

Jakmile přijel v Třebíči na technickou přejímku vůz této posádky, okamžitě se jí zúčastnil i hlavní technický komisař Stanislav Mrkvan. Váha ukázala hmotnost vozu 1024 kg, minimální hmotnost homologační je 1000 kg. Stejnou hmotnost ukázala váha na všech předchozích soutěžích, včetně závěrečné technické kontroly po dojezdu v Tišnově. Stanislav Mrkvan prohlásil, že má zjištěno, že tyto fiaty mají všude 1060 – 1070 kg a že tedy asi nebude všechno v pořádku. Okamžitě otevřel najisto zadní dveře a konstatoval v nich nepovolené odlehčovací otvory. Šéfmechanik Luděk Svoboda předložil vyobrazení inkriminované části v homologačním listu, které naprosto souhlasí. Pan Mrkvan však nadále trval na tom, že i přes to jsou otvory ilegální a přivolal dalšího technika Ivana Matouška (nezaměňovat s Ivanem Matouškem jr., který je technickým šéfem týmů Václava Pecha a Romana Kresty). Luděk Svoboda oběma pánům připomněl, že před sezonou testovali vůz právě oni dva a o předmětné části se vyjádřili, že „když to tak ti Italové mají a ve světě s tím jezdí, bude to v pořádku.“

Stanislav Mrkvan okamžitě svá slova zapřel a trval na svém. Přesto vůz přejímkou prošel, technici o tom učinili záznam do Sportovního průkazu vozidla. Viz kopii příslušných stránek s razítkem a podpisem. Nikde ani zmínky o tom, že by nebyl vůz přejat. Pouze v poznámkovém aparátu se objevil následující záznam:

Přejímka proběhla v klidu, vůz byl opatřen oficiální nálepkou o splněné přejímce a mechanici a posádka s ním odjeli.

Jaké však nastalo překvapení, když se ve startovní listině neobjevil. Bez vysvětlení, bez oficiálního sdělení, bez vyvěšení důvodu na oficiální vývěsce s podpisem hlavního sportovního komisaře a ředitele soutěže. Jen takový verdikt je platný. Posádka žádný dokument v ruce neměla, nebylo proti čemu se odvolat a šla tedy žádat vysvětlení do místnosti sportovních komisařů. Hlavní sportovní komisařkou byla Slovenka Gabriela Szczeczinová, sportovními komisaři Maďar Peter Faluvegi a Ing. Jan Regner.

Posádku nechali stát na chodbě, po několika minutách vyslali ven Josefa Vrátila pověřeného stykem s jezdci. Ten lakonicky prohlásil: „Tak nejedete!“ Poté se otočil a vrátil se dovnitř. Posádka zůstala jako opařená a spolujezdec Zbyněk Soběhart zaklepal, vstoupil a požádal o vysvětlení a hlavně nějaké písemné rozhodnutí. Tým stále neměl v ruce vůbec nic. To vše ve 13:00. Členové posádky byli pozváni dovnitř a dozvěděli se, že z bezpečnostních důvodů nemohou startovat. Na žádost o písemné vyjádření byli posláni ven a pozváni znovu na 16:00. V tu dobu jim sportovní komisaři dali do ruky následující papír:

Protokol o technické přejímce je interní doklad mezi hlavním technikem a sportovními komisaří, nemá pro posádku žádnou oficiální platnost. Přesto ovšem stojí za to si přečíst, co tu hlavní technický komisař Stanislav Mrkvan v kolonce důvodů nepřevzetí vozidla, napsal:

27 Nedovolená lehká váha karoserie

- ale celková váha je v pořádku

(bezpečnostní důvod)

Pomineme-li až téměř komickou formu a obsah zápisu, dostáváme se k naprostému rozporu se schválením přejímky (viz kopii zápisu v průkazu). Mezitím dojel do Třebíče šéf týmu Petr Svoboda a rovněž se dožadoval vysvětlení a oficiálního dokumentu. Sportovní komisaři se však rozutekli a nebyli k sehnání. V 15:00 se komisaři ve své místnosti sešli a vedoucího týmu vyslechli. Poté setrval na chodbě až do následujícího dne do 00:30. Po celou dobu nebyl sbor rozhodčích schopen vydat jakýkoliv oficiální dokument.

Na popud mechaniků sešli u vozidla Jan Regner a Stanislav Mrkvan. Mechanici totiž poukázali na to, že pokud je to nutné, mohli inkriminované dveře vyměnit, mají náhradné sériové. Mrkvan prohlásil: „To jste měli říct, že to umíte vyměnit – teď už to ale nestihnete, co?“

Regner navrhl, aby byly dveře vyfotografovány k pozdějšímum jednání. Mechanici si chtěli telefonické svolení Petra Svobody, ten si vyžádal k telefonu Jana Regnera a zeptal se:

„Změní to něco na přehodnocení situace?“

„Ne.“

„Pak je zbytečné, abyste si na mém voze něco fotili.“

Do startu v 16:15 však stále zbývalo dost času. Petr Svoboda požádal při osobním setkání Jana Regnera, aby přidělili posádce náhradní startovní čas, že dveře vymění. A že stejně byl vůz na přejímce převzat, tak v čem je problém. Na to dostal odpověď, že hlavní technický komisař na přímý dotaz sportovních komisařů hned po přejímce, zda je závada odstranitelná, jednoznačně prohlásil, že nikoliv.

To je další bod nefér jednání Stanislava Mrkvana, který učinil závažné a osudové prohlášení v rozporu se skutečností.

Skutečnost, že vůz přejímkou prošel, však Regnera očividně zaskočila. „To je ovšem pro mě zcela nová informace, kdybychom to věděli, postupovali bychom jinak.“ Poté se snažil dovolat obou dalších komisařů. Maďar Faluvegi sem k záležitosti příliš konkrétně nevyjadřoval. Gabriela Szczeczinová se odmítla věcí dál zabývat, mezitím soutěž odstartovala a na vše bylo pozdě.

Petr Svoboda stále čekal před místností sportovních komisařů. Nikdo s ním nejednal, všichni se mu vyhýbali. Teprve ve chvíli, kdy už začaly první vozy přijíždět do cíle první etapy a nešlo se tomu dále vyhýbat, dal sbor sportovních komisařů Svobodovi do ruky papír. Opět bez vyvěšení na oficiální vývěsku, bez razítka, bez poppisu komisařů. Nechali ho podepsat jen překladatelkou, která není žádným funkcionářem soutěže, nemá oprávnění jakýkoliv verdikt či zápis podepisovat a její podpis naprosto ni neznamená. Opět chybí podpis hlavní sportovní komisařky a ředitele soutěže. Bez nich má dokument cenu papíru, na němž je vytištěný. Přesto trvalo jeho předání téměř přesně dvanáct hodin. Podle textu byl zápis pořízen 20.6. ve 12:00, ale předán až ve 23:30 s tím, že schválen bude terpve v 1:30 následujícího dne.

Po mnoha hodinách nepřetržitého čekání přede dveřmi dostal Petr Svoboda do ruky tento bezcenný papír. Zajímavý je ale jeho obsah. Potvrzuje, že už ve 12:00 prohlásil hlavní technický komisař Stanislav Mrkvan, že závada je neodstranitelná. To musí vzít sportovní komise za bernou minci. Zápis je tak v přímém rozporu s Mrkvanovým tvrzením, že přeci mohla posádka požádat o odstranění závady. Petr Svoboda urgoval u hlavní technické komisařky oficiální verdikt, ale ta prohlásila: „Neobtěžujte, my tady máme závod!“

Poté, protože ředitelství sídlilo na třebíčské radnici, kde hlídkuje městská policie, dala strážníkovi pokyn, aby Svobodu vykázal. Ten však po půlnoci viděl, že Svoboda tu čeká už od 15 hodin a zasáhnout odmítl.

Petr Svoboda během oněch deseti hodin sezení na chodbě před místností sportovních komisařů mnohokrát a mnohokrát urgoval jakýkoliv oficiální doklad. Všichni delegovaní činovníci se mu však zdaleka vyhýbali a bránili se jakémukoliv kontaktu. Nakonec se tak skutečně před jednou hodinou v noci, tedy po více než dvanácti hodinách po skončení přejímky, stalo, soutěžící dostal do ruky tento doklad:

Horácká Rally Třebíč byla pro ROTO Plzeň něco jako pohádka o chytré horákyni. Vůz prošel a neprošel technickou přejímkou, byl a nebyl převzat, váha je a není v pořádku, závada je a není odstranitelná, komisaři s ním jednali a nejednali, rozhodnutí bylo a nebylo vydáno. Soutěž se odbyla bez favorizované posádky třídy A6.

Pro ROTO Plzeň ale vše zdaleka neskončilo. Vedení týmu podává stížnost na jednání k Federaci automobilového sportu AČR a rozhodně nemá v úmyslu nechat případ vyznít do ztracena. Pokud neuspěje v Praze, postoupí případ neoprávněného vyloučení vozu odpovídajícího homologaci, formálních nedostatků jednání rozhodčích na soutěži a jejich přístup k posádce a zástupcům soutěžícího, mezinárodním orgánům motoristického sportu. Kromě toho bude na Federaci automobilového sportu AČR, která odpovídá za činovníky, jež na podnik vysílá, soudně požadovat úhradu všech prokazatelných zbytečně vynaložených nákladů a dalších škod nastalých nezaviněným nedodržením závazků vůči partnerům.

Vladimír Dolejš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
25.06.2008 09:02
pet
Nejsem techniky ani řádů znalý, jsem jen pouhý fanoušek rally. Přesto nebo právě proto na mě tato kauza dělá dojem, že došlo k jasné ukázce arogance moci. Je možné, že posádka udělala chybu v tom, že se neodvolala proti nezařazení do startovní listiny, když měla potvrzenou technickou přejímku, ale docela tohle možné opomenutí chápu, protože bych se také upínal spíše k příčině problémů, tedy k údajné chybě v technice. Každopádně mi vadí ignorantské a zjevně nekompetentní jednání činovníků a sportovních komisařů. Zdá se, že určitý orgán je prohnilý. Pro celý organismus bývá v určité fázi jedinou možností zbavit se hnijící tkáně, aby organismus mohl vůbec dál existovat. Možná je také dobré si připomenout kdo tu vlastně je pro koho, zda jezdci a pořadatelé pro FAS nebo FAS pro ostatní?!
24.06.2008 16:57
Acom
to JanO: Jestli si vzpomenete na film Bajecna leta pod psa, kde Ondrej Vetchy vydesene septa: "Oni muzou vsochno, uplne vsechno".
Takze to Vase tvrzeni o tom ze nemusi nic dokazovat bych upresnil na vyse uvedene - oni mohou uplne vsechno
24.06.2008 12:29
wrc
Maro, kdybys lépe četl, tak tohle nemůžeš napsat. Předložili ofocené homologační listy zmíněných otvorů! Za další, je-li vozidlo označeno štítkem o splněné přejímce, může být vyloučeno dodatečně (nikdy před soutěží), ale zase musí být uveden důvod. Mimochodem (opět v článku) na každé předchozí soutěži vozidlo vážilo oněch 1024kg +/- kilo. Reglement stanoví váhu pro S1600 na 1000kg, a to jsem přesvědčen, ví každý výrobce/provozovatel a komisař nemá homologační list k nahlédnutí (navíc jej posádka poskytla)k posouzení hmotnosti na místě. Nelze říct obvyklá váha těchto vozů je vyšší, protože to neznamená nejnižší možná, ale právě jen obvyklá. A i to byl podle mého názoru jen dojem komisaře.
24.06.2008 00:18
Mara
Máme tu vyjádření posádky, tedy jen jedné strany. Pokud by auto nebylo v pořádku, asi těžko to budou přiznávat. Nevím, jak přesně má kdo postupovat podle řádů, jedno je z celého článku jasné - posádka ani jednou nedala písemně najevo svůj nesouhlas s nezařazením do startovní listiny (jak je napsáno v jednom z dokumentů, měla na to půl hodiny). Mrkvan rozhodl o jejich nepřevzetí (což jim určitě řekl už na přejímce), určitě si posádka kontrolovala, jestli je ve startovní listině. A jestliže se tam nenašli, měli se proti tomu písemně ohradit.
24.06.2008 00:08
rallydriver
V žádným případě jsem to, co jsem napsal, na nikoho nesměřoval. Natož na jezdce. Jen jsem chtěl poukázat na to, že v tomhle sportu se najdou lidi, kterým vlastně o sport nejde a možná chtějí být důležití. Nevím. Kdo přeci jen o rally něco ví, tak ví kolik všelijakýho papírování a příprav je potřeba, než se vůbec dostanete na start. A když už vás pak ani na start nepustí, a vlastně bez jasného důkazu, tak to není k pochopení. Přeci, kdyby někoho zajímal problém s vozem, tak by ho řešili a řádně a dostatečně rychle projednali s posádkou a jejím týmem.
23.06.2008 23:59
JanO
ajaj, na základě mých velmi čerstvých zkušeností mohu potvrdit, že "oni" nemusejí nikomu nic dokazovat, oni nemusejí vůbec nic.
23.06.2008 23:57
Mara
Jenže tehdy ho vyloučili v cíli, tady před startem. A kdo z něj mohl mít strach? Jedině Sedláček, ostatní na něj nemají ani v nejmenším. A pochybuju, že by se Sedláček k něčemu takovému snížil.
23.06.2008 23:43
rallydriver
Sice to sem teď nepatří, ale podobný případ kdy zasáhly známosti do výsledků se udál v Rakousku před deseti lety na nějaký místní soutěži. Přesto tam startovala většina Rakouský špičky. A startoval taky polák Jaroslaw Pineles. Dnes už ale není aktivním jezdcem. A hele polák vyhrál skupinu N, a porazil i domácího oblíbence v eNkách. Frajírek behem rally za Pinelesem osobně došel, že jestli vyhraje, tak bude mít problémy. A problémy byly. Po soutěži celýho Mišáka prohlížely a hlavně turba i náhradní co měly sebou. Poláka vyškrtly a i když dal protest, no a už ani nevím jak se to táhlo dlouho a jak to dopadlo. Prostě jsem si na tohle vzpoměl, když jsem četl tenhle případ.
23.06.2008 23:35
ajaj
Máro sorry, ale důkazní břemeno je na komisařích. Oni musej dokázat, že něco není OK a musej říct co! Obráceně to nefunguje.
23.06.2008 23:33
Mara
Určitě, když auto do ČR přivezli, tak si ho tým nafotil. Proč neukážou fotky, že tam ty díry byly? Auto jezdí v ČR už několik měsíců. Jak to bylo s váhou auta? Byla pořád plus minus stejná a až teď se výrazně snížila nebo byla pořád stejná? Technici by měli moc dobře vědět, kolik to auto vážilo na predchozích rally.
toplist