www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. září 2020, Svátek má Kryštof, zítra Zita

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

IRC 08 - Belgium Ypres Westhoek Rally (ME)

Alessandro Bettega exkluzivně ze závodů IRC pro ASCZ

1. července 2008 • 17:50

Alessandro Bettega si na právě skončené Belgium Ypres Westhoek Rally odbyl hned dvojitou premiéru – poprvé startoval s Hondou Civic Type-R R3 a premiérově nakoukl do seriálu IRC. V něm by tento talentovaný jezdec měl letos absolvovat minimálně pět závodů. Server AutoSport.CZ vám počínaje belgickou soutěží nabídne díky exkluzivní spolupráci Alessandrovy dojmy z každého absolvovaného podniku IRC.

Italský mladík slavného jména má závodění v krvi. Na světové scéně na sebe poprvé výrazně upozornil v roce 2006, kdy vyhrál značkový pohár Fiesta Sporting Trophy. Danajským darem za tento úspěch byly starty s tovární, leč poněkud jankovitou Fiestou S1600. Později i hlavní promotér M-Sport uznal, že to není to pravé a namísto dokončení programu JWRC s malým fordem nabídl talentovanému Italovi sedačku ve Focusu WRC06 na jednorázový start při Rally Corsica.

Výhled do letošní sezony směřoval k pronájmu Focusu WRC pro vybrané podniky mistrovství světa. Z toho ale nakonec sešlo a Alessandro zamířil do JWRC, kterého se nakonec účastní s Renaultem Clio R3 italského Power Caru. Nejčerstvější novinkou je pak jeho angažování týmem další italskou stájí Procar, která letos v IRC reprezentuje japonskou Hondu. Společná premiéra v Belgii sice skončila kotrmelcem, nicméně ani to Alessandrovi nesebralo chuť podělit se o své nejnovější dojmy se čtenáři serveru AutoSport.CZ.

„Belgická Ypres Rally pro mě byla první částí mého letošního angažmá v týmu Procar. Celý projekt vznikl na začátku letošní sezony, když jsem startoval se Subaru Impreza N12 této italské stáje v mém domácím mistrovství, na Rally San Marino. Tehdy se Procar rozhodl, že pojede v seriálu IRC tovární Hondu coby zástupce JAS Motorsportu. V hledáčku byli ze začátku tři jezdci, nakonec jsem se do výběru dostal já.

Příprava na náš společná debut v Belgii se nesla v hodně hektickém tempu. Auto se dostavovalo na poslední chvíli, dokončeno bylo o posledním víkendu před startem Ypres Rally. Neměli jsme proto bohužel možnost je nějak otestovat, první zkušenost jsme s Hondou nabrali až při shakedownu, kdy jsme teprve odhalovali plusy a mínusy tohoto auta.

V JWRC startuji s Cliem R3 a proto jsem mohl alespoň částečně tyto dva vozy srovnat. Zatímco Honda má své výhody v silnějším motoru, Clio má excelentní podvozek a velice dobře se řídí. I tak jsou ale obecně vozy kategorie R3 ještě stále o něco pomalejší, než speciály Super 1600, které mají mnohem citlivější řízení a odezvu od podvozku a celkově jsou více „závodní“. Ale věřím, že to nebude trvat dlouho a „erka“ se svou rychlostí vozům S1600 vyrovnají.

Samotná Ypres Rally se mi velice líbila. Byla velice náročná a specifická, což hrálo do karet místním jezdcům. Ti dobře vědí, jak moc si mohou dovolit cutovat tu kterou zatáčku, nebo mají lepší odhad brzdných bodů, které je těžké najít na konci řady dlouhých rovinek. Se svým výkonem v Belgii ale nejsem spokojen, měli jsme rozhodně na víc. Své udělala i zmíněná absence testů, protože jsme se prakticky celou dobu velice potýkali s nastavením podvozku. S autem se jelo docela obtížně, zvláště v rychlých pasážích. Tehdy jsem mu moc nevěřil a nakonec to i skončilo tak, jak to skončilo. V jedné velice rychlé zatáčce, kterou jsme jeli na šestku, nám utekla zadní část auta, která sklouzla do příkopu. Ten naneštěstí po pár metrech končil a po řádném nakopnutí udělala Honda čtyři salta. Skončili jsme asi třicet metrů od cesty, naštěstí bez jakéhokoliv zranění.

Nejen za tento moment ale musím poděkovat belgickým pořadatelům, byla to jedna z nejlépe organizovaných soutěží, kde jsem zatím jel. Ani ne po pěti minutách od naší havárie u nás přistál vrtulník s lékařem; nebyl nakonec potřeba, ale kdyby mě nebo mému spolujezdci něco bylo, takto rychlou asistenci bychom určitě ocenili. Takže ještě jednou díky, pořadatelé z Ypres!

Celkově jsem seriálem IRC nadšen. Belgie pro mě byla prvním osobním kontaktem s tímto seriálem, nicméně mi o něm už dříve řekli mí krajané, kteří tam již delšé dobu startují – Renato Travaglia, Giandomenico Basso, Luca Betti, Marco Cavigioli… Líbí se mi, že atmosféra mezi jezdci je v IRC hodně uvolněná, a myslím, že tento seriál nabízí mnoho skvělých bitev mezi jezdci a týmy. Je to hodně odlišné od Mistrovství světa, kde se ale zase kumulují tovární týmy a ti skutečně nejlepší jezdci z nejlepších. IRC je ale rozhodně skvělé, má dobrou organizaci, díky Eurosportu velkou podporu v médiích a i v této sérii je řada špičkových jezdců. Líbí se mi také konkurence ve 2WD Cupu, který je pro nás letos stěžejní. Na Ypres jsme ale museli čelit těžké domácí konkurenci; Kris Princen a Gilles Schammel, kterého znám z Fiesta Sporting Trophy i z letošního JWRC, jeli opravdu skvěle!

Nyní nás čeká od IRC několik týdnů pauzy, během které opravíme auto. Je škoda, že nepojedu v Rusku, jelikož mám šotolinu nejradši a rád bych se postavil proti Wilksovi a Meekovi. Ale máme v plánu jen asfaltové podniky.“

Čtenáře AutoSportu.CZ zdraví

Alessandro Bettega
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist