www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - ADAC Rallye Deutschland (JWRC)

V Německu se představí nový Focus RS WRC

13. srpna 2008 • 11:00

Nejnovější evoluci Focusu RS WRC představí Ford již o tomto víkendu při startu na Německé rally (14. – 17. srpna). Nástupce vítězného vozu šampionátu značek FIA MS v rally posledních dvou sezon, který nedávno překonal magickou hranici 100 nepřetržitých umístění na bodovaných pozicích, se poprvé představí na první asfaltové soutěži MS od letošního ledna.

Focus RS ve verzi 2008 má upravenou přední část a vylepšený motor. Změna designu oblasti nasávací mřížky odráží podobu čerstvě představené novinky – Focusu RS pro běžný silniční provoz. Nové turbo a kliková hřídel se postarají o širší rozmezí využitelnosti nabízeného výkonu a točivého momentu.

Desátý podnik patnáctidílného kalendáře může být stejně náročný a zrádný, jako úvodní asfaltová soutěž sezony v Monte Carlu. Charakteristika tratí se od přejezdů francouzských Alp příliš neliší. Naopak se přidává neustálá změna povrchu a všudypřítomná hrozba deště. Pro obě posádky týmu BP Ford Abu Dhabi – Mikku Hirvonena / Jarma Lehtinena a Jari-Mattiho Latvalu / Miiku Anttilu – to nebude snadná soutěž.

Základnou Německé rally bude opět historické město Trier nedaleko lucemburských hranic. Rychlostní zkoušky nabídnou tři naprosto rozdílné typy tratí. Hrbolaté úzké silničky v oblasti Moselských vinic budou na programu během první a poslední etapy. Zahrnují rychlejší úseky, prostřídané úzkými zatáčkami silniček, vinoucích se vzhůru a zase dolů mezi hrozny vinné révy. Zatáčky jsou často zarostlé vegetací a jen těžko se tu hledá optimální tempo. Protikladem jsou široké a rychlé úseky v Sársku, které však často vedou lesem a také ony mohou být za nepříznivého počasí velmi zrádné.

Nejdrsnější prověrkou bude ovšem tradičně část rally, vedoucí bývalým vojenským prostorem Baumholder. Cesty, využívané v minulosti americkými tanky, se v celém šampionátu nikde jinde nevyskytují. Rychlý a široký asfalt je v kontrastu s drsným betonem, který bude klást enormní nároky na odolnost pneumatik Pirelli. Masivní betonové zátarasy, známé jako „hinkelsteiny“, sloužily pro udržení tanků ve vytýčené trase. I nadále jsou rozesety přímo u cest a pro jezdce představují v případě jakékoli chyby nebezpečně blízko umístěné překážky. Povrch tratí na Baumholderu je pokryt směsí písku a šotoliny. Za sucha je nesmírně kluzký a za mokra se mění v nepříjemné bláto. Termín asfalt je mnohdy pro tuto část soutěže přinejmenším diskutabilní.

Mikko Hirvonen bude v Německu startovat popáté. Jeho nejlepším výsledkem je prozatím třetí místo z loňského ročníku. „Podmínky na trati jsou při této soutěži určujícím faktorem,“ říká. „Pokud se jede na suchu, je to příjemná soutěž s mnoha rychlými a plynulými erzetami. Když ale zaprší, je to tady ošidné. Většinou se jedná o místní přeháňky a proto je těžké se rozhodnou pro správnou směs pneumatik.“

„První pozice na startu je tady dobrá, i když při asfaltových soutěžích nejsou výhody a nevýhody startovního pořadí tak markantní jako na šotolině. První auta vytahují na asfalt nečistoty z krajnic a to je pro jezdce vzadu nepříjemné. Po rychlé šotolinové soutěži, jako bylo Finsko, je dobré mít možnost si nové podmínky otestovat. Baumholder je vždy drsný a hrbolatý, zatímco moselské erzety jsou rychlé a auto na nich také dost kodrcá,“ dodává osmadvacetiletý Fin.

Jari-Matti Latvala má na svém kontě pět německých startů a v rámci přípravy absolvoval minulý týden úspěšný test. „Mám za sebou dva opravdu dobré dny testů. První den jsem najel 230 kilometrů a druhý 200. Bylo 30°C a jasná obloha, takže doufám, že to bude stejné i při soutěži. Hodně jsem testoval pneumatiky a věřím, že pro tento ročník budu mít lepší nastavení, než pro lednové Monte Carlo. Když se přechází z jednoho povrchu na druhý a zvláště po tak dlouhé době od poslední asfaltové soutěže, je důležité mít možnost testovat a najet co nejvíce kilometrů,“ říká.

„Velkou roli hraje v Německu počasí. Když se jede na mokru, jsou zrádnější rychlé úseky v Sársku. Když je naopak sucho, je to těžší mezi vinicemi. Je tu hodně technických úseků se spoustou úzkých zatáček a na trati jsou vždycky nějaké nečistoty. Pojede tu spousta asfaltových specialistů, ale poslední den v Monte Carlu jsem i já zajel pár dobrých časů. Mým cílem je umístění mezi pětkou nejlepších,“ dodává.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.08.2008 15:11
Dalin
Tesil jsem se na Focus s novou maskou a novymi svetly, jako je to u stavajiciho modelu, ale ti pacholci z M-Sportu tam tu mrizku stejne jako nova svetla jen namalovaly ... :-).
toplist