www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - ADAC Rallye Deutschland (JWRC)

Ford si odváží z Německa dvojnásobný bodový zisk

19. srpna 2008 • 08:00

Po náročném víkendu na německém asfaltu si tým BP Ford Abu Dhabi zajistil bodované umístění pro oba své nasazené vozy. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen dojeli do cíle s Focusem RS WRC jako čtvrtí, Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila skončili na desátém podniku šampionátu WRC 2008 devátí.

Díky tomuto výsledku se již pošesté během letošního roku mění pořadí dvou jmen na vedoucích místech průběžné tabulky šampionátu jezdců. V boji o titul mistra světa má pět soutěží před koncem sezony momentálně navrch Sebastien Loeb. Druhý Hirvonen však na něj ztrácí pouhé čtyři body. Stejně těsné jsou výsledky v tabulce hodnocení značek. Ford je nově druhý o osm bodů za vedoucím týmem.

Hostitelem Německé rally, prvního asfaltového podniku od lednového Monte Carla, bylo znovu starobylé město Trier. Během třídenní soutěže bylo na programu 352,89 měřených kilometrů mezi moselskými vinicemi, sárskými poli a lesy a na bývalé vojenské základně v Baumholderu. Častá změna povrchu byla velmi nepříjemná pro jezdce i pro pneumatiky Pirell PZero. Naštěstí se nevyplnila předpověď počasí, slibující na víkend vydatné deště.

O Mikkovi Hirvonenovi je známé, že asfalt je jeho nejméně oblíbeným povrchem. Přesto mu s novým Focusem RS WRC 2008 patřilo po první etapě druhé místo. Během včerejška stříbrnou pozici neuhájil a navíc ho v závěru dne stála proražená pneumatika po nájezdu na díru v betonu drahocenný čas a propad na čtvrté místo za Francoise Duvala. Během 84,97 kilometrů poslední etapy se Fin snažil zuby nehty před Belgičana dostat, ale v cíli skončil 10,1 sekundy za ním.

„Ráno jsem jel na samém limitu, abych Duvala dohnal,“ přiznává Hirvonen. „Málem se mi to nevyplatilo. Jednu zatáčku jsem měl v rozpisu popsanou jako lehce řezanou, ale říznul jsem ji trochu víc. Jelo se v ní hodně rychle a já jsem byl dost dlouho jenom na dvou kolech. Bylo to jen tak tak! Na třetí erzetě jsem se na třetím splitu dozvěděl, že jsem o tři sekundy pomalejší než Duval. V tu chvíli jsem se rozhodl zpomalit a spokojit se se čtvrtým místem. Nechtěl jsem riskovat co mám kvůli nebezpečné honičce za stupni vítězů.“

„V pátek jsem zajel pár skvělých časů. Kdyby byly mé výkony vyrovnanější, mohl bych i na tomto povrchu pomýšlet na nejvyšší umístění. Na rychlost těch dvou přede mnou jsem ale tentokrát neměl. Celkově jsem cítil, že moje jízda na asfaltu se zlepšila. Škoda toho defektu v závěru včerejší etapy,“ dodává Hirvonen.

Pro Latvalu se Německá rally změnila v noční můru. Po prvním dni mu patřilo páté místo, ale hned na začátku další etapy převrátil své auto přes střechu a propadl se na desáté. Podařilo se mu jednu pozici získat zpět, i když dnes ráno ho po skoku a dopadu na obrubník znovu potkal defekt. Latvala si je vědom toho, že asfalt je jeho nejslabší stránkou a po včerejší nehodě získává třiadvacetiletý Fin jen těžko zpátky ztracenou sebedůvěru.

„Byla to velká frustrace,“ přiznává Latvala. „Začalo to dobře a po pátku jsem měl dobré umístění i dobrý pocit z nového auta. Včerejšek a dnešek byl ale strašný. Aspoň jsem získal na asfaltu nějaké zkušenosti. U takovýchto soutěží je nejhorší časté střídání povrchu. Zjistil jsem, že na drsném asfaltu mi to jde. Jakmile se ale jede po hladkém, nemám správné nastavení a moc si nevěřím.“

„Přínosné bylo také porovnání pneumatik Pirelli s měkkou a tvrdou směsí. Udělaly pro nás obrovský kus práce. Na této rally jsem zjistil, jak je důležitá psychická příprava. Musím na ní zapracovat ještě před startem na Novém Zélandu, abych mohl začít od nuly a posunout se zase kupředu. Před dalším asfaltem v říjnu v Katalánsku bych také rád absolvoval nějaké testy na tomto povrchu,“ dodává.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson: „V pátek jsme odstartovali dobře a Mikko podal ohromný výkon. Na nejtěžší asfaltové rally v šampionátu, s často se měnícím povrchem, nám ale chyběla zkušenost a náš bodový zisk není takový, jaký bychom si přáli. Jezdci alespoň získali cenné zkušenosti před posledními dvěma letošními soutěžemi na tomto povrchu.“

Ředitel Ford of Europe motorsport Mark Deans již vzhlíží k dalšímu podniku na Novém Zélandu. „Přišli jsme tu sice o vedení v šampionátu značek, ale další dějství boje o titul začíná za 14 dní na Novém Zélandu. Šotolinové tratě našim jezdcům vyhovují více a my věříme, že se karta okamžitě znovu obrátí,“ říká.

Tým BP Ford Abu Dhabi má před sebou nejvzdálenější soutěž sezony. Šampionát se vrací na šotolinu a Rally Nový Zéland bude ve dnech 28. – 31. srpna hostit město Hamilton.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist