www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 09 - FxPro Cyprus Rally 2009 (PCWRC+JWRC)

Pirelli a FIA: Pro první asfaltovou etapu povoleny další pneumatiky!

25. února 2009 • 08:00

Jednotný dodavatel pneumatik pro světový šampionát, italský výrobce Pirelli, je po testech šotolinových pneumatik na asfaltu s výsledky spokojen a věří, že jejich Scorpiony křest ohněm na blížící se Kyperské rally ustojí. Ta se jako jediná soutěž pojede na smíšeném povrchu, kdy úvodní etapu bude tvořit šest ryze asfaltových testů, zatímco následující dvě etapy zavítají na pro Kypr tradiční šotolinu.

„Samozřejmě to pro nás není ideální varianta, jelikož jsme vyvíjeli pneumatiky pro specifické podmínky, ale je to kompromis, který týmům umožní nevozit tolik náhradních dílů a za takto zvláštních okolností máme z výsledku radost,“ říká k finálnímu rozhodnutí povinnosti použití šotolinových pneumatik i v úvodní čistě asfaltové etapě Kyperské rally Mario Isola, manager Pirelli.

Pneumatiky Pirelli Scorpion si už měly možnost na asfaltu vyzkoušet oba tovární týmy. Zatímco Citroën se vydal do oblasti španělského Alicante, Ford uskutečnil test v tomto týdnu na Sardinii. „Rozdělení testů bylo pro nás lepší, protože jsme tak měli možnost vše vyzkoušet ve dvou odlišných podmínkách,“ pokračuje Isola. „Ve Španělsku to byly klikaté cesty s hodně abrazivním povrchem, zatímco na Sardinii nás čekaly rychlejší tratě s dlouhými zatáčkami a hladším asfaltem. Počasí bylo více či méně podobné tomu, jaké očekáváme na Kypru a na Sardinii nás také potkal déšť, se kterým bychom se také mohli setkat.“

Mnoho jezdců však před startem vyjádřilo pochybnost nad odolností šotolinové pneumatiky na zpevněném povrchu, to by však podle výsledků testů neměl být podle Isoly problém. „Prvotní pocity nebyly ze strany jezdců zase tak špatné, ale samozřejmě budou auta více ve smyku než s asfaltovou pneumatikou. Měli jsme trochu obavy o možnost půchýřkování, to se ale nepotvrdilo. S oběma týmy jsme simulovali jednu rundu dne, což bylo více než sedmdesát ostrých kilometrů. Nyní máme dostatek informací k tomu, abychom mohli potvrdit, že by pneumatika měla první den vydržet,“ věří.

S ohledem na bezpečnost však bylo dodatečně povoleno po nejdelším testu Panagia měřícím 30 kilometrů, který se jede hned jako úvodní zkouška a jako vložka číslo čtyři, vyměnit dvě pneumatiky, což týmům společně s dvěma rezervními koly umožní kompletní přezutí před dalšími testy na nové obutí. „S FIA jsme se shodli na možnosti dalších čtyřech pneumatik pro první etapu. V tankovací zóně po první třicetikilometrové vložce budou pro každé auto připraveny dvě nové pneumatiky. Nikoho nebudeme nutit, ale pokud budou chtít, dají nám dvě použité a my jim je vyměníme za nové. Tímto způsobem, pokud si s sebou povezou dvě rezervní kola, mohou odstartovat do druhé vložky se zcela novým obutím.“

-pet- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.02.2009 10:40
pet
Výborně ajaj, napsals to pravdivě a vtipně.
25.02.2009 13:52
ajaj
Takhle se dělají srozumitelné předpisy. Vymyslím blbost o omezeném počtu gum (že prý kvůli snížení nákladů). Pak vymyslím druhou blbost o šotolinové gumě na asfaltu (že prý kvůli snížení nákladů). Místo abych zrušil blbost číslo jedna, vymyslím blobost číslo tři ve formě výjimky z blbosti číslo jedna, která ale jinak platí dál a na snižování nákladů radši zapomenu.
toplist