www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 09 - Rally Australia (PCWRC)

Je minutová penalizace pro Citroën vůbec trestem?

6. září 2009 • 19:15

Výsledky fantastických a v poslední době na závodech MS nevídaných soubojů z letošní Repco Rally Australia nakonec upravily tresty od komisařů, kteří minutovou penalizací obdařili všechny jezdce na Citroënech C4 WRC za použití nehomologovaných ramen stabilizátorů. Je tento trest dostatečný?

V minulosti jsme už byli svědky celé řady rozhodnutí technických komisařů, která byla diskutabilní a vyvolávající různé otázky. Ušetřena jich nebyla ani letošní sezona. Své by o tom mohl vyprávět český reprezentant Martin Prokop, který byl v Argentině nekompromisně vyloučen za nedopatření v podobě instalace menších a výhodu neposkytujících brzdových kotoučů. Ty byly povoleny dva roky nazpět, ale už neodpovídaly aktuálním řádům. Na stejném závodě bylo vyloučeno i několik místních jezdců, kteří měli na svých Lancerech namontovány místo hliníkových blatníků laminátové, které jsou těžší a rovněž nepřinášejí žádné zvýhodnění. Tato úprava bude navíc od příští sezony oficiálně povolena.

Když v roce 2007 technici odhalili na továrních Focusech během Rally Portugal o čtyři desetiny milimetru tenčí okna, než předepisuje homologace, odnesly to všechny dotčené posádky pětiminutovým trestem, přičemž i FIA sama uznala, že samotný prohřešek posádkám žádný profit nepřinesl a udělená penalizace má mít hlavně „výchovný“ efekt.

Nedovolená úprava, která byla při závěrečné technické kontrole Australské rally na všech třech Citroënech C4 WRC odhalena, má ale narozdíl od výše zmíněných případů zcela jiný efekt. Změněná délka ramen stabilizátorů totiž má bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti vozu a ty mohly výrazně zasáhnout do průběhu celé soutěže.

Jak je tedy možné, že po takovém přehmatu ze strany továrního týmu nepřišlo vyloučení a stáj vyvázla pouze s minimální penalizací, která do konečných výsledků přinesla jen drobné změny a fakticky znamenala jen přepsání jmenovek na dvou největších pohárech z Austrálie? Znamená to snad, že podvádění je špatné, ale podvádění ve finální fázi boje o titul tolik nevadí? Nebo je to snad náznak toho, že ze sídla Citroënu do FIA to není přes centrum Paříže daleko? Tak jako tak je - i bez ohledu na konečný trest - zjištění nesrovnalostí u přední tovární stáje velmi hořkou tečkou za velice podařeným víkendem se světovou rally.

Rozhodnutí FIA z Repco Rally Australia

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.09.2009 13:53
Karbonyl - moderátor
Já bych to přirovnal k ČSA - "ještě se hejbe" :-D
08.09.2009 13:53
Karbonyl - moderátor
Já bych to přirovnal k ČSA - "ještě se hejbe" :-D
08.09.2009 13:50
Acom
To Kuba: Pred krachem? Spis uz je v krachu.
08.09.2009 02:22
Karbonyl - moderátor
Já myslím, že vzhledem k současnému stavu MS jsou FIA, Citroén i Ford navzájem kamarádi. Pokud by kdokoliv z nich vycouval, světová rally by definitivně krachla.
07.09.2009 23:39
Pluto - moderátor
Co na to Malcolm?
07.09.2009 15:05
Mirekfric
Holt zas došlo na Orwella...
07.09.2009 12:15
dufs
Je to hnus, fandím Hurvínkovi ať udělá titul
07.09.2009 09:43
Acom
Chce se mi z toho blejt. Tohle bylo na vylouceni. Az si bude Citronum foukat vic turbo tak dostanou penalizaci 5 min? Kde to jsme
toplist