www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS 10 - Rally Dakar 2010

Dakar 2010 - před startem

29. prosince 2009 • 10:00

Legenda se po roce vrací, Dakar v azylu na jihoamerické půdě je opět připraven! První den roku 2010 se posádky přesunou z hlavního města Argentiny do Colonu po spojovacím úseku, hned následující den pak začne to pravé peklo. Na všechny soutěžící čeká sedm dní v kabinách či na sedadlech dakarských speciálů, než se dočkají volného dne v Antofagastě. Po náročné porci devíti tisíc kilometrů dosáhnou cílové rampy šestnáctého ledna a to stejně jako loni v místě startu i cíle, v Buenos Aires.

Mezi automobily se na start postaví téměř 140 posádek. Největší revoluci zažil tovární tým Mitsubishi, který vždy bojoval s Volkswagenem o vítězství. Po letošním propadáku s novým Racing Evolution se tým rozhodl své aktivity z dálkových soutěží stáhnout a s vypětím všech sil se podařilo veškeré náčiní prodat do soukromých rukou francouzského týmu Stradale Off Road SAS. S neúspěšnými Mitsubishi se letos představí tato pětice jezdců: Terranova, Sousa, Barbosa, Spinelli a sám majitel týmu Misslin. I díky vítězství v letošním roce setrval Volkswagen v dálkových soutěžích a představí se na Dakaru i v následujícícm roce. Pro ten posílí pravidelnou sestavu Giniel de Villiers, Carlos Sainz, Mark Miller dvojice nováčků v týmu. Prvním z nich je zkušený katarský harcovník Nasser Al-Attiyah, druhým Brazilec José des Neves.

Mezi opory německého BMW bude patřit dvojice ex-továrních jezdců Mitsubishi, Nani Roma a Stéphane Peterhansel, které doplní již tradiční dvojice Chicherit – Novitsky. Tím nejspíše můžeme výpis favoritů uzavřít. Do boje o přední umístění může zasáhnout i Robby Gordon s Hummerem, již méně pravděpodobný je atak předních pozic Gavarda či Baileyho, kteří Gordonovi budou spíše krýt záda se stejnou technikou. Do boje o dobré umístění však může promluvit řada soukromníků. Mezi ně můžeme počítat Miroslava Zapletala, který se na dlouhou cestu postaví opět s Mitsubishi namísto zvažovaného Hummera. Překvapit může i Nissan, kde se o napodobení loňského výsledku může pokusit Krzysztof Holowczyc. Vozy Subaru, McRae, Toyota a další různé speciály od buggyn až po Jeep či Mercedes budou spíše bojovat na vzdálenějších postech, překvapit však mohou.

Z českých barev Miroslava Zapletala doplní pražský poslanec Jiří Janeček s Viktorem Chytkou, další Toyotu osedlá Peter Mikula a poslední speciál Dušan Kunovský.

Po výrazných změnách v pravidlech se na nadcházejícím Dakaru nepředstaví tovární tým KTM. Ten stavěl velké motocykly s objemem větším než 450 ccm, který je právě od chystaného ročníku maximálním stropem. Soukromým posádkám je povoleno startovat s vyšším objemem, podmínkou je však instalace restriktoru. V soukromých barvách dominantního týmu KTM se tedy představí většina favoritů let minulých - od Marca Comy, Cyrila Desprese až po Nora Ullevalsetra či Viladomse nebo Streeta. Díky novým pravidlům může zabojovat i Yamaha, kterou by jako již tradičně měli podržet Fretigne nebo Rodrigues. Téměř bez ambicí je asijská Honda. Ta přišla o všechny kvalitnější jezdce a jediným, kdo by mohl bojovat o umístění v první třicítce, je Krzysztof Jarmuz.

Naopak Aprilii by měli nově podpořit v továrním týmu Verhoeven, Guell, Ceci nebo Zanotti. U BMW je situace o něco slabší, ale Pedro Bianchi Prat nepatří mezi nejhorší jezdce a může překvapit. Francouzská značka Sherco většinou nepatří mezi sledované, ale letos ji doplní silný David Casteau, který bude určitě bojovat ve vodách jiných, než ve kterých se značka dříve pohybovala. Zástupci značek Husaberg, Beta, Super Rocket, Husqvarna nebo čínského Jincheng budou spíše spoléhat na vytrvalost a štěstí.

Mezi motocykly je tradičně i hojné zastoupení českých jezdců. Se startovním číslem 15 se údajně naposledy postaví na start Dakaru Martin Macek s Yamahou, na dalších strojích pojedou Roman Krejčí, Jan Veselý, Dušan Randášek či David Pabiška.

Nejvyšší ambice má naše trikolora opět v kategorii čtyřkolek. Josef Macháček bude opět hledat vyzyvatele mezi jmény jako Patronelli, Sonik či Deltrieu. Mezi širší špičku se bude počítat i Oldřich Bražina, kterého doplní Martin Plechatý.

Ruská sestava Kamazů patří k Dakaru stejně jako značky Mitsubishi, KTM či Volkswagen. I letos se počítá s nadvládou vozů z Tatarstánu mezi kamiony. Taktovku však bude chtít trojici Kabirov, Čagin, Mardějev přebrat například Aleš Loprais, který letos odstartuje bez Vojtěcha Štajfa. Martin Macík usedne opět do Liazu, který by za jiných pravidel nesl název Tedom. Ekonomická krize a nedostatek financí docela nepříjemně potrápil značku Ginaf. Letos bude na jihoamerickém Dakaru chybět jak dvojice de Rooyů, tak i opomíjený Duister. Zabojovat o lepší výsledek tedy můžou jen van Ginkel nebo van Vliet. Mezi špičku by měl i letos patřit brazilec de Azevedo, který odstartuje klasicky s Tatrou, stejně jako Tomáš Tomeček nebo nově Marek Spáčil. Na chvostu startovního pole se představí i Martin Kolomý.

Tím může výčet favoritů a českých zástupců skončit a nezbývá než odpočítávat desítky hodin do startu. Letošní ročník jihoamerického Dakaru můžete sledovat s Autosportem v každodenním shrnutí po etapách.

-md- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist