www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

IRC 10 - Rallye Monte Carlo

Proč zvítězil Ford na Rallye Monte Carlo? (+VIDEO)

30. ledna 2010 • 18:20

Na letošní Rallye Monte Carlo se uskutečnila světová premiéra soutěžního speciálu Ford Fiesta S2000. Netrpělivě očekávaný start nakonec skončil vítězstvím posádky Hirvonen-Lehtinen, přesto se nad vystoupením nové zbraně automobilky s oválem ve znaku vznášela mračna. Co bylo hlavním žolíkem, který pomohl k vítězství v této prestižní soutěži?

Ford Fiesta S2000 se poprvé veřejnosti představila jako předjezdecký vůz na Skotské Rally. S Matthewem Wilsonem se jí však nedařilo zajíždět slušné časy v porovnání se špičkou IRC. Ani několik zničených motorů během testů v prosinci nedodávalo příliš optimismu.

Černé mraky se nad Fiestou a celým týmem Ford vznášely i v průběhu technických přejímek na Rallye Monte Carlo. Rozpory s řády kategorie S2000, úpravy některých dílů na poslední chvíli, nevraživá komunikace s ostatními týmy, vzájemné osočování, podpis homologace od FIA v průběhu technické přejímky...

Přestože to hodně dlouho vypadalo, že Ford nebude ke startu připuštěn a už se dokonce jednalo o tom, že se Mikko Hirvonen představí alespoň jako předjezdec, nakonec se vše podařilo zdárně 'upéci' a obě Fiesty se mohly postavit na start.

Julien Maurin s druhou Fiestou ukončil po nevydařeném prologu svou pouť hned na druhém testu kvůli ojnici, která provedla totální destrukci motoru. Veškerá tíha na úspěch nového vozu tak zbyla na úřadujícího vicemistra světa Mikko Hirvonena.

Finský pilot se usadil na čele od první rychlostní zkoušky a postupně sledoval, jak se jeho nejbližší soupeři trápí při volbě pneumatik, defektech či drobných chybách. V následujících etapách se Hirvonenovi podařilo ustát atak Sébastiena Ogiera a dojet si pro tolik toužebně vysněné vítězství. Mikko Hirvonen svým uměním dokázal, že nezískal titul vicemistra světa náhodou a že patří do úzkého kruhu lidí, kteří jsou schopni bojovat se Sébastienem Loebem. Bylo ale jeho vítězství tak suverénní, jak na první pohled vypadá?

Rozhodující krok k vítězství musíme vidět hned v první etapě. Týmu výrazně zahrálo do noty počasí, když po sněhových kalamitách o týden dříve padly na okolí Valence teploty blížící se desítce stupňů nad nulou, takže v první etapě téměř nebyl na trati sníh ani led. Celý tým M-Sport i výrobce pneumatik Pirelli udělal maximum pro to, aby Fiesta zvítězila (a Pirelli aby porazilo odvěkého soupeře BF Goodrich). Hirvonenovi pomáhal při výběru pneumatik početný tým 'meteorologů' podél trati, rozhodující slovo při výběru směsí i plášťů pak měl velezkušený Paolo Andreucci, testovací jezdec této italské pneumatikářské společnosti.

Díky těmto povětrnostním podmínkám pak mohlo Pirelli nasadit svou největší zbraň - vývojovou testovací směs pro pneu Pirelli Evo. Obdobné pneumatiky jezdili v loňském italském šampionátu právě Paolo Andreucci nebo Luca Rossetti. Pneumatiky určené na Rallye Monte Carlo byly speciálně ušité na míru zdejším podmínkám i jezdeckému stylu Mikko Hirvonena. Podle dobře informovaných zdrojů jsou tyto pneumatiky na mokru rychlejší zhruba o 0,3 vteřiny na kilometr oproti běžným závodním...

V průběhu celé Rallye Monte Carlo je potřeba najít ještě jeden významný okamžik - tradiční pneumatikovou loterii před 'nocí dlouhých nožů'. Volba obutí se tentokráte vůbec nepodařila Škodovkám a moc nechybělo a špatně dopadl i Ford. Tým byl totiž připraven odjet na pneumatikách s hroty. Konkurenční Peugeot se však rozhodl zariskovat a obul vůz Stéphane Sarrazina čistými slicky a také obutí mocně stahujícího Sébastiena Ogiera bylo bez hrotů. Po zjištění této informace na výjezdové časové kontrole se začalo narychlo měnit i u Fordů...

Ať tak či tak, Malcolmu Wilsonovi se podařilo splnit sen v podobě vítězství nového vozu při premiérovém startu, navíc na soutěži, jako je Rallye Monte Carlo. Přestože hlavně nad technickou oblastí celého startu zůstal černý škraloup, je potřeba přiznat, že dokonale připravená mašinerie zapracovala přesně podle nalinkovaného plánu a jako jedinému týmu na letošním Monte Carlu M-Sportu vyšlo téměř vše, na co sáhl.

Se závěrečným otazníkem tak možná zůstává jen fakt, že nikdo z konkurentů nepodal na novou Fiestu S2000 protest, o jehož možnosti se tolik diskutovalo. K této možnosti nesáhl ani Peugeot, jenž je v rámci koncernu PSA přímým a jediným soupeřem Fordu v mistrovství světa, ani mladoboleslavský Škoda Motorsport. Až se zdá, že se prokázalo klasické rčení o ruce myjící druhou ... Ale to už bychom se možná dostávali až k nechtěným spekulacím.

Každopádně, ať už to bylo z pohledu řádů a pravidel FIA jakkoliv, z hlediska sportovního byl start Fiesty S2000 s Mikkem Hirvonenem za volantem na letošní Rallye Monte Carlo skutečně vítaným zpestřením a konfrontací špičky IRC se špičkou WRC. To je neoddiskutovatelný fakt. A jak si povede tato nová soutěžní zbraň v soukromých rukou, to koneckonců uvidíme již velmi brzy.

Video Aleše Trhlíka o prvním startu Fordu Fiesta S2000 na Rallye Monte Carlo

-plu- , -jav-; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
03.02.2010 11:55
smwrc
opravdu pekny clanek, jen tak dal :-)
31.01.2010 12:32
Cerv
Tak někde se ten vývoj zaplatit musí, takže je potřeba předvést něco, co ukáže, že to auto je něco víc... Peugeot prokazuje dlouhodobé kvality a myslím, že i Škoda už se velmi pěkně zapsala. Takže aby někdo nakoupil auto bez startů museli nastoupit tak jak nastoupili.
31.01.2010 11:20
nikola_rafaj
Díky za info a hlavně za odvahu do takového článku jít.

Je mi jasné, že při každé premiéře je spousta přimhouření očí, navíc když je to slovutný tým. Přesto podpis homologace při přejímce ... trochu silné.

U M-Sportu se jinak mírně obávám, zda to s marketingem a následným prodejem Wilson nepřehnal - obsloužit dvojnásobek klientských aut než co zvládla Škodovka za celý rok, budou to mít sakra napjaté ...
31.01.2010 11:17
monte
Wilson je střelec a soukromník a tak si prostě nemohl dovolit chybu.Investice do vystoupení na Monte byla ochrana investice a to dost rizikové.Ztráty by byly možná i likvidační.Jsem ale jen pisálek od netu
Breaky
31.01.2010 09:47
John - moderátor
To nikola_r: Opravdu se nám ty podstatné informace sešly nejen v průběhu rally přímo na místě, ale i po rally, nezávisle ze zdrojů (rozuměj lidí) domácích i zahraničních kterým se dá věřit. Nejde spíš až tak o nevraživost, jako že jde hlavně o velké peníze (kdo má nejlepší auto, ten jich prodá nejvíc) a taky o 'politické' tahy.
31.01.2010 02:31
slonikyta
Dobrý článek, takových více!
30.01.2010 23:25
Plhus
Někteří ale nemohli nic namítat,když patřili k jedněm ze sponzorům Fordu :-)
30.01.2010 22:29
Pluto - moderátor
To souhlas. Jenom Eamonn Boland ji měl v každé druhé zatáčce (viz třeba tady: odkaz na www.autosport.cz
30.01.2010 22:23
Karbonyl - moderátor
Takových momentů má každá posádka na Monte nespočet...
30.01.2010 21:47
Pluto - moderátor
Nenápadná krizovka Mikko Hirvonena, při které chybělo jen pár centimetrů a nevyhrál by Rallye Monte Carlo - odkaz na forum.autosport.cz
toplist