www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Rally Sweden (PWRC+SWRC)

Nezlomný Focus RS WRC se vrací do akce

3. února 2010 • 15:45

Soutěžní speciál Ford Focus RS WRC, díky kterému vyvázli Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila z vážné nehody loni v Portugalsku bez zranění, se příští týden vrátí znovu do akce. Objeví se na startu švédské rallye, zahajovacího podniku letošního ročníku mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích. Přestože se vůz při nehodě dvanáctkrát převrátil přes střechu a klouzal ze svahu téměř 200 metrů, tým BP Ford Abu Dhabi ho dokázal uvést do akceschopného stavu. Do kokpitu opět usednou Latvala a Antilla.

Latvalova nehoda na portugalské rallye v den jeho čtyřiadvacátých narozenin patří k nejdramatičtějším v historii soutěžního sportu. Focus RS WRC se řítil dolů ze stráně po téměř 20 sekund, ale posádka odešla od nehody „po svých“, jen s menšími oděrkami a několika modřinami. Televizní záznam nehody vidělo na serveru YouTube více než 765 000 uživatelů.

Zpráva společnosti M-Sport, která připravuje vozy Focus RS pro mistrovství světa, odhalila, že finskou posádku zachránila mimořádná pevnost karoserie. Ačkoliv při pohledu zvenčí se vůz zdál být silně poškozený, jeho kokpit zůstal prakticky netknutý. Po nehodě se Focus vrátil do sídla M-Sportu v britském Dovenby Hall, kde byl odstrojen a podroben repasi.

„Nehoda vypadala hrozivě, ale z hlediska tuhosti si karoserie vedla pozoruhodně dobře. Provedli jsme nejpřísnější zkoušky, abychom vyloučili existenci skrytých slabých míst, a na základě výsledků (těchto zkoušek) jsme se rozhodli repasovat vůz pro další použití. Bezpečnost posádky je pro nás při stavbě soutěžního vozu prioritou,“ prohlásil ředitel společnosti M-Sport Malcom Wilson.

Ředitel Ford of Europe pro motoristický sport Gerard Quinn dodal: „Při Jari-Mattiho nehodě se mohli všichni přesvědčit o robustnosti Focusu RS WRC. Tato vlastnost se odráží v celé rodině produktů Ford. Informace získané při kolizích, jako byla tato, mají nedocenitelný význam pro vývoj budoucích generací sériových modelů značky Ford.

Je zde i silný environmentální aspekt. V minulosti by byl vůz po tak vážné nehodě pravděpodobně sešrotován. V tomto případě však byla opětovně použita nejen samonosná část karoserie, ale také další montážní celky jako motor a převodovka,“ vysvětluje Quinn.

Latvala si v roce 2008 přivezl ze Švédska své první vítězství a z opětovného usednutí do havarovaného vozu nemá žádné obavy: „Když jsem viděl, jak vůz prochází repasí, všiml jsem si několika nových svárů. To vyvolalo vzpomínky na nehodu, ale ve skutečnosti jsem neměl žádný problém znovu do toho auta usednout. Tým odvedl při jeho přestavbě úžasnou práci a já se už nemohu dočkat svého startu ve Švédsku,“ řekl.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist