www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Rally Sweden (PWRC+SWRC)

Ken Block přichází do Evropy

9. února 2010 • 09:00

Dvaačtyřicetiletý všeuměl z USA dospěl k názoru, že porovnání s těmi nejlepšími rally piloty na světě je pro něj novou výzvou, které se musí postavit. K rally se dostal přes svou lásku ke sněhu – obyčejný kluk z amerických hor se rozhodl vytvořit speciální obuv pro skateboardisty – a tak se zrodilo DC - značka, kterou proslavil podobný nadšenec a dobrodruh, Travis Pastrana.

Ken brzy zjistil, že je Travis také velmi ponořen do rally. Byl zvědav, jestli dokáže být stejně dobrý jako Travis. Kontaktoval tým, připravující Pastranovo Subaru (Vermont Sport Cars) a s pomocí Johna Buffuma, jediného amerického jezdce se zkušenostmi z Mistrovství světa, se Blockovi dostalo výuky, kterou potřeboval. Stal se Travisovým parťákem v Rally America.

Block zpopularizoval extrémní „gymkhana“ styl jízdy se speciálně upravenými vozy díky dnes již legendárním videím, také zaujal rekrodním skokem s rally autem (přes 50 metrů). Dalším zajímavým kouskem byl program se snowboardisty na Novém Zélandu. Špatný odhad rychlosti způsobil ale tehdy Kenovi zranění zad a autu výrazné poškození.

V posledních pěti letech také výrazně pokročil v závodění. Vyhrál několik soutěží, nutno říci že však často díky tomu, že se Pastrana potýkal s problémy apod. Rok 2009 byl jeho posledním v Subaru Rally Teamu USA. Letos se představí s novou značkou, Fordem. V americkém mistrovství bude jeho technikou Ford Fiesta. Vůz, který má původ v rallycrossovém speciálu a také se zúčastnil známého závodu Pikes Peak. V Mistrovství světa se Ken představí s Fordem Focus RS WRC v barvách vlastního Monster World Rally Teamu. Avšak zkušenosti s tímto seriálem má opravdu malé - pouhé dva starty (Nový Zéland a Mexiko) se Subaru Impreza skupiny N. Letošní program zahrnuje starty v Mexiku, pak přijde Turecko, Portugalsko, Německo, Francie, Španělsko a Velká Británie. Krátce po první soutěži v USA přiletěl na oficiální představení jezdců v Paříži, kde se konečně mohl přivítat s novými „kolegy“. Přivítejme člověka, který nikdy nepřestane chtít dosáhnout více, někoho se zcela jiným druhem talentu, na který jsme v rally zvyklí.

Co Vás přimělo jít závodit do světa?

Byl to dlouhodobý sen. Před letošní sezonou se nám naskytla příležitost do MS vstoupit. Poprvé jsem o šampionátu slyšel, ještě když sem byl malý kluk. Možná sem byl jeden z mála šťastlivců ve Spojených státech, kteří o tom něco věděli. Pochopitelně, každý věděl o autech co jezdí dokolečka na okruzích, ale mě zajímala pouze rally.

Přichází s Vámi výrazná publicita…

Je pro mě štěstí, že v oblasti marketingu mám kvalitní zázemí a tohle všechno je toho součástí. Jsem rád, když jsou sponzoři šťastní.Marketing je týmová práce.

Byl jste dlouhá léta kolegou s Travisem Pastranou. Naučil jste se od něj spíše dobré, nebo horší věci?

Právě že velice dobré věci! Je to skvělý kluk, velká osobnost a je s ním velká legrace. Zažili jsme spolu spoustu skvělých let v jednom týmu.

Tento rok absolvujete dva seriály – s Focusem ve světových soutěžích a s Fiestou doma v Americe. Jaké jste měl pocit z Fiesty minulý víkend na Sno* Dirft Rally?

Auto bylo úžasné, vyhrál jsem první zkoušku, ale bohužel jsme museli odstoupit po dalších třech zkouškách ze třetího místa. Ten víkend se sice moc nevyvedl, ale považuji to za dobrý začátek sezony.

Sno* Drift Rally musí být jedinečná soutěž. Jaké to je, řídit 350 koní silný vůz na ledu bez pneumatik s hřeby?

Ve skutečnosti to byla noční můra. Spolujezdec mi na konci první RZ řekl, že jsme ji udělali za sedm minut a něco. Všechno, co jsem mu k tomu mohl říct, bylo, že bych si těch posledních sedm minut svého života opravdu rád zopakoval! Bylo to hodně zrádné.

Jaký je rozdíl mezi Fiestou s podélně uloženým motorem a Focusem s motorem uloženým příčně?

Zatím přesně nevím, pouze jsem se seznámil s autem na letišti a bez spolujezdce. Auta jsou docela odlišné. Naše Fiesta je založena na rallycrossovém speciálu, má mechanické diferenciály a jiné zavěšení. Focus se neuvěřitelně řídí, je to ztělesnění vrcholné techniky rally. Bude trvat nějaký čas, než si na auto zvyknu. Doufám, že budu alespoň jeden den pořádně testovat, než pojedeme do Mexika.

-mah- ; -W- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist