www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

IRC 10 - Rallye Monte Carlo

Exkluzivní rozhovor s Tomem Cavem

12. února 2010 • 16:30

Až do začátku roku byl britský pilot Tom Cave většině fanoušků neznámý. Do povědomí široké veřejnosti se dostal až po oznámení startů v seriálu IRC s Protonem Satria Neo S2000. Dnešní rozhovor poodhalí informace o jeho dosavadní kariéře i budoucnosti, vrátíme se také ke startu na nedávné Rallye Monte Carlo.

Tom Cave se narodil 16. listopadu 1991 a momentálně žije v Aberdovey, malé vesničce na západě Walesu. Už odmalička jej lákal motoristický sport, poprvé usedl do závodní buggyny ve třinácti letech, už o rok později poprvé seděl v soutěžním voze...

S automobilovými soutěžemi jsi začal už velice brzo, ve čtrnácti letech. Proč sis vybral zrovna rally?

„Mám rád všechny žánry motorsportu. Automobilové soutěže jsou královskou disciplínou, zlatým hřebem je pak sledování Rally Dakar. Někdy v budoucnu bych se chtěl této soutěže zúčastnit v nějakém ambiciózním týmu.“

Své první soutěžní roky sis odbyl v Lotyšsku. Proč právě tam?

„Odpověď na otázku, proč jsem první dva roky závodil v Lotyšsku je velice jednoduchá - nikde jinde jsem nemel ve svém věku šanci závodit na automobilových soutěžích - vždyť mi bylo jenom čtrnáct! Lotyšská federace (v čele s Andrisem Berkisem), která vydala mou první mezinárodní licenci (v mých šestnácti letech), mě od začátku mojí soutěžní kariéry hodně podporovala a pořád hrají v mé závodní kariéře velkou roli. Díky tomu jsem získal neskutečné množství zkušeností, což by se mi jinde jen stěží podařilo. Mým prvním autem v Lotyšsku bylo MG ZR ve třídě N3, od druhého roku jsem startoval s Fordem Fiesta ST, který mě provázel až do dosud posledního startu na Rallye Monte Carlo 2010. Takže toto auto má pěkně bohatý rodokmen.“

Absolvoval jsi před svou lotyšskou anabází nějakou rally školu?

„Poprvé ve svém životě jsem řídil rally auto na mezinárodně uznávané Higgins Rally School ve Walesu. To mi bylo 12 let, řídil jsem historický Ford Escort MK2. Můj instruktor nebyl příliš šťastný, když si musel sednout vedle dvanáctiletého fracka, který si myslí, že umí jet se soutěžním autem rychle. Úvodní nadšení mého instruktora, že máme nového 'Boy Racera' však naštěstí opadlo a nikdy mě nezastavilo v soutěžní kariéře. Když mi bylo třináct, čtrnáct, tak jsem se vydal do norska, kde jsem získal hodně zkušeností na sněhu a ledu. Měl jsem možnost si vyzkoušet Mitsubishi Lancer Evo VIII, Ford Escort MK2, různé verze Subaru Impreza a dokonce i historické Porsche 911. Pěkná zkušenost ve čtrnácti letech, ne?“

Většina jezdců začíná až ve věku kolem sedmnácti, osmnácti. Myslíš, že jsi měl oproti nim větší výhodu?

„Jednoznačně. Díky svým předchozím startům jsem získal spoustu zkušeností s různými podmínkami i povrchy, věděl jsem, jaké to je sedět v závodním autě, poslouchat spolujezdce a jet na čas. Ve Velké Británii jsem startoval poprvé v sedmnácti, v roce 2008 jsem startoval jako nejmladší na Wales Rally GB. Když se podívám na své výsledky z těchto soutěží, ty hovoří za vše. Věřím, že to mou kariéru nastartovalo...“

V loňském roce jsi měl možnost startovat na třech soutěžích mistrovství světa v Portugalsku, Polsku a Walesu. Jak obtížné bylo přeorientovat se na takto náročné soutěže?

„Obrovským probuzením ze sna pro mě byl start na Rally Portugal. Náročnost podniku nebylo možné srovnat s ničím, kde jsem v minulosti startoval. Hodně rozbité, přírodní šotolinové cesty. Přestože jsme kvůli technickým problémům ujeli jen čtyři rychlostní zkoušky, bylo to něco úplně jiného, než na co jsem byl zvyklý.“

Pojďme k přítomnosti. Na konci ledna ses poprvé zúčastnil Rallye Monte Carlo. Co jsi od té soutěže před startem očekával?

„Před startem jsem mluvil o této soutěži s řadou lidí, abych si udělal v hlavě představu, co od ní mám očekávat. Věděl jsem, že pokud si do hlavy zafixuju, že to bude nejtěžší soutěž mé kariéry, bude to jedině dobře. Navíc jsem věděl, že se mnou pojede Craig, který má s podobně významnými soutěžemi velké zkušenosti.“

Když jsi viděl startovní listinu, jaké umístění jsi očekával?

„Před startem jsem si určil své vlastní cíle. Když jsem viděl startovní listinu, tak jsem si říkal, že bude pěkné skončit mezi prvními čtyřiceti. Nakonec se nám podařilo tento cíl splnit a jsem s tím spokojený.“

V soutěži jsi začal hodně pomalu, ale na RZ 6 a 9 se ti podařilo porazit konkurenci ve třídě rozdílem třídy. Co se stalo?

„Soutěž jsme začali s hodně velkým respektem, nechtěl jsem udělat chybu hned na začátku. Co se týče RZ 6, od špiónů jsme věděli, že je téměř celá pod sněhem. Proto jsme se rozhodli vše vsadit právě na ní - dali jsme na předek dvě nové zimní pneumatiky, které nám dávaly maximální trakci. Společně s vysokým nasazením se vše podařilo a soupeřům jsme dali velký obklad. Byl jsem hodně spokojený, že taktika vyšla.“

Poslední etapa obsahovala legendární Noc dlouhých nožů včetně průjezdu přes Col de Turini. Jak ses na tuto část soutěže těšil?

„Byl jsem natěšený, že můžu jet zkoušku přes Col de Turini, navíc ještě v noci. Atmosféra této zkoušky je prostě úžasná, neopakovatelná. Vystoupáte na vrchol Col de Turini, projedete špalírem diváků a začnete klesat k cíli... Jednoznačně jde o moment, který zůstane v hlavě každého závodníka hodně dlouhou dobu.“

Monte jsi nakonec dokončil jako třetí ve třídě. Jsi s výsledkem spokojený?

„Samozřejmě, že jsem spokojený. Jet Rallye Monte Carlo v osmnácti letech je úžasný zážitek. Není mnoho osmnáctiletých mladíků, kteří dostanou takovou příležitost. Jako třešnička na dortu jsou pak stupně vítězů.“

Můžeš porovnat Rallye Monte Carlo s některou jinou soutěží, kde jsi dříve startoval?

„Troufám si tvrdit, že je nemožné porovávat Rallye Monte Carlo s jakýmkoliv jiným podnikem. Na zkouškách jsou různé podmínky, pneumatiková loterie je noční můrou pro všechny účastníky, charakter celé soutěže je někde úplně jinde v porovnání s jinými závody. Monte je prostě unikát.“

Letošní Monte byl tvůj druhý start v IRC. Co si myslíš o tomto šampionátu?

„Celý seriál IRC má přátelskou atmosféru. Byl to můj druhý start a musím říct, že pořadatelé všude odvádí dobrou práci. Navíc tu každý zná každého, je velice přátelská atmosféra mezi jezdci i týmy. Navíc má vynikající podporu od Eurosportu, mediální propagace je neuvěřitelná. Navíc dává mě a dalším mladým pilotům jedinečnou šanci ukázat naše schopnosti širšímu publiku.“

Všechny fanoušky překvapilo oznámení o startech s Protonem Satria Neo S2000 v dalších závodech IRC. Jak došlo k dohodě o startech s vozem S2000 a proč právě Proton?

„Obdrželi jsme velice dobrou nabídku od Chrise Mellorse, jehož MEM World Rally Team Protony připravuje a provozuje. Tato nabídka mi umožňuje udělat základní krok přestupu do auta této kategorie, umožní mi pochopit nové styly řízení auta, umožní mi naučit se nastavovat auto, strávit hodně času s inženýry MEMu, pochopit, jak celý soutěžní speciál funguje. Navíc se dostanu do třídy, kde se budu moci porovnávat s bývalými světovými šampiony. Kde jinde bych v osmnácti mohl dostat takovou příležitost. Věřím, že se auto bude sedět mému jezdeckému stylu, pro který by čtyřkolka měla být výhodnější.“

V loňském roce vozy Proton oproti konkurenci příliš nestíhaly. Myslíš, že letos to bude lepší?

„Podle informací, které mám z MEMu, tak za zavřenými dveřmi tvrdě pracovali na vylepšení auta. Oproti loňské verzi udělali na autě obrovské změny a využili poznatky, které získali vloni v IRC. Porovnání na testech zatím vypadají hodně pozitivně a věřím, že vůz bude mnohem konkurenceschopnější.“

Můžeš prozradit plány na letošní rok?

„Zatím ještě nejsou definitivní. Momentálně máme jistotu startů ve čtyřech závodech IRC - na Sardínii, u vás v České republice, ve Skotsku a na Kypru. Kromě toho se představíme i na prvním podniku mistrovství Velké Británie, které se jede v březnu ve Walesu. Bude to můj domácí podnik, navíc na něm pojedu poprvé s Protonem, protože můj vůz bude hotový až koncem února.“

Jaké máš cíle pro tuto sezónu?

„Mým jasným cílem je dokončit každou soutěž a získat co nejvíce zkušeností. Chtěl bych pochytit také co nejvíce od dalších dvou jezdců Protonu v čele s Alistairem McRaem. Pokud se mi podaří toto všechno naplnit, získám neocenitelné zkušenosti, které jsou v současném stavu mé kariéry klíčové.“

Na závěr se ještě podívejme na tvého spolujezdce Craiga Parryho. Ten by měl být v letošní sezóně spolujezdcem i Leszka Kuzaje v polském šampionátu. Jak budete řešit případné termínové kolize?

„Craig má obrovské zkušenosti z řady automobilových soutěží. V loňském roce jel s Kuzajem v Peugeotu S2000, takže ví, jaké to je jet s vozem této kategorie, což by mi mohlo hodně pomoct. Můj rozpis se stále zlepšuje, teď bude potřeba ho posunout na vyšší úroveň, protože se čtyřkolkou pojedeme přeci jen rychleji, ale jsem si jistý, že mi v tomto Craig hodně pomůže. Craig zná moc dobře můj program a věřím, že v případě nějaké termínové kolize se nám to podaří vyřešit ke spokojenosti všech stran.“

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
13.02.2010 12:40
Alexus
Na to,ze je mu 18 jsou ty odpovedi celkem rozumne....Pluto priznej se, ze jsi mu psal i odpovedi ? :-D :-D
13.02.2010 00:19
Bojler
Rozhodně do toho de Proton líp jak loni na Barumce ,že by měli dostatek tolik žádaných penízku ? :-)
12.02.2010 17:12
MichaelD
Šťastný to chlapec ...
toplist