www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. ledna 2020, Svátek má Doubravka, zítra Ilona

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

MS 10 - Rally Sweden (PWRC+SWRC)

Švédská rally kořistí Hirvonena

14. února 2010 • 14:55

Vítězem úvodní soutěže mistrovství světa FIA v automobilových rally 2010 se stala posádka Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen na továrním Fordu Focus WRC. S druhou příčkou se musel spokojit úřadující mistr světa Sébastien Loeb, třetí místo připadlo druhému továrnímu Fordu pilotovanému Jarim-Mattim Latvalou.

Před posledním dnem dělilo vedoucího Hirvonena od druhého Loeba 16.6 vteřiny, a tak se dal očekávat nelítostný duel těchto tradičních rivalů. Hirvonen se však nenechal znervóznit a pokračoval ve svém suverénním výkonu, což nakonec vyústilo ve skutečnost, že se Loeb po několika drobných chybách rozhodl raději rezignovat a zachovat status quo v podobě jistoty bodů za druhé místo.

Francouz se tak tentokrát musel sklonit před svým finským protivníkem, i když částečně na vině byla sobotní taktická chyba při přezouvání pneumatik na rozbitém šotolinovém podkladu. Těžko však říci, zda by i bez ní dokázal tentokrát skvěle rozjetého a nechybujícího Hirvonena porazit.

Totéž se však nedá říci v případě souboje o třetí příčku. Zde byla asi rozhodujícím momentem chyba Daniho Sorda a jeho navigátora Marca Martího před RZ 15, kteří zapomněli ze svého Citroenu C4 WRC odstranit kryty sání studeného vzduch. Sordo musel kvůli přehřívajícímu se motoru zastavit, kryty sundat, a tím nedobrovolně přepustil svoji pozici Latvalovi, který již svoji šanci nepustil a dojel si pro zmiňované třetí místo před Španělem. V rámci objektivity je však nutno dodat, že Sordo podával jinak velmi solidní výkony, zejména v pátek, kdy se naopak poněkud trápil Latvala.

Bezproblémový závod absolvoval Sébastien Ogier. Mladý Francouz naprosto konstantním výkonem držel od pátečního rána pátou příčku, když si jel víceméně vlastní závod. Šestý Henning Solberg si musel zvykat nejen na novou spolujezdkyni Ilku Minor, ale i fakt, že přešel na čtení rozpisu v angličtině. Přesto, nebo možná právě proto, tedy musel být s tímto výsledkem určitě spokojen.

Sedmé místo Matthewa Wilsona bylo tradičně spíše výsledkem jeho konzistentní jízdy než rychlosti, ale do výsledkových tabulek se počítají body a nikoliv umělecký dojem na trati. O lepší než osmou příčku se chtěl dnes určitě ucházet poslední mohykán na Subaru Impreza WRC Mads Ostberg, ale tento plán mu dnes definitivně zhatila prasklá brzdová hadice v úvodu RZ 17.

Poslední dvě bodovaná místa patřila severským jezdcům. Petter Solberg mohl litovat svého pátečního výpadku mimo trať, ale i bez něj tentokrát nedokázal překročit svůj stín, když jeho nejlepším dílčím výsledkem bylo 4. místo z páteční superspeciálky v Karlstadu. Velkým překvapením v pozitivním slova smyslu byl naopak výkon P.-G. Anderssona na Škodě Fabia S2000 zlínského JM racingu, který skončil desátý a zvítězil v klasifikaci SWRC.

Za vítězným Anderssonem si pro další body do SWRC dojely dvě Fiesty Super 2000 pilotované Janne Tuohinem a naším Martinem Prokopem, který včera na superspeciálce v Hagfors zajel absolutně nejlepší čas. Druhým nejrychlejším vozem kategorie S2000 z pohledu absolutního pořadí byl nicméně Andreas Mikkelsen na další Fiestě (11. absolutně).

V klasifikaci PWRC zvítězil Patrik Flodin na Subaru Impreza Sti před Andreasem Gröndalem (rovněž Subaru) a Armindem Araújem na Mitsubishi Lancer Evo X.

Z pohledu českých barev se mimo Prokopa postavili na start soutěže také Martin Semerád a Roman Kresta. První jmenovaný soutěž dokončil na 31. místě absolutně a 5. v PWRC, když se o lepší umístění připravil výpadky v závěrečné etapě. Kresta chyboval hned v úvodu soutěže a nakonec odstoupil v servisní zóně po 12. rychlostní zkoušce. O skutečném důvodu odstoupení dvojice Kresta – Gross se zatím pouze spekuluje.

Pokud jde o letošní Švédskou rally, také v tomto ročníku její průběh poznamenalo počasí, respektive nedostatek pevného podkladu na trati většiny rychlostních testů, na což si stěžovala většina posádek. To však bude již tradičně brzy zapomenuto, neboť letošní mistrovství světa FIA v rally pokračuje už za dva týdny v Mexiku, kde se na tamější šotolině dají očekávat další souboje o mistrovské body.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist