www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. prosince 2014, Svátek má Šimon, zítra Vlasta

Mistrovství světa

ME a ERT

MČR a RSS a P2+

Ostatní soutěže

Autoklub
České republiky
Autosport.cz

Giandomenico Basso vítězem Rally San Marino!

7. července 2012 • 18:50

Seriál IRC má před sebou další soutěžní víkend. I tentokrát se podívá do nového prostředí a také na v této sezoně ojediněou šotolinou. Rally San Marino je také součástí italského šotolinového mistrovství, takže stejně jako na nedávné Rally Targa Florio se účastníci mezinárodní série opět potkají se zástupci italské špičky v čele s Giandomenicem Bassem a Umbertem Scandolou.

Online výsledky - Rally Radio - Další informace k Rally San Marino

2. etapa

RZ 13 - Rofelle 3 (15.58 km)

Giandomenico Basso - Mitia Dotta, Ford Fiesta RRC - Rally San Marino 2012

Giandomenico Basso poprvé od Rali Vinho da Madeira 2008 vyhrál soutěž seriálu IRC. Zároveň se postaral o přetržení vítězné série značky Škoda, která naposledy podlehla konkurenci loni v Sanremu. Basso také přidává historicky druhé prvenství pro Ford, o to první se postaral Mikko Hirvonen na Monte Carlu 2010.

V poslední rychlostní zkoušce Rally San Marino si Ital rozhodně nemohl odpočinout. Andreas Mikkelsen na jeho pozici tlačil až do posledního metru a závěrečný test také vyhrál. K jeho nohám ale z Bassova náskoku spadla jen jediná vteřina, která na zvrat v konečné klasifikaci nestačila. Mikkelsen tak skončil druhý, na dalších dvou místech se rovněž umístily škodovky Umberta Scandoly a Seppa Wieganda.

Celkem nezvykle už na pátém místě následovala skupina nejrychlejších vozů kategorie IRC PC - vedení v ní si i přes drobné technické potíže udržel Jarkko Nikara se Subaru Impreza R4. Sympatické šesté místo ukořistil Gergély Szabó, následovaný Marcem Tempestinim na další Impreze R4 a Gabrielem Noberascem s nejrychlejším klasickým vozem skupiny N. Italovo osmé místo v samém závěru ukořistil János Puskádi s Fabií S2000, jenže těsně za cílovou fotobuňkou na RZ 13 Maďarův vůz spadl do příkopu. Vůz bohužel nešlo vyprostit, takže Puskádi smolně odstoupil a z jeho výsledku nakonec zbyla jen nula.

Jarkko Nikara - Jarkko - Kalliolepo, Subaru Impreza R4 - Rally San Marino 2012Harry Hunt - Robbie Durant, Citroën DS3 R3T - Rally San Marino 2012

Mezi dvoukolkami zvítězil stylem start - cíl Harry Hunt na Citroënu. Na druhé pozici ho dlouho pronásledoval Robert Consani, avšak i na něj se přilepila smůla v podobě odstoupení na závěreční vložce. Druhé místo tak nakonec připadlo v Česku dobře známému italskému divochovi Paolu Dianovi, který tentokrát vyměnil svého Abartha 131 za Renault Clio R3. Na stejném voze startoval i celkově třetí Oscar Vettore. Jediná česká posádka ve startovním poli bohužel soutěž nedokončila - Tomášové Pletka s Plachým šli přes střechu krátce po startu RZ 12.

Seriál IRC bude pokračovat za dva týdny dalším novým podnikem v kalendáři - pojede se na rumunské Rally Sibiu.

Bodování IRC 2012 po Rally San Marino

Rally San Marino 2012
1.Giandomenico Basso - Mitia DottaITAFord Fiesta RRC2:35:56.6
2.Andreas Mikkelsen - Ola FlöeneNORŠkoda Fabia S2000+2.8
3.Umberto Scandola - Guido D'AmoreITAŠkoda Fabia S2000+1:41.6
4.Sepp Wiegand - Timo GottschalkDEUŠkoda Fabia S2000+2:06.2
5.Jarkko Nikara - Jarkko KalliolepoFINSubaru Impreza R4+6:12.2
6.Gergély Szabó - Karoly BorbelyHUNMitsubishi Lancer Evo X R4+10:15.6
7.Marco Tempestini - Dorin PulpeaROUSubaru Impreza R4+13:22.6
8.Gabriele Noberasco - Daniele MichiITAMitsubishi Lancer Evo IX+13:47.9
9.Miklós Bujdos - András BenköHUNMitsubishi Lancer Evo IX+14:03.0
10.Harry Hunt - Robbie DurantGBRCitroën DS3 R3T+14:49.0

RZ 12 - Monte Benedetto 3 (6.82 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Flöene, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Andreas Mikkelsen vyhrál předposlední zkoušku o 1.1 sekundy před Giandomenicem Bassem. Hlavní bitva o celkové prvenství tak stále není vyřešena a její rozuzlení se odehraje na poslední vložce celé rally. První desítka opět přišla o jedno auto, ze hry venku je peugeot Germaina Bonnefise. Důvodem byla jízda po poškozených pneumatikách, které pravděpodobně poškodily zavěšení. Celá polovina elitní desítky tak patří produkčním vozům.

.

RZ 11 - Sant'agata Feltria 2 (14.45 km)

Giandomenico Basso - Mitia Dotta, Ford Fiesta RRC - Rally San Marino 2012 2012

Giandomenico Basso vyslal Andreasi Mikkelsenovi jasnou zprávu - Ital chce v této soutěži vyhrát a neváhá sešlápnout plyn až na limit. Jeho Fiesta RRC prolétla jedenáctou zkouškou o téměř pet sekund rychleji, než Norova fabie, což je v kontextu dosavadního průběhu docela výrazný odskok. Další změny se v Top 10 neudály, Germain Bonnefis šetří pneumatiky, neboť už nemá k dispozici žádnou rezervu. Do elitní desítky nakoukl János Puskádi a to na úkor Harryho Hunta, kterého začaly trápit problémy se spojkou.

RZ 10 - Rofelle 2 (15.58 km)

Giandomenico Basso - Mitia Dotta, Ford Fiesta RRC - Rally San Marino 2012 2012

Po RZ 10 v San Marinu asi začínají studovat sportovní řády pro případ rovnosti časů v cíli. Po dvou rychlostních zkouškách je tu totiž opět situace, kdy Basso vymazal Mikkelsenův náskok a oba mají na desetinu shodný celkový čas. Poslední trojice zkoušek tedy slibuje pořádné drama. Toho se už bohužel nezúčastní Juha Salo, který zůstal stát na přejezdu k RZ 10 - z jeho fiesty vytekla (stejně jako včera z té Flodinovy) chladící voda.

Germain Bonnefis zjevně svou nepříjemnost s pneumatikami z předchozí vložky ustál, 'desítku' bez problémů projel a celkově mu i díky výpadkům soupeřů patří celkové sedmé místo. Je tak vklíněn mezi první čtverku klasifikace IRC PC ve složení Nikara, Szabó, Tempestini a Noberasco. Do Top 10 také poprvé nakoukl nejrychlejší dvoukolkář, tím je prakticky po celou dobu Harry Hunt.

RZ 9 - Monte Benedetto 2 (6.82 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Největší události RZ 9 bylo z hlediska celkových výsledků odstoupení Laurenta Reucheho. Švýcar šel mimo trať, následkem čehož na svém peugeotu ulomil kolo. Mírně také zdržel za ním jedoucího Juhu Sala, který si na této vložce neodpustil jedny hodiny. Horkou chvilku zažil také Germain Bonnefis, který šel nedlouho po startu mimo trať, kde poškodil hned tři pneumatiky. Kolik z nich je definitivně zničených a kolik jen vyzutých, to se ukáže na startu dalšího testu - pokud tam Francouz dorazí.

V boji o celkové prvenství se z předchozího 'nulového stavu' o trochu lépe odrazil Andreas Mikkeslen, který ale Bassovi utekl jen o nicotné tři desetiny sekundy.

RZ 8 - Sant'agata Feltria 1 (14.45 km)

Germain Bonnefis - Olivier Fournier, Peugeot 207 S2000 - Rally San Marino 2012

Osmá rychlostní zkouška přinesla snad největší porci extra momentů v dosavadním průběhu Rally San Marino. Důležitou událostí bylo další dílčí vítězství Giandomenica Bassa, který Mikkelsenovi ujel o 1.2 sekundy. Přesně tolik oba rivaly dělilo před startem této zkoušky, takže před závěrečnou sekcí obsahující pět RZ soutěž startuje od nuly - Basso i Mikkelsen mají na desetinu shodný celkový čas!

Tato skutečnost je ale trochu ve stínu senzace, o kterou se - podobně jako včera Sepp Wiegand - postaral Germain Bonnefis. Mladý talent, který loni vyhrál francouzský značkový pohár Peugeotu, má za sebou jen několik startů s vozem S2000, hned při svém debutu v soutěži IRC se mu ale povedlo vyhrát rychlostní zkoušku. Díky tomu by si snad i zasloužil titul skokana roku, neboť po tomto počinu Bonnefis poskočil ze 17. místa na celkové deváté!

Recept na jízdu s vozem S2000 také patrně našel Juha Salo, který v cíli zkoušky zářil spokojeností. Za vše hovoří i jeho čas, který nestačil pouze na Bonnefise, Bassa a Mikkelsena. Fin je tak i nadále pátý celkově. Zato jeho krajan Nikara se opět propadl o jedno místo. Pokořil jej Švýcar Reuche s peugeotem, Nikara ale i nadále jasně vede hodnocení IRC PC. Se soutěží se boužel definitivně rozloučil Ital Angrisani, čest vozů Mitsubishi ale dále hájí Gergély Szabó a do Top 10 poprvé nakouknuvší Gabriele Noberasco.

Soutěžní posádky nyní čeká jediná servisní pauza dne a po ní závěrečná supertěžká sekce obsahující pět rychlostních zkoušek bez možnosti návěštěvy svých mechaniků.

RZ 7 - Rofelle 1 (15.58 km)

Giandomenico Basso - Mitia Dotta, Ford Fiesta RRC - Rally San Marino 2012 2012

Únik, o který se na předchozí RZ pokusil Andreas Mikkelsen, mu nyní Giandomenico Basso vrátil dvojnásobně. Ital na RZ 7 Norovi nadělil bez jedné desetiny osm sekund a téměř kompletně tak zlikvidoval Mikkelsenův náskok. Basso nyní na vedoucí pozici ztrácí jen 1.3 sekundy. Sympatický třetí čas zajel Germain Bonnefis, který se dnes zjevně dobře probudil. Škoda jen včerejší velké ztráty z úvodní vložky, mladý Francouz je celkově až na konci druhé desítky.

O jednu příčku si polepšil Juha Salo, opět si vyměnil pozici s Nikarou. Ani další posty v IRC Production Cupu nezůstaly beze změn, na druhé místo za Nikaru poskočil Gergély Szabó (nyní celkově 8.), naopak pohoršil si Ital Angrisani (propad na 4. místo v IRC PC, celkově 10.).

RZ 6 - Monte Benedetto 1 (6.82 km)

János Puskádi - Barna Godor, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

První rychlostní zkouška druhé etapy Rally San Marino byla vskutku pouze rozjezdová. Svou délkou necelých sedmi kilometrů téměř útočila na primát nejkratší vložky soutěže a do pořadí v celkové klasifikaci téměř nezasáhla. První desítka zůstala kompletně stejná, první změna se udála až za její hranicí, kdy János Puskádi spadl z jedenáctého místa na třinácté. Na vině byl tentokrát defekt. Maďarské duo Puskádi - Godor v této soutěži hlavně sbírá zkušenosti s kombinací dvoutisícovky na šotolině, i přes celkově pomalejší časy je ale posádka s dosavadním průběhem spokojená. Test opět vyhrál Andreas Mikkelsen, který utekl nejbližšímu pronásledovateli Bassovi na dosud největší rozdíl 9.2 sekund.

1. etapa

RZ 5 - San Marino (6.43 km)

Juha Salo - Marko Salminen, Ford Fiesta S2000 - Rally San Marino 2012

Večerní asfaltová speciálka, měřící necelých šest a půl kilometrů, potvrdila průběžnou vedoucí pozici Andrease Mikkelsena. Nor ji vyhrál náskokem 1.7 s před nejbližším rivalem Giandomenicem Bassem, který na vedoucí pozici aktuálně ztrácí 4.1 s. Krátký test, který posádky absolvovaly v obráceném pořadí, do celkové klasifikace vůbec nepromluvil, jedinou změnou byl propad Juhy Sala, který si v celkovém pořadí vyměnil pozici se svým krajanem Nikarou.

Ten za volantem Imprezy R4 vévodí klasifikaci IRC Production Cupu. Na druhém místě je Maurizio Angrisani s mitsubishi, třetí je Marco Tempestini s dalším subaru. Nikarův 'značkový' týmový kolega Toshi Arari odstoupil už v průběhu dne kvůli poškození kulového čepu.

Ve dvoukolkách si první místo drží s minutovou rezervou Harry Hunt (Citroën DS3), za ním následují Renaulty Clio R3 Roberta Consaniho, Oscara Vettoreho a Paola Diany. Tomáš Pletka s dalším citroënem je před druheou etapou šestý.

Rally San Marino - 1. etapa
1.Andreas Mikkelsen - Ola FlöeneNORŠkoda Fabia S20001:17:08.1
2.Giandomenico Basso - Mitia DottaITAFord Fiesta RRC+4.1
3.Umberto Scandola - Guido D'AmoreITAŠkoda Fabia S2000+9.6
4.Sepp Wiegand - Timo GottschalkDEUŠkoda Fabia S2000+34.0
5.Jarkko Nikara - Jarkko KalliolepoFINSubaru Impreza R4+1:29.7
6.Juha Salo - Marko SalminenFINFord Fiesta S2000+1:41.6
7.Laurent Rauche - jean DeriazCHEPeugeot 207 S2000+1:51.5
8.Maurizio Angrisani - Marco PolicinoITAMitsubishi Lancer Evo IX+3:48.5
9.Marco Tempestini - Dorin PulpeaROUSubaru Impreza R4+4:07.8
10.Gergély Szabó - Karoly BorbelyHUNMitsubishi Lancer Evo X R4+4:21.9

RZ 4 - Mercatello 2 (24.15 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Flöene, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Andreas Mikkelsen vyhrál opakovaný průjezd nejdelší zkouškou rally a logicky tak upevnil svou vedoucí pozici. Druhému Bassovi ujel o šest desetin sekundy, oba tak nyní dělí celkem 2.4 s. Třetí čas zajel Umberto Scandola, kterému patří stejná pozice i v celkové klasifikaci. Sepp Wiegand se bohužel přetočil v hodně úzkém místě a dlouhým otáčením zpět ztratil téměř půl minuty. I nadále mu patří průběžné čtvrté místo.

Klasické rychlostní zkoušky jsou tímto pro dnešek vyčerpány. Večer bude ještě následovat šestikilometrová speciálka, která se ale pojede kompletně na asfaltu. Některé týmy, jako např. Škoda UK, mají v plánu v následujícím servisu přestavět své vozy do podoby co nejvíce odpovídající asfaltové verzi. I přes nutnost použití šotolinových pneumatik tak chtějí maximálně eliminovat nevýhody vysokého a měkkého podvozku, který by na zpevněném povrchu zbytečně zhrošoval jízdní vlastnosti vozu.

RZ 3 - Sestino 2 (19.33 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Flöene, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Giandomenico Basso a Andreas Mikkelsen ovládli i další rychlostní zkoušku Rally San Marino. Z pohledu celkové klasifikace to znamená, že se Nor posnul do vedení a jeho italský sok za ním ztrácí 1.8 sekundy. Mikkelsen se nechal slyšet, že nejvíc času ztrácí v úzkých zatáčkách do kopce, kde má převahu Bassův přeplňovaný ford.

Sepp Wiegand tedy přišel o své dosavadní vedení, bere to ale sportovně. V souladu s jeho předchozími výkony se situace vrací do běžných kolejí, mladý Němec má dle svých slov ještě na vyhrávání proti tak silné konkurenci čas. Za jeho senzačním vstupem do soutěže podle všeho stála perfektní volba pneumatik, kterou ráno naopak nezvládl Mikkelsen. O jedno místo si po RZ 3 pohoršil i Umberto Scandola, kterého i nadále trápí motor jeho škodovky; závada prý byla v rámci standardního servisu neodstranitelná.

RZ 2 - Mercatello 1 (24.15 km)

Giandomenico Basso - Mitia Dotta, Ford Fiesta RRC - Rally San Marino 2012

Druhá RZ na Rally San Marino už měla o poznání klidnější průběh, než ta předcházející. Nejdelší test celé soutěže projel nejrychleji Giandomenico Basso i přesto, že si před soutěží svým výkonem nebyl jistý - na nezpevněném povrchu nestartoval již několik let. O tři sekundy pomalejší byl Andreas Mikkelsen, který si v cíli stěžoval na absolutně nefungující pneumatiky. Sepp Wiegand na Bassa tentokrát ztratil 6.2 sekundy, i nadále je ale v celkovém vedení. Podobně drží svou dosavadní pozici i Umberto Scandola, který si v první sekci stěžoval na potíže s motorem jeho fabie. Pátý čas patřil Juhu Salovi s fordem, o další čtyři vteřiny pomalejší byl jeho krajan Jarkko Nikara, pilotující nejrychlejší vůz klasifikace IRC Production Cupu.

RZ 1 - Sestino 1 (19.33 km)

Sepp Wiegand - Timo Gottschalk, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Úvodní zkouška sanmarinské rally by rozhodně nendala nazvat klidnou dopolední kávičkou. Pokud začneme u těch, kteří ji projeli ve standardním soutěžním režimu, je doslova bombou nejrychlejší čas Seppa Wieganda. Mladý Němec v cíli dokonce prohlásil, že má ještě rezervu pro další zrychlení. O dvě apůl sekundy zaostal Umberto Scandola, dalších pět sekund ztratil Andreas Mikkelsen, který tuto rally před rokem vyhrál - tehdy startoval v kompletním italském mistrovství za místní tým Škody.

Po odjetí první čtyřky jezdců se ale začaly dít věci. Vše odstartoval Patrik Flodin, který přijel pozdě do časové kontroly a ještě před prvním ostrým metrem tak na svém kontě měl dvacet sekund penalizace. Mnohem větší pozornost na sebe ale přitáhl Germain Bonnefis, který po chybě nemohl několik minut nastartovat svůj peugeot a zablokoval tak přímo na trati za ním následujícího Juhu Sala i zmíněného Flodina. Švéd pak za Finem zkoušel dokončit zkoušku, zvířeného prachu ale bylo tolik, že Flodin musel na další minutu a půl znovu zastavit. Dílo dokončil Oleksij Tamrazov, který se postaral o definitivní zrušení úvodní zkoušky. Za ním jedoucí Toshihiro Arai už trať absolvoval volným průjezdem a to samé čekalo i na zbylé posádky.

UPDATE: Patrik Flodin odstoupil po RZ 1 kvůli úniku chladící vody z motoru.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist