www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Azorská rally: třetí evropské zlato v řadě pro Breena

6. června 2015 • 20:30

Po delší pauze pokračuje svým čtvrtým dílem seriál mistrovství Evropy v automobilových soutěžích. Posádky se přesunuly na atraktivní portugalský ostrov Sao Miguel, kde se uskuteční jubilejní padesátý ročník Sata Rallye Acores. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Sata Rallye Acores

2. etapasekce 4 a 5
RZ 12/16Graminhais (20.90 km)
RZ 13/17Tronqueira (21.38 km)
RZ 14Grupo Marques SSS (3.95 km)
RZ 15Vila Franca / Sao Brás 2 (12.88 km)

Craig Breen dominoval druhé etapě SATA Rally Acores a v letošním mistrovství Evropy si tak připsal třetí výhru v řadě. Na druhém místě dojel jeho jediný vyrovnaný soupeř Kajetan Kajetanowicz, elitní trio absolutní klasifikace doplnil místní Ricardo Moura, který se v sobotu už výhradně soustředil na body do portugalského národního šampionátu.

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - SATA Rally Acores 2015Kajetan Kajetanowicz - Jaroslaw Baran, Ford Fiesta R5 - SATA Rallye Acores 2015

Těsný rozestup mezi Breenem a Kajetanowiczem po první etapě byl příslibem nekončícího dramatu a hned první sobotní vložka to potvrdila. Polák si v jejím cíli sice stěžoval na nevhodné obutí své fiesty, jenže když do cíle Breen přijel s ještě horším časem, rázem z toho bylo pro reprezentanta Lotosu celkové vedení – v této rally už potřetí. Jenže jezdec Peugeotu hned na další vložce výrazně kontroval, vrátil se na vedoucí pozici a to takovým stylem, že se mezi oběma kohouty objevil doposud největší rozestup. Kajetanowicz pak dokázal heroickým výkonem na pouze 3.9 km krátké speciálce ze ztráty odmazat 3.9 sekund, avšak to byl poslední okamžik, kdy zatáhl za delší konec lana. Definitivní rozuzlení přinesla jeho chyba ohledně volby pneumatik v následujícím servise. Zatímco většina startovního pole vsadila na tvrdou směs, Kajetanowicz nechal fiestu obou do měkkého a rázem bylo vymalováno. Jeho ztráta pak začala narůstat po desítkách sekund a v cíli měl Breen nakonec celkově k dobru celou minutu.

Se třetím místem byl v cíli spokojený lokální matador Ricardo Moura, který se v průběhu dne občas potýkal se slabším účinkem brzd na své Fiestě R5. Svou taktiku ve finále jasně podřídil bezpečnému dojetí a na závěrečnou sekci tak například vyrazil obtěžkán dvěma rezervními koly. Na čtvrtém místě dojel Bruno Magalhaes, který na rozdíl od úvodu soutěže mohl pět ódy na nyní už bezchybně fungující Peugeot. Vzhledem k velkým rozestupům okolo se ani on nepouštěl do žádných větších akcí a naopak zkoušel různá nastavení podvozku pro další soutěže. Pátý skončil Robert Consani, který se před šestého Josého Pedra Fontese dostal hned po první sobotní zkoušce. Také oba Citroëny obou těchto jezdců se už oproti začátku rally umoudřily, pouze Consani si stěžoval na stávkující brzdy. Sedmý skončil Sam Moffet na Fordu Fiesta RRC, jeho bratr Josh na identickém voze po brzkém odstoupení v pátek nakonec nedokončil ani druhou etapu absolvovanou v rámci Rally2. Osmé místo patří Litevci Butvilasovi, který se svým Subaru zároveň vyhrál hodnocení produkčních vozů. V samotném závěru mu situaci ulehčil jeho nejbližší soupeř Luis Rego na Mitsubishi, který poškodil kolo a závěrečný test dokončil s obrovskou třináctiminutovou ztrátou. Díky tomu se na deváté místo posunul náš Jaroslav Orsák (Škoda), který ve shodném čase uzavřel elitní desítku spolu s druhým jezdcem Peugeot Saintélocu, Charlesem Martinem.

Chris Ingram - Gabin Moreau, Peugeot 208 R2 - SATA Rallye Acores 2015

V juniorském šampionátu ani v sobotu nepolevila mladická řež. Na první ranní zkoušce se na druhé místo před Steva Roklanda vrátil Emil Berkvist, Norův sestup pak pokračoval na RZ 13, kdy jej v první trojce vystřídal portugalský Diego Gago. Čáru přes Berkvistův rozpočet ale následně udělala převodovka v jeho Opelu Adam, kdy Švédovi na celou závěrečnou sekci zůstaly k dispozici jen první dva rychlostní stupně. Na chvíli se před něj dostal i týmový kolega Griebel, toho ale potkaly problémy v poslední RZ a Berkvist tak nakonec zakotvil na - vzhledem k potížím slušném - čtvrtém místě. To třetí nakonec připadlo Roklandovi, který se neubránil Gagovu tlaku. Prvenství si z této parádní bitvy odváží Chris Ingram.

Z Čechů nejlépe dopadl zmíněný Jaroslav Orsák, další v pořadí je celkově třináctý Vojtěch Štajf, který si v závěrečné části chtěl vyšlápnout na produkčního konkurenta Botku. Tento plán i přes zvýšené úsilí bohužel nevyšel, pražský jezdec si ale nakonec díky potížím Luise Rega odváží důležité body do ERC2 za třetí místo. Tomáš Kurka Azorskou rally dojel s umístěním ve třetí desítce celkové klasifikace a Antonín Tlusťák byl podobně jako v pátek nejrychlejší českou posádkou v rámci soboty, po havárii a restartu do druhé etapy ale dojel bez bodů a mimo celkovou klasifikaci.

Seriál FIA ERC nyní čeká třítýdenní oddech, po kterém přijde jeden z jezdecky nejvíce obsazených závodů sezony – belgická Ypres Rally konaná na asfaltu.

SATA Rally Acores 2015
1.Craig Breen - Scott MartinIRL/GBRPeugeot 208 T162:45:59.6
2.Kajetan Kajetanowicz - Jarek BaranPOLFord Fiesta R5+1:02.1
3.Ricardo Moura - António CostaPORFord Fiesta R5+2:14.3
4.Bruno Magalhaes - Hugo MagalhaesPORPeugeot 208 T16+3:04.9
5.Robert Consani - Maxime VilmotFRACitroën DS3 R5+5:54.2
6.José Pedro Fontes - Miguel RamalhoPORCitroën DS3 R5+6:38.8
7.Sam Moffett - Karl AtkinsonIRLFord Fiesta RRC+8:01.4
8.Dominikas Butvilas - Kamil HellerLTASubaru Impreza WRX STI+9:18.3 (1. PC)
9.Jaroslav Orsák - David ŠmeidlerCZEŠkoda Fabia S2000+10:55.9
=Charles Martin - Thierry SalvaFRAPeugeot 208 T16+10:55.9
15.Chris Ingram - Gabin MoreauGBR/FRAPeugeot 208 R2+ 14:37.4 (1. JERC)

1. etapasekce 2 a 3
RZ 4/8Lagoa MEO (6.91 km)
RZ 5/9Pico da Pedra Golfe (7.32 km)
RZ 6/10Feteiras (7.46 km)
RZ 7/11Sete Cidades (28.92 km)

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - SATA Rally Acores 2015

Po čtvrtečním warm-upu přišla na Azorských Ostrovech ke slovu hlavní část úvodní etapy obsahující osmičku rychlostních zkoušek s délkou lehce přesahující sto kilometrů. Sekce tří kratších úseků byly vždy zakončeny královskou a legendárně pitoreskní rychlostní zkouškou Sete Cidades vedoucí po obvodu bývalého sopečného kráteru.

Oproti čtvrtku se výrazně změnilo počasí, na obloze jasně svítilo slunce, které se postaralo o takřka dokonalé vysušení velice zrádné trati. První páteční sekci nejlépe zahájil v tu dobu vedoucí Craig Breen. Oficiální jezdec Peugeotu ale neměl ani vteřinu na oddech, neboť na jeho záda mu intenzivně dýchali Kajetan Kajetanowicz a Ricardo Moura. Druhý jmenovaný z přímého souboje záhy začal pomalu couvat a s každou další zkouškou jeho ztráta na čelo vytrvale rostla. Naopak Kajto se rozjel do parádní formy, vyhrál RZ 5 a zejména první průjezd Sete Cidades – úctyhodný výkon vzhledem k tomu, že na rozdíl od Breena Polák na Azorech startuje vůbec poprvé. Odměnou za tento heroický výkon byl posun do průběžného vedení.

Pilot černobílé Fiesty R5 bohužel svou pozici neudržel. Breen vyhrál všechny čtyři zkoušky odpolední sekce a po opakovaném průjezdu „sopečnou“ RZ se v závěru dne opět dostal do čela. Kajetanowicz na něj ale před závěrečným dnem ztrácí pouhé 2.4 sekundy, takže se jistě bude nač těšit. Třetí Ricardo Moura během dne s ohledem na vzrůstající ztrátu zvolil jistější taktiku, a to zejména s ohledem na body do portugalského národního mistrovství. I tak jej od čtvrtého Bruna Magalhaese dělí slušný polštář bezmála padesáti vteřin, pátý José Pedro Fontes na Mouru ztrací navíc další minutu a dvacet sekund.

Čtvrteční mela mezi juniory neutichla ani s novým dnem, během dne se do nejrychlejší trojice Sirmacis – Ingram – Berkvist přidal ještě Steve Rokland z Norska, který se postupně zabydlel na druhém místě. Na tom prvním s náskokem dvaadvaceti sekund po náročném pátku nakonec nocuje Chris Ingram, na druhé straně třetí Emil Berkvist na Roklanda ztrácí jen necelých šest vteřin. Zmíněný Ralfs Sirmacis je nakonec jediný z juniorské špičky, kdo nasazené tempo neustál, při druhém průjezdu Sete Cidades trefil zídku a zkoušku dokončil s ambice pohřbívající sedmiminutovou ztrátou.

Početný český kontingent se s azorskou šotolinou dost pere. Nejlepší naší posádkou jsou Jaroslav Orsák s Davidem Šmeidlerem, kteří ale měli velké štěstí, když na RZ 9 nárazem na své škodovce poškodili pravé zadní kolo. V závěru dne jim navíc pomohlo několik odstoupených soupeřů, takže Valaši nakonec nakoukli do první desítky. Na sedmnáctém místě celkově je při vůbec prvním startu na šotolině ve své kariéře Vojtěch Štajf, jenž zároveň drží své Subaru na čtvrtém místě v hodnocení produkčních vozů. Orsákův týmový kolega Tomáš Kurka se drží na konci třetí desítky, po problémech s převodovkou před rally se v během samotného závodu další Fabii S2000 potýkal se stávkujícím odpojovačem řazení. Poslední z Čechů Antonín Tlusťák bohužel havaroval na závěrečné páteční vložce, po předchozím testu byl desátý celkově.

SATA Rally Acores - 1. etapa
1.Craig Breen - Scott MartinIRL/GBRPeugeot 208 T161:26:44.7
2.Kajetan Kajetanowicz - Jarek BaranPOLFord Fiesta R5+2.3
3.Ricardo Moura - António CostaPORFord Fiesta R5+1:20.9
4.Bruno Magalhaes - Hugo MagalhaesPORPeugeot 208 T16+2:9.1
5.Robert Consani - Maxime VilmotFRACitroën DS3 R5+3:30.2
6.José Pedro Fontes - Miguel RamalhoPORCitroën DS3 R5+3:39.8
7.Sam Moffett - Karl AtkinsonIRLFord Fiesta RRC+4:34.7
8.Dominikas Butvilas - Kamil HellerLTASubaru Impreza WRX STI+4:49.6 (1. PC)
9.Luís Rego - José Pedro SilvaPORMitsubishi Lancer Evo IX+5:29.1
10.Jaroslav Orsák - David ŠmeidlerCZEŠkoda Fabia S2000+6.07.2

1. etapasekce 1
RZ 1Grupo Marques 1 (3.95 km)
RZ 2Soluçoes M (7.23 km)
RZ 3Vila Franca / So Brás 1 (12.88 km)

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - SATA Rally Acores 2015

Úvod letošní Azorské Rally, která je nejvzdálenější soutěží seriálu FIA ERC, do velké míry ovlivnila technika. Prakticky všechny francouzské vozy specifikace R5, tedy Peugeoty a Citroëny, se potýkají se špatně fungujícími regulátory plnícího tlaku turbodmychadla. Tato součástka, která je předepsaná technickými regulemi FIA, trápí jezdce na Peugeotech Craiga Breena, Charlese Martina a Bruna Magalhaese, stejně jako Roberta Consaniho a José Pedra Fontese startující s Citroëny.

Úvodní speciálku konanou ve známém lomu proto ovládly Fordy pilotované Kajetanem Kajetanowiczem a místním matadorem Ricardem Mourou. Za nimi se umístil Breen a Ital Costenaro, který za volantem letitého Peugeotu 207 S2000 mile překvapil už na kvalifikační zkoušce.

Breen, který je oficiálním jezdcem Peugeotu, měl štěstí, že ze zmíněných jezdců se jej technické problémy dotkly asi nejméně. Byl tak schopný vyhrát druhou i třetí zkoušku a nakonec se protlačil do těsného vedení před Kajta a Mouru. Klasické testy trochu srovnaly výsledkovou listinu, do zadních řad se odsunuli např. zmíněný Costenaro nebo Butvilas, Botka nebo Vale, kteří byli se silnými produkčními vozy zajet dobře na speciálce, ale na úzkých cestičkách už měli svou pozici ztíženou.

Obrovská bitva se rozhořela v juniorském mistrovství, kde se pořadí měnilo s každou zkouškou. Po prvním dni jsou se shodným časem ve vedení Ralfs Sirmacis a Chris Ingram na Peugeotech, kteří na posední čtvrteční RZ za svá záda odsunuli aktuálního lídra ERC Junior, Švéda Berkvista na Opelu.

Výsledky kvalifikace najdete ZDE.

-hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist