www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. července 2025, Svátek má Bořek, zítra Markéta

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Rally di Roma Capitale se stal Giandomenico Basso

7. července 2025 • 23:00

Seriál mistrovství Evropy pokračuje svým pátým podnikem. Posádky se vrací na asfaltový povrch při jednom z nejikoničtějších závodů mistrovství Evropy - Rally di Roma Capitale, jenž se letos jede v netradičním termínu na začátku července. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally di Roma Capitale

Giandomenico Basso - Lorenzo Granai (Škoda Fabia RS Rally2) - Rally di Roma Capitale 2025

Obhájce loňského vítězství Andrea Crugnola byl i v letošním ročníku nejrychlejším jezdcem, vítězství však nezískal. Vlastní vinou chytili dvacetivteřinovou penalizaci, která je posunula mimo stupně vítězů. Z vítězství se tak radoval nestárnoucí Giandomenico Basso před Andreou Mabellinim a Miko Marczykem.

Organizátoři Rally di Roma Capitale se netají snahou o posun svého podniku do mistrovství světa poté, co tradičnímu hostiteli z posledních let na Sardínii vypršela smlouva. I proto si připravili kilometrově rozmáchlejší trať, když její délka poprvé od covidu přesáhla dvě stovky kilometrů. Oproti minulým letům udělali spoustu razantních změn i v jednotlivých úsecích, příčemž dvě zkoušky přesáhly délku 30 km, sobotní Torre di Cicerone s úctyhodnou délkou 34,57 km se stala dokonce nejdelší zkouškou letošního ME.

Na startu se představila skutečně špičková sestava a i když chyběli původně přihlášení Lindholm či Verstappen, i tak se jednalo o jednu z nejnabitějších startovních listin v rámci mistrovství Evropy. Kvalitu ostatně naznačila už kvalifikace, která dle letošních pravidel nabobtnala na více než šest kilometrů, přesto se na ní do desíti vteřin dokázalo vměstnat jednadvacet posádek!

V pátek pak posádky čekal přejezd na tradiční show v Římě. Ano, zabere to půl dne převážení aut tam a zpátky plus popojíždění v kolonách proto, aby se posádky svezly na 1,3 km dlouhé superspeciálce u Kolosea. A i když na to všichni brblají, jak je to otravné, všichni pak stejně fotky s římskými památkami použijí ve svých propagačních materiálech. Prostě ideální způsob, jak spojit soutěž s propagací města i jednotlivých památek.

To správné závodění ale na posádky čekalo v širším okolí města Fiuggi. Vše samozřejmě umocňovalo extrémní horko, které bylo ještě větší, než obvykle. Může za to přesun soutěže na začátek července, o který si požádali sami pořadatelé kvůli tomu, že na letošek vyšel křesťanský Svatý rok. A i když se bojovalo doslova o každou desetinku, záhy se ukázalo, že o vítězství si to rozdají dva tradiční rivalové z italského šampionátu - Andrea Crugnola a Giandomenico Basso. Jejich souboj byl strhující od začátku do konce, přetahovali se skutečně o každou desetinku. Na trati byl nakonec nejrychlejší Crugnola, soutěž však nevyhrál. V nedělním přeskupení se totiž společně se svým spolujezdcem tak zahleděli do studování onboardů z dopolední sekce, že prošvihli správný čas výjezdu ze servisu. Dvacetivteřinová penalizace byla nedohnatelná, nakonec to stačilo jen na páté místo.

Ano, až tak byla letošní soutěž vyrovnaná, první šestka se vměstnala do pouhých šestnácti vteřin! A z této první šestice je jediným pilotem, který není italské národnosti, tak Miko Marczyk. Ten uchvacoval po celou soutěž velmi dobrým výkonem a z boje o vítězství vypadl prakticky kvůli probrždění jednoho odbočení na RZ 4. Následně z toho vznikl souboj o třetí příčku s asi momentálně největším soupeřem v ME Mabellinim, Robertem Daprou a Simone Campedellim. Nakonec ani vítězství na závěrečné Power Stage Marczykovi na druhou příčku nestačilo, i tak si třetím místem upevnil vedení v ME. Na stříbrný stupínek vystoupal Andrea Mabellini. Za stupni vítězů skončili s minimálním odstupem Dapra, Crugnola a Campedelli.

Sedmou příčku obsadil při návratu do ME Efrén Llarena. Ten poprvé usedl do vlastního Yarisu Rally2 a bylo vidět, že mu oproti konkurenci chybí najeté kilometry i zkušenosti s novým vozem. Hlavně na těch nejdelších rychlostních zkouškách však ukazoval, že to v něm pořád je a nakonec byl spokojený se sedmým místem absolutně. To s osmým místem nebyl spokojený Mads Ostberg. Po sobotě se držel ve skupince italských jezdců bojujících o stupně vítězů, nevydařené nedělní dopoledne však znamenalo propad výsledky. Neděle nevyšla ani devátému Avbeljovi. Naopak pro Dominika Stříteského je desáté místo vítanou vzpruhou. Bezchybný a velmi kvalitní výkon se zaskakujícím spolujezdcem Ondřejem Krajčou už snad znamená prolomení letošní smůly, každopádně to také znamená první body do mistrovství Evropy. A jak dopadli ostatní? Jon Armstrong se tentokrát trápil a mohl být rád za jedenácté místo. Ještě větším propadákem je až sedmnácté místo španělské hvězdy Jana Solanse, který v Římě předvedl doslova katastrofální výkon. Po srážce s krávou skončil Simone Tempestini, asfaltový pokus finských šotolinových specialistů Korhonena s Korholou skonči shodně havárií. Po havárii skončil i jinak pěkně jedoucí Jakub Matulka, své auto okoulel i Max McRae, Simona Wagnera zklamala hned v úvodu soutěže elektrika. Ostudu si navíc uřízla italská Toyota, která v nedělním servisu naprosto nepochopitelně záměrně rozplombovala transmise, za což byla posádka samozřejmě vyloučena.

Hodně se zamotává také kategorie ERC Masters. Její největší předsezónní favorit začal v posledních soutěžích ztrácet dech, když ve Švédsku a Polsku po haváriích nedokončil. Do italské soutěže pak ani neodstartoval, když havaroval již na předsoutěžním testu. Vítězství mezi 'dědky' tak s přehledem získal i vítěz soutěže Giandomenico Basso, druhý dojel další domácí jezdec Antonio Rusce, bronz pak bral host ze světa Eamonn Boland. Tradičním účastníkům této kategorie se nedařilo. Na rozdíl od Verstappena alespoň dojeli a bodovali - problémy s turbem zbržděný Biedrzyński dojel čtvrtý a upevnil vedení v seriálu, po havárii restartující Hadik dojel šestý, Martina Vlčka pak odstoupení po technických problémech odsoudilo až na osmé místo.

Neskutečný souboj se odehrával také v kategorii ERC3. Opět v něm pokračovali hlavně Tymek Abramowski a Tristan Charpentier, dva nejžhavější kandidáti na letošní titul. Vše nakonec rozhodly technické problémy, které vyřadily francouzského jezdce ze soutěže. A protože museli využít superally i další rychlí jezdci Taylor Gill (palivové čerpadlo) či Adrian Rzeźnik (elektronika a ve druhé etapě havárie), na stupně vítězů Abramowského doplnili Kowalczyk a Coleman.

Neskutečných pětatřicet vozů se sešlo v rámci kategorie ERC4, pravda, za vydatné pomoci účastníků Trofeo Lancia. Poté, co hned na úvodní superspeciálce u Kolosea poškodil svou Lancii největší domácí favorit Davide Pesavento, rozhořel se souboj o vítězství mezi Calle Carlbergem a Sergi Pérezem. Oba sváděli skutečně napínavý souboj o každou desetinu a rozhodla ho až smůla Péreze pár zkoušek před koncem. V jedné ze zatáček trefil ve stopě velký kámen, který mu nejen přivodil defekt, ale také problémy s řízením, kvůli kterým musel odstoupit. Carlberg pak již se zřetelným náskokem výrazněji zpomalil, takže dovolil nejrychlejšímu Italovi, kterým byl Gianandrea Pisani, přiblížit se na pouhou půlminutu. Hned za ním to však vřelo a bylo to seřazené ve vteřinkách mezi jezdci, kteří bojovali i o body mezi juniory. Nejlépe z nich dopadl Jasper Vaher jen s mírným náskokem na Craiga Rahilla, Ioana Lloyda a švýcarského nováčka Yohana Surrocu.

Taková byla letošní Rally di Roma Capitale. Náročná, výsledkově hodně vyrovnaná a napínavá, navíc bez vážnějších havárií či problémů. Uvidíme, jestli se příští rok setkáme v Římě při soutěži MS nebo ME. Každopádně posádky evropského šampionátu teď čeká prázdninová přestávka, která bude ukončena v polovině srpna při Barum Czech Rally Zlín.

Konečné výsledky Rally di Roma Capitale

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Seriál mistrovství Evropy pokračuje svým pátým podnikem. Posádky se vrací na asfaltový povrch při jednom z nejikoničtějších závodů mistrovství Evropy - Rally di Roma Capitale, jenž se letos jede v netradičním termínu na začátku července. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Andrea Crugnola - Pietro Elia Ometto (Citroën C3 Rally2) - Rally di Roma Capitale 2024
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist