www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Švédská rally v kostce

5. února 2007 • 15:00

Švédská rally je logicky označována za zimní soutěž, ovšem v posledních několika letech její organizátory notně potrápily výkyvy počasí a soutěž se odehrávala častěji na ledu než na sněhu. Navíc se v minulosti již několikrát stalo, že teplotní rozdíl v průběhu samotné rally činil až 25 stupňů Celsia.

Navzdory kluzkým povrchům patří soutěž k nejrychlejším podnikům seriálu mistrovtví světa. V minulém roce bylo dosaženo vetšího rychlostního průměru pouze na sousední Neste Rally Finland. Průměrná rychlost vítěze loňského ročníku Marcuse Grönholma byla téměř dvojnásobná v porovnání s vítězným časem Sébastiena Loeba na Kypru.

Pokud jde o celkový čas strávený na trati rychlostních zkoušek, z pohledu posádek je Švédsko tradičně jednou z nejkratších soutěží na nezpevněném povrchu. Z pohledu asfaltových soutěží tento pomyslný primát získala letošní Rallye Monte Carlo.

Švédská rally

Druhá soutěž MS FIA 2007, první podnik z osmi soutěží MS produkčních vozů.

Oficiální název soutěže: 56th Uddeholm Swedish Rally

Datum: 8. – 11. února 2007

Novinky v roce 2007

Zařazena bude nová superspeciální zkouška na klusácké dráze severně od Karlstadtu. Pojede se dvakrát – jako první a poslední test soutěže.

Noční uzavřené parkoviště se vrací zpět do Karlstadu. Švédsko se tak znovu stává ve světovém šampionátu soutěží s nejdelší délkou přejezdových sekcí. V celkové délce trati tak překonává pomyslný rekord, který držela Australská rally od roku 2003. Vozy opakovaně startující v rámci Superally však budou mít UP v Hagforsu.

Soutěž je spojena s pořádáním Norské rally, a to nejen pokud jde o termín. Na pořádání obou soutěží se totiž podílí stejný organizační tým.

Cílem soutěže bude konec poslední rychlostní zkoušky na stadionu pro klusácké dostihy. Vyhlašování vítězů proběhne zhruba deset minut poté, co zkoušku dokončí nejlepší posádky.

Na startu soutěže se objeví tři vozy Ford Fiesta skupiny N poháněné alternativním palivem – etanolem. Auta poháněná etanolem se v historii MS představila v roce 1981 a 1982, ovšem tehdy nemohla bodovat.

Párování

Převodovka a diferenciály zůstávají stejné pro následující Norskou rally.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 7

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 45 (30 pro PCWRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 70

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 59.60 km (RZ 5 – 8)

Základní informace o trati

Celková délka: 1732.73 km

Počet rychlostních testů: 20

Počet úseků: 12

Opakované průjezdy: maximálně dvakrát

Celková délka RZ: 342.09 km

Povrch RZ: šotolina pokrytá sněhem nebo ledem

Nejdelší zkouška: 34.54 km (RZ 10)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 332 metrů (RZ 2/5)

Servisní zóna: letiště Hagfors, 85 km severně od Karlstadu

Shakedown: 4.00 km, 5 km jižně od servisní zóny

Slavnostní start: není

Oficiální start: čtvrtek 8. února v 19:56 místního času na klusáckém závodišti v Karlstadu (RZ 1)

Superspeciální RZ: RZ 1 a 20, délka 1.9 km, divácké testy 8 a 15

Etapy

Start rally: čtvrtek, superspeciální zkouška, klusácké závodiště Karlstadt

Čtvrtek: 1 RZ, 1.90 km, start 20:00, cíl podle startovního pořadí

Pátek: 7 RZ, 111.91 km, start 06:00, cíl poslední RZ 17:20

Sobota: 7 RZ, 141.96 km, start 05:45, cíl poslední RZ 17:20

Neděle: 5 RZ, 86.32 km, start 06:30, cíl poslední RZ 14:10

Cíl rally: neděle, 14:10, klusácké závodiště Karlstadt

Týmové zprávy

Označení M odpovídá loňskému M1, MT pak M2.

Citroen Total WRC (M)

Posledním týmem, kterému se podařilo získat double při premiérovém nasazení vozu na světové soutěži, se stala přesně před dvaceti lety Lancia při Rallye Monte Carlo. Italská značka tehdy dominovala také ve skupině N. Citroënu se podařilo zopakovat historii, když kromě prvních dvou příček absolutně získal díky Martinu Prokopovi vítězství i mezi dvoukolkami.

BP-Ford WRT (M)

Marcus Grönholm absolbuje tři soutěže ve třech po sobě jdoucích týdnech. Těsně před odjezdem do Švédska startoval v rámci testování v Irsku na Galway Rally, aby tak získal poznatky pro listopadovou soutěž MS. Grönholm samozřejmě startoval s jiným vozem, než se kterým pojede ve Švédsku.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Novým členem týmu je Daniel Carlsson, kterého bude navigovat zkušený Denis Giraudet. Ten před pěti lety startoval na této soutěži s jiným švédským pilotem, kterým byl Thomas Radstrom. Tým Kronos také oznámil, že v roce 2007 hodlá startovat v juniorském šampionátu s vozem C2 pilotovaným Gillesem Schammelem.

Subaru WRT (M)

Stejně jako většina ostatních týmů, také Prodrive nasadí stejné vozy jako v Monte Carlu. Atkinson bude pilotovat auto, se kterým v roce 2006 nejčastěji startoval Petter Solberg (včetně Švédska).

Stobart M-Sport Ford RT (MT)

Vůz Jarri-Matti Latvaly byl po havárii na Monte Carlu vyměněn za Focus, který byl připravován pro Mexickou rally. Tým rovněž požádal u švédského Ministerstva dopravy o výjimku pro 17tiletého Andrease Mikkelsena, aby mu bylo umožněno startovat na soutěži. Ta mu však nebyla udělena a Mikkelsenova účast byla zrušena (věkový limit pro řízení vozidla je ve Švédsku stejný jako v ČR).

Munchi’s Ford WRT (MT)

Ve Švédsku se letos poprvé představí dva vozy tohoto týmu. Jorge Pereze Compance bude navigovat Juan Pablo Raies, jehož bratr Luis bude řídit druhý týmový Focus WRC.

Soukromníci s WRC

Tým MMSP přihlásil do soutěže dva Lancery WRC s Gardemeisterem a Ponsem. Do Škody Fabie WRC opět usedne Jan Kopecký.

Velká pozornost bude věnována startu Gianluigi Galliho. Ten v minulém roce ve Švédsku bojoval o třetí příčku s Carlssonem a letos tak dojde k nové konfrontaci, když oproti loňskému Lanceru WRC bude Galli pilotovat Xsaru WRC. Gigiho čeká podle aktuálních plánů celkem osm světových soutěží.

Dalším jezdcem, na kterého bude zaměřena pozrnost, bude teprve 20tiletý Mads Ostberg. Ten by měl v letošní sezoně absolvovat sedm podniků MS FIA.

O možnost bodovat do PCWRC přišel Patrick Flodin. Tomu totiž byl nabídnut start s Imprezou WRC, s níž v minulém roce ve Švédsku startoval Thomas Radstrom.

Production Car World Championship

Utká se celkem 14 soutěžících zaregistrovaných do seriálu PCRWC a dva hostující piloti. Uzávěrka přihlášek do seriálu je stále otevřená, posledním možným dnem pro zaslání přihlášky k účasti na šesti soutěžích z osmi bude 28. březen 2007.

Většina přihlášek byla letos podána týmy, nikoliv samotnými jezdci, ačkoliv mistrovské body jsou udělovány pouze pilotům.

Na poslední chvíli se na soutěž přihlásil Mirco Baldacci. Ten letos pojede se Subaru, s nímž Jarri-Matti Latvala startoval loni v Austrálii a na Novém Zélandu. V minulém roce skončil Baldacci v PCWRC s Lancerem třetí.

Martin Prokop přesedne po úspěšné obhajobě prvenství ve dvoukolkách v Monte Carlu po čtyřech letech do produkčního vozu a bude ve Švédsku hájit barvy týmu OMV Bixxol.

Premiéra na soutěži mistovství světa čeká Peugeot 207 Super 2000. Startovat bude v rámci PCWRC a Jimmy Joge využil ke startu jednu ze dvou pořadatelských divokých karet. Peugeot 207 S2000 byl homologován 1. února, společně s Volkswagenem Polo S2000.

Druhou divokou kartu PCWRC využije ke startu na Švédské rally Oscar Svedlund se Subaru Impreza.

Jan Vaškovič ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
06.02.2007 10:57
Ramon
super informace,
ještě by mě zajímala jedna informace, ale nevím kdo jí může vědět: Kopec pojede celý rok s pasivním autem? (asi kvůli Fabii S2000)
06.02.2007 09:13
John - moderátor
Ahoj Michale, já myslím že určitě. Snažil jsem se o to už na konci roku, uteklo mi bohužel letošní Monte Carlo. Norsko bude samozřejmě na začátku příštího týdne.
05.02.2007 23:17
Michal
Honzo, dík za dobré a cenné info! Bude to tradicí?
toplist