www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. dubna 2020, Svátek má Heřman, zítra Ema

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Komentář AutoSport.CZ – Rallye Český Krumlov 2007

8. května 2007 • 14:00

Po dlouhých třech měsících pokračoval seriál českého mezinárodního mistrovství v rally. Zimní plískanice vystřídal během prvního květnového víkendu asfalt zasazený do jarní zelení pokryté krajiny v okolí Českého Krumlova.

Oproti loňsku došlo k promíchání rychlostních zkoušek v časovém harmonogramu, trať doznala změn jak v otázce její délky, tak v otázce samotných rychlostních zkoušek. Těch letos bylo na posádky nachystáno celkem čtrnáct, jejich celková délka lehce přesáhla 215 kilometrů. Z itineráře vypadla jedna z ikon soutěže, rychlostní zkouška Římov, využívající někdejší rallyecrossový areál ve stejnojmenné obci. Přibyla naopak superspeciálka na výstavišti v Českých Budějovicích, která tak utužila pouto mezi krumlovskou rally a krajským městem, kam se již loni přesunula servisní zóna. O menší změnu se postaral úsek známý pod názvem Ján, z něhož byl vyjmut několikakilometrový šotolinový úsek.

V seznamu přihlášených posádek se v den uzávěrky nacházelo přes devadesát posádek. Někteří se omluvili, mj. Jan Štěpánek nebo Marcel Tuček, který nestihl dostavět svůj nový vůz, takže nakonec přejímkami ve čtvrtek 3. května prošla rovná sedmdesátka soutěžních dvojic. Do rally nakonec neodstartoval ještě Pavel Stráský, jehož krásná Škoda 130 LR přišla na shakedownu o ojnici. Ve startovní listině se objevila víceméně celá česká špička, která se v některých případech předvedla novou technikou či válečnými barvami. Nově postavené Mitsubishi Lancer Evo IX do jižních Čech přivezl Roman Kresta, který jistě chtěl napravit pošramocenou pověst po nevydařené Šumavě. Novou „devítku“, tentokrát z dílny Milana Lišky, dostal k dispozici také Pavel Valoušek, podobný vůz si rovněž poprvé přijel osahat Jan Votava; v jeho případě se jednalo o exemplář, který loni v srpnu na „barumce“ ošklivě rozbil Vladimír Barvík. Dalším novicem za volantem nejnovějšího Lanceru byl Petr Hozák.

O další novinky nebyla nouze ani ve skupině A; speciálním hostem byl účastník letošního juniorského seriálu JRC, Estonec Jaan Mölder, který za volantem Suzuki Swift S1600 zlínského JM Engineeringu přijel sbírat své doposud velice skromné zkušenosti s asfaltem. Další Suzuki (jednalo se o starší model Ignis připravený týmem KIT Racing) se poprvé na české půdě stalo náčiním „Tonyho“ Tlusťáka, který se s tímto vozem letos primárně účastní slovenského mistrovství.

Velkou atrakcí byla skupina historických vozů, která se však na rozdíl od „ostrého“ startovního pole zúčastnila jen několika vybraných rychlostních zkoušek. Diváci tak mohli po několika desetiletích na rychlostních zkouškách opět spatřit legendární Lancie 037 či ještě starší Stratosy, které do republiky přivezli členové RallyClubu Sandro Munari; bohužel nedorazila dříve avizovaná Delta S4, která na našem území doposud nikdy nejela. Mezi dalšími automobily bylo například Quattro skupiny B, které jsme mohli vidět již při letošním rallysprintu v Okříškách, novodobá Celica GT-Four Ludvika Otta či různé verze soutěžních „škodovek“, jejichž nízký výkon ve srovnání se silnými „béčky“ nahrazovali jezdci svým nasazením.

Samotná rally začala v pátek odpoledne slavnostním startem v Jelení zahradě. Z pod krumlovského zámku posádky vyrazily vstříc první sekci, jež obsahovala hned čtyři měřené úseky. Začínalo se na necelých deset kilometrů dlouhé Zátoni a hned ze začátku o sobě dal vědět Roman Kresta, který soupeřům v čele s Václavem Pechcem začal ujíždět.

Až příliš rychle naopak celá soutěž skončila pro Pavla Valouška, který jen po pár stech metrech doplatil na nedostatečně odzkoušený vůz; nově postavené mitsubishi skončilo po několika kotrmelcích mimo trať a jezdec musel vyhledat zdravotní pomoc, která naštěstí neodhalila žádná vážná zranění. Rychlostní zkouška byla kvůli zablokované silnici na chvíli pozastavena a tři posádky dostaly hned v úvodu soutěže přidělený náhradní čas. Druhým pilotem, který nespatřil cíl první RZ, byl Jiří Kulhan, u jehož dieselové fabie zastávkovalo servo.

Druhou rychlostní zkouškou bylo legendární „skákací“ Přídolí, které však na prvních pěti místech nepřineslo změny v pořadí. Hodně si však polepšil Peták s nejrychlejším „áčkem“, který se posunul z deváté na šesté místo. Propadli se naopak Hozák, Votava a Jelínek. Situaci si na této vložce zkomplikoval Pertlíček, který se svou Hondou Civic udeřil o jeden z pařezů. Nicméně i přes tento incident pokračoval dál, což se však nedalo říci o vážněji havarujícím Lukáši Veselém či odstoupivším Oldřichu Bočkovi, jehož zastavila prasklá poloosa. Po prvních dvou zkouškách se tak startovní pole dieselů smrsklo pouze na jediný vůz – octavii domácího Pavla Kundráta, který se mimochodem před několika lety také stal jednou z obětí pověstných skoků na Přídolí.

Ani třetí úsek, RZ Ján, nezměnil nic na dominantním postavení Kresty, který již disponoval náskokem 17,5 sekundy na druhého Pecha; třetí Trojan ztrácel další čtvrt minutu. Tato vložka sedla Vojtěchu Štajfovi, který se v průběžném pořadí dostal před Václava Arazima. Těsně za hranici nejrychlejší dvacítky se probojoval Petr Křížek nejrychlejší „en trojkou“, na kterého ztrácel druhý Martin Rada s Alfou 147 již více než jednu a tři čtvrtě minuty. Za ním byl jen o pár sekund Jan Vaňáč, který se opatrně rozjížděl a dolaďoval vůz po nešťastné ráně na Švihově. Ján znamenal konec pro Antonína Matyse, jehož potrápila převodovka kitové felicie, či Zdeňka Vlčka, který si po netušeném defektu udělal výlet mimo trať, při němž poškodil zadní nápravu.

První servisní pauze předcházela již zmíněná speciálka v Českých Budějovicích, která se stala první (a jak se později ukázalo i poslední) kořistí Václava Pecha. V soustavném útoku pokračoval Štajf, který zajel čas jen o desetinu horší Kresty a v průběžném pořadí odsunul doposud třetího Trojana za dočasné stupně vítězů. Zkouška sedla také Tarabusovi, sedlajícímu stejně jako na Šumavě a Jänneru Suzuki Ignis S1600; z desátého místa poskočil na sedmé. Budějovické výstaviště se patrně zalíbilo jedné z poloos imprezy Jaromíra Tomaštíka, která způsobila technické problémy a následné odstavení vozu v servisu ve veletržním areálu.

Druhá sekce obsahovala tři měřené vložky, které však byly oproti prvnímu průjezdu již kompletně ponořeny do tmy. Posádky tedy na trať vyrazily vyzbrojené světelnými rampami, ta umístěná na kapotě modrého lanceru Václava Pecha však příliš mnoho práce neměla – jen kousek po startu druhé Zátoně totiž zaprotestoval kardan a Pech tak musel poprvé od loňského Jänneru odstoupit kvůli technickým potížím. Kresta tak přišel o největšího soupeře a jeho náskok na druhého Arazima najednou činil více než tři čtvrtě minuty. Na třetí místo se opět vrátil Trojan, když se Štajf kvůli defektu propadl až na osmou příčku. Do „top five“ poprvé nakoukl Tarabus.

Opakovaný průjezd Přídolím nechal prvních jedenáct míst průběžného pořadí beze změn, za nimi ale úřadoval Emil Triner, který přeskočil Tlusťáka a Lišku. Ve třídě N2 doslova řádil Jihočech Jiří Trojan, který během uplynulých rychlostních zkouška nadělil novicovi na krumlovských tratích Janu Šlehoferovi minutu a osmačtyřicet vteřin. V nejmenších „áčkách“ situace již nebyla tak jednoznačná, neboť vedoucího Dohnala, po delší odmlce opět startujícího Mr. Cimbu a s nově postavenou fabií jedoucího Bryndu dělilo ani ne půl minuty.

Posledním testem prvního dne bylo druhé vydání RZ Ján, které některým posádkám přineslo defekty či technické potíže. Psychiku Milanu Pantálkovi pořádně rozhodil výlet do pole plného nevhodně stojících diváků; incident se naštěstí obešel bez zranění. Technickým problémům se nevyhnul Tarabus, u jehož suzuki začal zlobit alternátor a jezdec tak mohl v černočerné tmě využívat pouze dvou přídavných lamp. Ztráta byla obrovská, až třiatřicátý čas odsunul valašského jezdce do druhé desítky celkového pořadí.

Sobotní ráno přivítalo posádky deštěm a mlhou; v opačném gardu tak probíhal scénář loňského ročníku, kdy během prvního dne pršelo a následně mělo počasí zlepšující se tendenci. Na programu bylo stejně jako první den sedm rychlostních zkoušek, avšak jejich délka jasně značila, že bude druhá etapa stěžejní částí rally. V itineráři byly vždy po dvou průjezdech obávané třicetikilometrové Malonty, o zhruba čtyři kilometry kratší Větrná a patnáctikilometrový Kohout, který celou etapu zahajoval. Stejně jako v pátek se soutěžní vozy jedenkrát podívaly i na speciálku na budějovickém výstavišti.

Úvodní vložka druhé etapy se stala řádným sítem startovního pole. Se soutěží se musel rozloučit Emil Triner, jehož subaru přestalo jet po zatečení vody do řídící jednotky motoru. Podruhé v krumlovské soutěži odstoupil Zdeněk Vlček, u jehož mitsubishi se pravděpodobně projevila nedoléčená závada na zadní nápravě pocházející z páteční etapy. Své ambice pohřbil Jarek Orsák, který při výletu do lesa urazil kolo, Milan Pantálek na rozdíl od něj dojel až do cíle vložky, kde však kvůli porouchanému diferenciálu vzdal. Defekty postihly Tlusťáka a Nováka. Pokud se podíváme na ty, kteří první Kohout projeli bez potíží, tak si uznání zaslouží Křížek, který ujel Radovi o celou minutu a před konkurenci ve třídě N3 tak měl již více než čtyřminutovou pojistku.

Jako druhé byly na řadě legendární Malonty, které díky vodě na trati povýšily o další stupeň v hodnocení obtížnosti. Tato vložka byla konečnou pro Lišku, u jehož vozu přestala fungovat elektronika, a Jelínka, kterému se ani tentokrát nevyhnuly problémy s pneumatikami; jezdec se po defektu propadl ze šestého místa až na konec druhé desítky a v cíli vložky odevzdáním výkazu ukončil své jihočeské působení. Ve skupině A celkem neohroženě panoval Peták, druhý byl také nikým neohrožovaný Tarabus. Zajímavá však byla situace za touto dvojicí, kde byli v rozmezí jedné půlminuty naskládaní Minařík, Zedník a po defektu na předchozí zkoušce vydatně stahující Tlusťák. Zkouška i přes svou náročnost nepřinesla žádné změny na prvních pěti místech, opačně tomu bylo ve třídě A5, kde se ze třetího na šesté místo propadl Achs; nejlepší trojice této kategorie tak přijížděla do servisu v Českých Budějovicích v pořadí Dohnal, Brynda, Cimbu.

Po ozdravné pauze se posádky a jejich vozy opět vydaly tam, odkud do krajského města přijely – na Malonty. Druhý průjezd bezmála třicetikilometrovou „bombou“ už byl – co se týče změn v pořadí - o něco zajímavější, byť se o to ve většině případů postaraly defekty. Jeden z nich potkal i Václava Arazima, který se během zkoušky rozhodl proražené kolo vyměnit, čímž ztratil na opět nejrychlejšího Krestu více než dvě minuty. V celkové klasifikaci to znamenalo propad na čtvrté místo za Petáka, kterého čekal nelehký úkol – udržet litvínovského jezdce až do cíle za zády. Dalšímu jezdci ve voze S1600 Tlusťákovi se naopak cesta za stupni vítězů ve skupině A o něco ulehčila, když Zedník poslal svou fiestu do potoka bez možnosti návratu na trať. Uznání si zaslouží Jan Šlehofer, který trať Malont projížděl v ostrém tempu teprve podruhé v životě, přesto zaostal za místním matadorem Jiřím Trojanem o pouhých 6,8 sekund.

I na další vložce, pětadvacetikilometrové Větrné, chtěl zádveřický Tlusťák zmenšit svou ztrátu, avšak z přemíry snahy vyslal svůj Ignis do lesa, kde se spolujezdcovými dveřmi zastavil o strom. Jedinou obětí nehody se naštěstí staly jen karosářské díly na pravé straně žlutého suzuki; další poškození na voze se naštěstí nevyskytlo, o čemž svědčí i celkově dvanáctý čas v cíli „erzety“. Podruhé během Rally Český Krumlov se vítězem zkoušky nestal Kresta, tentokrát si jeho skalp odvezl Arazim, který valašskému jezdci ujel o necelých pět vteřin. Opatrná jízda Martina Rady způsobila jeho propad na třetí místo ve třídě N3 za Vaňáče. Nejmenším „enkům“ dominoval při druhém startu s fabií Josef Koupal, průběžné druhé místo se ztrátou téměř pěti a půl minut držel Pavel Přibyl, za nímž figuroval s odstupem několika dalších minut Václav Stejskal jedoucí s dýchavičnou Dacií Logan.

Konec druhé sekce obstarala superspeciálka v Českých Budějovicích, která se i přes vlhký a klouzavý povrch stala kořistí Jaromíra Tarabuse s ignisem. Třetím časem o sobě dal vědět Barvík, Kresta i Arazim zvolili jízdu na jistotu, Štajfa připravily o lepší čas dvě „uřazení“. Před diváckou speciálkou i po ní mohli fanoušci shlédnout historické legendy rally, pro něž to bylo po jednom absolvování zkrácené verze Malont poslední ostré vystoupení na krumlovské rally. Nutno dodat, že o tyto vozy byl mezi lidmi velký zájem a tak pořadatel již nyní pro příští ročník uvažuje o vypsání speciální vloženého závodu pro tyto atraktivní automobily.

Superspeciální zkouška zároveň pro tento rok ukončila působení krumlovské rally v Českých Budějovicích. Zatímco posádky vyrazily vstříc posledním dvěma rychlostním zkouškám, doprovodné vozy týmů převezly veškeré své vybavení do zemědělského areálu v Kájově nedaleko Českého Krumlova, kde měl proběhnout závěrečný servis před odjezdem posádek na cílovou rampu.

Soutěžní vozy se vydaly na druhý průjezd Kohoutu, kde si kalich hořkosti vypil Koupal, který boural a musel nedobrovolně opustit první místo mezi vozy třídy N1. Ještě předtím však byla zkouška pozastavena, neboť trať nebyla po havárii Jiřího Vacka a jeho imprezy průjezdná. Defekty postihly Tomka a Tarabuse, který však i nadále držel druhé místo mezi „áčky“. Na pilu pořádně tlačil Arazim, který nechtěl Petákovi dopřát celkové třetí místo a svým výkonem se na jezdce renaultu dotáhl na rozdíl necelých devíti sekund, čímž bylo zaděláno na pořádné drama až do samotného konce.

Peták si toho byl dobře vědom a do poslední vložky dal doslova všechno. Risk vyšel a i přes defekt, který jezdec chytil jen několik metrů před cílovou fotobuňkou, uhájil celkové třetí místo o 1,8 sekundy. Ani poslední test nebyl chudý na proražené pneumatiky, tentokrát na ně doplatili Minařík, Rada a Fišer. Cíle se nedočkal s historickým BMW jedoucí Jaroslav Štauber.

To však rozhodně neplatí o Romanu Krestovi, který si dojel pro další dílčí vítězství a na rampě pod krumlovským zámkem mohl oslavit své další celkové vítězství; stal se tak již potřetí vítězem jihočeské soutěže. Suverénním výkonem nedal svým soupeřům šanci, navíc si z Rally Český Krumlov odnesl řadu cenných poznatků: „Auto fungovalo celou soutěž naprosto perfektně, navíc díky tomu, že se každý den jel na jiném povrchu, jsme mohli vyzkoušet věci, které zúročíme při dalších startech na „bohemce“ a „barumce“.“

Se ztrátou tří půl minuty dojel do cíle jako druhý Karel Trojan, který se díky výpadku Václava Pecha dotáhl na čelo průběžné tabulky celého šampionátu; na plzeňského jezdce nyní ztrácí pouhých pět bodů. Jako třetí soutěž po infarktovém závěru dokončil Josef Peták, který před soutěží takový úspěch nečekal.

Taková tedy byla Rallye Český Krumlov 2007. Pořadatelé podle mnoha ohlasů jezdců opět připravili jedny z nejtěžších rychlostních zkoušek v našich zeměpisných šířkách. Uvidíme, zda se jim vyrovnají úseky dalšího podniku MMČR Rally Bohemia, které jsou pro posádky nachystány na druhý červnový víkend.

Jakub Hofbauer; AutoSport.CZ (foto: D.Benych, M.Oberstein)
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.05.2007 22:54
Ramon
všichni víme jak Valda jezdí a myslím si, že i on řekně své...
08.05.2007 19:34
Runy
Proč tolik povyku? Jedině sám Valda ví kde se stala chyba a je na něm aby řekl jak to opravdu bylo..OBJEKTIVNĚ!!!!!
08.05.2007 19:21
PEPA
jo jo, starý Valda už po Zlíně vykládá že to nebylo v Pavlíkovi, ale na vině je auto, mají to prý natočené.....
08.05.2007 19:15
dufs
Prostě na to Valda nemá...Acom to napsal moc dobře...
08.05.2007 18:54
Acom
omlouvam se, komentar je o subjektivnich nazorech.
08.05.2007 18:21
xy-cz
ja jsem zase slysel, ze v miste, kde vsichni ubrali...jen kresta trosku min...a valousek vubec, tak mel kresta trosku problem to pochytat a valousek to nepochytal vubec...mimoto...nastaveni je vec jezdce...muj nazor :o)
08.05.2007 17:30
Ramon
ajaj: přesně tak
08.05.2007 16:56
ajaj
Komentáře jsou vždy subjektivní, protože komentují událost z pohledu komentátora. Objektivní by měla být zpráva o události - stalo se to a to, tam a tam, tomu a tomu.
08.05.2007 16:41
Ramon
Acom: a proč by autor nemohl v článku uvést svůj názor? a ty můžeš tvrdit, že není objektivní?
08.05.2007 14:55
Acom
Pravda je bohuzel jenom jedna, Valda to proste opet prehnal a syndrom prvni RZ pokracuje. Pokud vedel, ze neni auto idelane nastavene tak mel podle toho jet a ukazat ze je profik. Ale to o tom nastaveni je opet omlouvani - jeste byste mohli napsat ze za to muze tym Milana Lišky, coz by byla nehoraznost. Proc proste si nekteri nepriznaji ze tohle byla hruba chyba jezdce.
Autor clanku pouzil do komenatare subjektivni pohled, coz je nepripustne.
toplist