www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 17. května 2024, Svátek má Aneta, zítra Nataša

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2012

2013: menší revoluce v mistrovství světa

26. září 2012 • 09:00

Na zasedání Světové rady motosportu, které by se mělo odehrát tento pátek, se očekává přijetí revolučních změn, které docela výrazně zasáhnou do několik let zaběhnuté podoby seriálu mistrovství světa v rally.

Reálně se mluví o možnost návratu k systému, kdy tovární týmy mohou namísto dvou bodovaných posádek nasadit tři, přičemž v cíli budou bodovat dvě nejlepší. Tento systém fungoval zhruba deset let nazpět, kdy celý svět zažíval obrovský boom vozů WRC a mistrovství světa zažívalo jedny z nejatraktivnějších sezon.

Zásadní proměnou by měly projít podšampionáty, kde soutěží vozy nižších kategorií. Nově by měla být zavedena kategorie WRC2, která by zahrnovala všechny vozy s pohonem 4x4 s výjimkou speciálů WRC. Fakticky by se jednalo o sloučení seriálů PWRC a SWRC. Tím se situace vrátí čtyři roky dozadu, kdy byly vozy S2000 všeobecně (a trochu nesmyslně) zařazeny do třídy N4 a pohromadě s „velkými enky“ soutěžily právě také v PWRC. Další kategorii by mělo být WRC3, kde by soutěžily vozy s pohonem jedné nápravy (pravděpodobně jen té přední, tedy bez vozů R-GT). WRC4 by pak mělo být ekvivalentem současné WRC Academy.

V trochu vzdálenějším horizontu se pak blíží definitivní přechod na vozy třídy R. Současný hybridní systém kombinující „erka“ i dosavadní vozy skupin A a N by měl definitivně skončit v roce 2015. Pořádek by se ale měl ale začít dělat už od příštího roku, kdy „z nabídky“ zmizí vozy S2000 1.6T s restriktorem 33 mm určené pouze pro mistrovství světa. Současných třiadvacet kategorií rozdělených do jedenácti tříd (WRC a dále 1 – 10) by se mělo stát pouhých třináct kategorií rozdělených do osmi tříd. S rokem 2015 kromě zmíněné třídy 1 zcela zaniknou i třídy 7 a 8 (současné vozy skupin A do 1400 ccm a N od 1601 do 2000 ccm).

S rokem 2015 by měly skončit téměř všechny vozy homologované ve skupinách N a A včetně S1600, ve zbývajících třídách zůstanou jen varianty R1, R2 a R3. Ze „starých“ skupin by měly pokračovat jen vozy S2000 a někdejší N4 a to do doby, než tyto vozy samy vymizí. Naopak poměrně překvapivý je řízený konec současných vozů R4. Tato výkonnější alternativa „velkých enek“ se narodila poměrně nedávno, FIA však zjevně nechce tuto kategorii držet kvůli jedinému trochu aktivnímu výrobci (Subaru). I tyto vozy tak před sebou mají na mezinárodní úrovni už jen poslední dva roky života.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.09.2012 15:07
Mirekfric
Ze strany FIA stačí přestat obnovovat už prošlé homologace a drtivá většina aut A/N je do roku 2015 ze hry i "bez zákazu".

Na západě se jim docela úspěšně daří techniku v malých autech obnovovat díky spoustě cupů pro R1, ale u nás nic takového není, takže nikdo nemá důvod si kupovat R1 proti Civicům VTI. Výběr už ale je.
27.09.2012 13:55
Karbonyl - moderátor
Myslím, že současný výběr už je celkem široký. Navíc záměr přejít na nový systém včetně technických předpisů byl předeslán už někdy v roce 2007, takže mě celkem překvapuje, že se ještě stále lidi diví.
27.09.2012 13:12
Mara
Proč chtějí zakázat staré auta? Vždyť za to nemají náhradu.
toplist