www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2012

Konečná klasifikace IRC 2012

4. listopadu 2012 • 20:05

Cyprus Rally uzavřela celkovou klasifikaci seriálu 2012. Přestože o případných držitelích mistrovských titulů leccos naznačily už předchozí podniky, teprve nyní je definitivně jasno.

Jezdci
1.Andreas Mikkelsen (NOR)168
2.Jan Kopecký (CZE)101
3.Juho Hänninen (FIN)93
4.Sepp Wiegand (DEU)73
5.Giandomenico Basso (ITA)65

Andreas Mikkelsen - Cyprus Rally 2012

Už na začátku letošní sezony bylo jasné, že titul skončí v rukou některého z jezdců Škody. V Mladé Boleslavi si nalinkovali plán, který začal být celkem brzo čitelný - Jan Kopecký měl získat titul v Česku, prioritou Juha Hänninena se stalo mistrovství Evropy a dosavadní bašta škodovky - IRC - dostal na starost Andreas Mikkelsen, startující s továrním vozem, avšak pod hlavičkou Škody UK. Přesto Boleslavští párkrát poslali své kmenové jezdce ztížit Norovu situaci a soutěže IRC tak trochu okořenit. Plán nakonec vyšel do puntíku, český i evropský titul Kopecký a Hänninen potvrdili už na zlínské barumce a když se ani jeden z nich neobjevil na seznamu přihlášených do Cyprus Rally, mohl slavit i Mikkelsen. Jan Kopecký stejně jako ve všech předchozích sezonách, které tým Škoda Motorsport absolvoval, obsadil celkově druhé místo, Juho Hänninen je třetí. Trojlístek továrních vozů nakonec doplnil i mladičký Sepp Wiegand, jenž díky své Kyperské jízdě a násobení bodů nakonec v celkové klasifikaci přeskočil Giandomenica Bassa a sebral jeho čtvrté místo.

Kompletní klasifikace jezdců IRC 2012

---

Značky
1.Škoda348
2.Peugeot217
3.M-Sport210
4.Subaru162
5.Renault126
6.Honda67

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia S2000 - Rallye Sanremo 2012

Klasifikace značek byla spolu s hodnocením značek 2WD jasná už dlouho před koncem sezony. Vzhledem k tomu, že se z IRC postupně zcela stáhl Peugeot, který se zahájením vývoje typu 208 přestal marketingově podporovat starší dvěstěsedmičku, dala se dopředu očekávat dominance českého výrobce. Ze seriálu se také stáhl Proton a v tichosti i Mitsubishi, které se vrhlo na ekologickou vlnu a s ukončením činnosti sportovní divize Ralliart začalo oblast začalo soutěže téměř úplně ignorovat. Vzhledem k rozšířenosti jeho vozů se promotéři IRC dohodli s Japonci alespoň na tom, že jezdci na vozech Mitsubishi mohou bodovat do jezdeckých klasifikací, v hodnocení značek už ale tři diamanty nenajdeme. Naopak přibyl Renault, který měl šance - a ve finále je i využíval - zejména na méně obsazených soutěžích. V rukávu měl navíc jedno nečekané eso - vůz Mégane RS, který mohl díky své nezvyklé koncepci bodovat 'podobojí' jak v produkčních vozech, tak ve dvoukolkách.

Více než v minulosti se letos také prosazoval Ford, který dokonce zaznamenal několik celkových vítězství. Všechna byla dosažena s přeplňovanou specifikací 1.6T RRC, což nechť poslouží jako důkaz, že atmosférické dvoulitry již patrně dosáhly vrcholu svého potenciálu. M-Sport měl na dosah celkové druhé místo ve značkách, stačilo, aby se na Kypru slušně umístily dva z mnoha jeho nasazených vozů. Díky koeficientovému výsledku Al Attyiaha se to téměř povedlo, jenže žádný další Ford už cíl nespatřil a tak se sedmibodovým náskokem uhájil stříbro Peugeot.

Co se nepovedlo M-Sportu, podařilo se Subaru. Arai a Nikara z Kypru přivezli tolik bodů, že Renault v klasifikaci značek skončil na lopatkách. Ve Francii přesto dobře vědí, jak vděční mají být Robertovi Consanimu, protože jen tento pilot sám se postaral o rovnou třetínu 'renaultích' bodů. Závěr klasifikace uzavírá Honda, která narozdíl od Francouzů a jejich přeplňovaného méganu má k dispozici pouze 'opravdové' malorážky. U japonsko-italské formace (sportovní aktivity Hondy má pod palcem italská stáj JAS Motorsport) se spoléhali zejména na Martina Kangura, ostatní body přinesli místní jezdci startující v IRC jednorázově v rámci lokálních soutěží.

Kompletní klasifikace značek IRC 2012

---

IRC Production Cup
1.Robert Consani (UKR)97
2.Toshihiro Arai (JAP)86
3.Andreas Aigner (AUT)83
4.Marco Tempestini (ROU)65
5.Jarkko Nikara (FIN)61

Robert Consani - Prime Yalta Rally 2012

Armáda jezdců na Imprezách R4, přesto všem rybník vypálil Robert Consani s produkčním Renaultem. Tento Francouz startující pod ukrajinskou licencí úřadoval na asfaltových podnicích, neboť jeho vůz nedisponuje šotolinovou verzí. S přímou konkurencí výše uvedených 'subarustů' se příliš často nepotkával, neboť ti naopak dávali přednost hlavně nezpevněnému povrchu. Subaru letos nasadilo několik polotovárních posádek. S vozy od Tommiho Mäkinena nasazovalo mladého Jarkka Nikaru a velezkušeného Toshiho Araie. Ten se díky bodům z Kypru nakonec probojoval na konečné druhé místo. Zato Rakušan Aigner by si určitě představoval jiný závěr - už před sezonou byl pasován na jednoho z největších favoritů a opravdu - kde dojel až do cíle, tam vyhrál. Zcela oprávněně si proto před Kyprem brousil zuby na průběžné Consaniho vedení. Jenže jeho vůz podobně jako v Rumunsku vypověděl službu a tak bylo nejen po naději na vítězství, ale dokonce následoval propad za zmíněného Araie. Ve výčtu samozřejmě nelze nezmínit Marca Tempestiniho. Tento Ital žijící v Rumunsku patřil spolu s Consanim k nejpravidelnějším účastníkům IRC 2012 a se svou Imprezou R4 startoval na ryze soukromé bázi. Bohužel řada technických problémů jej odsoudila do druhé linie - v celkové klasifikaci skončil Tempestini čtvrtý.

Kompletní klasifikace jezdců IRC Production Cupu 2012

---

2WD Cup
1.Harry Hunt (GBR)126
2.Robert Consani (UKR)87
3.Martin Kangur(EST)51
4.Simone Campedelli50
5.Panikos Polykarpou (CYP)36

Harry Hunt - Robbie Durant, Citroën DS3 R3T - Targa Florio Rally 2012

Titul ve dvoukolkách byl stejně jako v případě produkční kategorie největší hádankou Kyperské rally. Z předchozích podniků se vyprofilovali dva kandidáti - Robert Consani a Harry Hunt. Situace před soutěží hrála do karet více Consanimu, jenže když se u vypůjčeného Clia rozsypala převodovka, nezbývalo než čekat, zda nějaká lapálie nepotká i konkurenta Hunta. Nestalo se a Brit tak může slavit obhajobu celkového prvenství, které si poprvé připsal už v roce 2010. Consanimu tak na poslední chvíli utekl unikátní double, kdy mohl slavit jak titul ve dvoukolkách, tak v produkčních vozech. Třetí v pořadí je Martin Kangur, poslední z pravidelně startujících dvoukolkářů. Na jeho umístění měly velký vliv hned tři po sobě následující výpadky, bez nich mohla sezona tohoto rychlého Estonce vypadat docela jinak. Za Kangurem skončil Ital Campedelli, kterému k tomuto umístění stačila dvě vítězství v obou italských soutěžích zařazených do IRC. Právě on pak v celkové klasifikaci zahajuje více než devadesátičlennou skupinu pilotů, kteří do IRC bodovali pouze jednorázově v rámci svého regionu.

Kompletní klasifikace jezdců IRC 2WD 2012

---

Značky 2WD
1.Renault126
2.Honda87
3.M-Sport115
4.Peugeot115
5.Škoda45

Robert Consani - Nicloas Klinger, Renault Mégane RS - Prime Yalta Rally 2012

Široké portfolio soutěžních vozů Renault dává tušit, že tato značka ovládla klasifikaci značek ve dvoukolkách zcela oprávněně. Arzenál od malého Twinga R1 přes univerzální Clio R3 až po přeplňovaný Mégane RS je v souboji s konkurencí opravdu výhodou - Peugeot a Honda sice mají k dispozici přímého konkurenta ke cliu (pravda, na barumce se jí podařilo zabodovat i s letitými Civicy VTi), ale zbývající výrobci mají k dispozici jen malé šestnáctistovky, které zpravidla hrály druhé housle. Škodovka se díky Fabii R2 výrazněji prosadila jen v Česku, kde je tento vůz aspoň trochu rozšířený, M-Sport měl úspěchy jen na asfaltu. A Peugeot? Ten se již určitě těší na příchod nové 208 R2...

Kompletní klasifikace značek IRC 2WD 2012

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
04.11.2012 22:06
Sajmon
Myslím, že Lubos jen nepochopil systém článku, kde je tabulka top5, pak koment a pak odkaz na kompletní klasifikaci. A znova. Tedy že to nejsou popisky tabulek ale odkazy na předcházející shnutí...
04.11.2012 20:24
Karbonyl - moderátor
Co je na nich špatně?
04.11.2012 20:15
lubos
Upravte pánové prosím popisky k tabulkám. Děkuji
toplist