www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2012

Loeb, Elena a Citroën - vítězné loučení se sezonou

12. listopadu 2012 • 14:00

Sébastien Loeb, Daniel Elena a Citroën Total World Rally Team zakončili sezonu stejně, jako ji začali: na nejvyšším stupínku vítězů! Statistikové si po Rally Španělsko zaznamenali: 76. vítězství v kariéře francouzsko-monacké posádky a dokonce 80. triumf Citroënu v seriálu mistrovství světa WRC. Rychlí a ve výkonu stálí, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, druhá tovární posádka Citroënu, dojeli třetí. Pro značku Citroën skončil rok zcela výjimečně - zaznamenala v něm osmý titul v Poháru konstruktérů a vůbec první double v pořadí pilotů (umístění na prvním a druhém místě) díky devátému titulu Sébastiena Loeba v řadě a umístění Mikko Hirvonena.

Po druhém dni španělské rally vedli Loeb s Elenou před závěrečným dnem o půl minuty před Jari- Matti Latvalou, což jim dávalo naději na poklidný dojezd do cíle. Vzhledem k tomu, že na rychlostních zkouškách Riudecanyes, Santa Marina a La Serra d Álmos vládlo suché počasí, zvolil Citroën Total World Rally Team pro své vozy DS3 WRC tvrdší pneumatiky Michelin Pilot Sport hned pro první průjezdy.

Sebastien Loeb

Zatímco Španěl Dani Sordo nadchnul zástupy domácích fanoušků nejlepšími časy na třech ranních rychlostních zkouškách, Séb kontroloval svou pozici na čele závodu časy na úrovni Latvaly. Během dopoledních 46 kilometrů na trati ztratil devítinásobný světový šampion na svého finského pronásledovatele pouhé 2.3 sekundy.

„Dani opravdu jede. Asi chce ukázat, že je rychlý jako nikdy před tím. Pokud se mě týče, snažil jsem se udržet správnou rychlost a neudělat žádnou chybu. Sice se mi to dařilo, ale já opravdu nemám příliš rád pilotování tohoto typu. Stálo mě to mnohem více sil, než kdybych jel naplno,“ svěřil se Sébastien Loeb v servisním parku. Podobně na tom byl i Mikko Hirvonen, který musel hájit náskok na třetím místě před dvojicí Ott Tänak a Mads Östberg.

„Situaci jsme měli pod kontrolou, hned ráno jsem se snažil držet stálý rytmus. Na nejdelší rychlostní zkoušce začalo trochu pršet a Tänak udělal menší chybu. To nám trochu usnadnilo život. Proto jsme se soustředili na to, abychom nechybovali a byli naprosto koncentrovaní.“

Pak se ale dostavily těžké mraky a vedení Citroënu raději přezulo na mix měkkých a tvrdých směsí pneumatik. Na RZ16 Sébastien Loeb ztratil čtyři sekundy, když těsně před koncem zkoušky prorazil pneumatiku. Deštivá předpověď se nakonec proměnila jen v pár kapek. Pro takové podmínky to nebyla nejlepší volba pneumatik, a tak piloti Citroënu museli jet opatrněji, což je stálo značnou část jejich náskoku. Naštěstí podnik vrcholil jen 4,11 km dlouhou rychlostní zkouškou, takže své časové náskoky oba dovezli až do cíle.

„Veliký dík všem, jsem šťastný, že jsem mohl zakončit vítězstvím celou sezonu a více méně i mou kariéru v rally sportu,“ říkal Séb po skončení rally ještě do týmového rádia. „Ještě jednou zdůrazňuji, že jsme museli hodně zabojovat zvláště díky nepředvídatelným rozmarům počasí, které nám to nijak neulehčilo. Užijme si všichni tento výsledek. Dík, díky všem, že jsme to zažili společně. Uzavřeli jsme jednu kapitolu a před námi je začátek nové.“

Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen, Citroen DS3 WRC - Rally Catalunya 2012

Mikko Hirvonen letos dokončil všechny rally a desetkrát stanul na stupních vítězů. O úspěšnosti sezony tak nepochyboval: „Opět jsme se zlepšili na asfaltu, což byl můj hlavní cíl pro tento víkend. Náš první kompletní šampionát s Citroënem máme za sebou a myslím, že můžeme být spokojení s tím, čeho jsme dosáhli. Ale velmi rychle se budeme soustředit na sezonu 2013.“

„Tato rally byla extrémně složitá. Hlavně kvůli prvnímu dni na šotolině, který se odehrával ve velice nepředvídatelných podmínkách,“ uzavřel Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu. „Tato etapa byla víc o přežití než o závodění. Viděli jsme spoustu soupeřů, jak dělají velké chyby. Ale Séb a Mikko odvedli perfektní závodní řemeslo a dokázali se potížím vyhnout. Věděli, že na asfaltu už to bude jiné a situaci zvládli. Jsme rádi, že jsme mohli přispět ke 250. vítězství ve WRC našemu partnerovi, Michelin. Povedlo se to v rozličných podmínkách - na šotolině i asfaltu, navíc v suchých i mokrých poměrech.“

Kateřina Juráňová
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist