www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
European Rally Championship 2013Jan Kopecký vítězem Sata Rallye AcoresNezvykle už ve čtvrtek odstartuje čtvrtý podnik mistrovství Evropy 2013, kterým bude svébytná ostrovní soutěž na Azorských ostrovech. Rally v minulých letech zařazená do šampionátu IRC i letos na posádky chystá náročné podmínky a specifické tratě, do hry navíc začíná výrazně promlouvat i počasí. Jak tedy bude probíhat první šotolinová soutěž ME 2013? Sledujte se serverem AutoSport.CZ! Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Islas Canarias
Jan Kopecký se dočkal - na svém kontě má konečně vítězný zápis ze šotolinové soutěže. To, co se mu nepodařilo v roce 2010, kdy na této soutěži a na stejné RZ havaroval z vedoucí pozice pět kilometrů před koncem rally, tentokrát dotáhl do bezchybného konce. Jako druhý dojel Craig Breen, který se v závěru rally spokojil s druhým místem a na Kopeckého již nevyvíjel žádný velký tlak. Senzační třetí pozice pak patří místnímu Ricardu Mourovi, který tak úspěšně završil svůj debut s vozem kategorie S2000. Čtvrtý dojel Bruno Magalhaes, který většinu soutěže strávil bojem s nastavením svého peugeotu. Se stejným vozem jel i Jérémi Ancian, který se nenápadnou, ale stabilní jízdou prohrabal blátem a kalužemi k celkové páté příčce. Se šestým místem může být po včerejším kotrmelci spokojený Robert Kubica. Jeho mechanici bezchybně opravili jeho citroën a Polák si tak připisuje první body do mistrovstvé Evropy. Sedmá, osmá a desátá pozice patří nejrychlejším jezdcům Production Cupu v pořadí Bruschetta, Rego a Tempestini. Tuto skupinku 'enek' narušuje se svou fabií devátý Antonín Tlusťák, který je vedle Kopeckého jediným Čechem z původní čtyřčlenné české výpravy, který dojel do cíle. Na post nejrychlejšího dvoukolkáře si dlouho brousil zuby místní Diogo Gago, jenže jeho naděje zapadly do bláta závěrečné zkoušky. Vítězství v kategorii 2WD si tak odváží Zoltán Bessenyey s hondou před Stéphanem Lefebrem (peugeot) a Florinem Tincescuem (dacia). Seriál FIA ERC nyní čeká třítýdenní pauza, poté se kolotoč opět roztočí na ostrově, a to konkrétně na středomořské Korsice.
Také předposlední rychlostní zkouška letošní Sata Rallye Acores se stala kořistí Jana Kopeckého. Druhému Breenovi nadělil dalších 3.7 sekund a celkový rozestup se již začíná blížit k půlminutě. Bruno Magalhaes se nechal slyšet, že konečně našel ten správný setup, k ejeho smůle to přišlo docela pozdě. Dílčí úspěch se podařil Antonínu Tlusťákovi, který v souboji Fabií S2000 přeskočil Maďara Puskádiho.
Jan Kopecký s blížícím se závěrem nehodlá své soupeře šetřit. Na sedmnáctém testu nasadil do výsledkové tabulky další nejrychlejší čas a náskok před Breenem navýšil na 23 sekund. Samotné pořadí na dalších pozicích první desítky se nezměnilo, zásadním momentem celé vložky tak zůstává jen havárie Hannese Danzingera, který se musel rozloučit s triumfem a body v hodnocení dvokolek. Zkouška po jeho havárii musela být zrušena, neboť clio blokovalo trať. Zbývající posádky dostaly náhradní čas, novým lídrem kategorie 2WD je Diogo Gago s Citroënem C2 R2 Max.
Druhý a poslední průjezd 'lomovou' speciálkou skončil plichtou Jana Kopeckého a Roberta Kubicy. Při paralelních rozjížďkách se třetí čas podařil zajet Brunu Magalhaesovi, jehož peugeot na tvrdším podloží narozdíl od promáčených a rozrytých rychlostních zkoušek zjevně funguje dobře. Přesto již začíná být jasné, že o jakoukoliv změnu pořadí se na dalších zkouškách mohou postarat jen chyby nebo problémy jednotlivých posádek. Vzájemné rozestupy se již počítají v řádu desítek sekund či dokonce minut a nějaká bitva, kde by rozhodoval samotný sport, se kromě dvou nejrychlejších jezdců ERC PC momentálně nikde nerýsuje.
Předposlední zkouškou první sobotní sekce byl test, který se jel poprvé už ve čtvrtek. I dnes se posádky vydaly pouze na jeho zkrácenou část. Zkoušku vyhrál Jan Kopecký, který mírně navýšil náskok na Breena, druhým časem (+2.5) se blýskl Jérémi Ancian a třetím nejrychlejším výsledkem se vrátil do sedla Robert Kubica. Celkový stav prakticky celé průběžné klasifikace zůstal po této RZ nezměněn, jedinými výjimkami byly rošády Wallenweina a Bessenyeye (Němec nyní 15., Maďar 16.) a Tobiy a Stratievy (Bulharka 19., Ital 20.).
Ricardo Moura je dalším, kdo přibyl mezi vítěze RZ letošní Azroské rally. Se svou fabií nejrychleji prolétl první sobotní 'televizní' zkoušku a ukázal, že do elitní trojice celkového pořadí rally patří zcela po právu. Za svými zády nechal Craiga Breena i Jana Kopeckého a definitivně se zbavil Bruna Magalhaese, který už nyní na Mouru ztrácí přes minutu. Čtrnáctá vložka byla bohužel opět smolná pro Jana Černého, kterému nebylo dopřáno dokončit soutěž ani v rámci systému Rally2. Na vině tentokrát byla převodovka. I tato RZ přinesla změnu v pořadí produkčního poháru, Luise Rega totiž přeskočil Alessandro Bruschetta se subaru.
První vložka závěrečné etapy Sata Rallye Acores nejlépe vyšla Janu Kopeckému. Svému nejbližšímu soupeři Craigu Breenovi ujel o 2.6 sekundy a celkově navýšil svůj náskok na 15.7 sekundy. Třetí čas zaznamenal Ricardo Moura, který se celkově posunul před Bruna Magalhaese na třetí místo. Zdá se, že včerejší souboj portugalské trojice je minulostí. Magalhaes si totiž stěžuje na špatnou trakci vozu a hned ráno na Mouru ztratil téměř 40 sekund, no a Bernardo Sousa dokonce skončil úplně po výletu mimo trať. Havaroval taky J.M. Raoux a potíže s intercoolerem zbrzdily doposud vedoucího jezdce Production Cupu, Miguela Barbosu; role lídra ERC PC se tak zhostil Luis Rego s dalším mistubishi.
Druhé kolo očistce, kterým si posádky prošly dopoledne na ochozu sopečného kráteru, už pořadatelé nechtěli riskovat a kvůli mimořádným podmínkám na trati druhý průjezd zrušili. Posádky zamířily rovnou do servisu a po první etapě, která proti plánu nakonec obsahuje jak vložky čtvrteční, tak i páteční, proto platí výsledky po RZ 11.
Stejně jako na Kanárských ostrovech i na Azorech neudržel Robert Kubica svůj Citroën DS3 RRS na trati a o levý přední roh ho katapultoval do přemetové variace. Vůz přistál zpátky na kolech, avšak s velkým poškozením karoserie a hlavně zavěšení levého předního kola. Polák dojel do cíle, ale jak daleko jeho citroën bude schopný dojet, je otázkou. Každopádně ztráta čtyř minut nabraná v RZ 11 znamená další propad pořadím, vzhledem k větším rozestupům ale jen o dvě příčky na osmé místo. Azorská rally si do statistik může naspat další jméno mezi víětzi RZ, tentokrát přibyl Craig Breen. O 1.6 sekundy porazil Sousu, z Kopeckého náskoku ukrojil neclé tři sekundy. Portugalský trojlístek Magalhaes - Moura - Sousa se aktuálně tísní už jen v rozmezí pouhých dvanácti desetin. Meziá produkčními vozy si po odstoupení Orsáka nejlépe vede Miguel Barbosa, který vede o více než minutu před Luisem Regem. Ve dvoukolkách kraluje Hannes Danzinger, i jeho celkový náskok na ostatní konkurenty se počítá se počítá v řádu minut.
Robert Kubica vyhrál další z rychlostních zkoušek, je však víc než zřejmé, že portugalští jezdci začali vystrkovat růžky. Tentokrát to byl Bruno Magalhaes, kdo za polským pilotem zaostal o pouhou půlvteřinu. Jezdec na peugeotu tak v celkovém pořadí poskočil hned o dvě příčky - nejenže oplatil porážku od Sousy v předchozí RZ, ale také si vyšlápl na Ricarda Mouru. Dramatům ale rozhodně není konec, tyto tři Portugalce totiž navzájem celkově dělí jen pět sekund. Na čele i nadále pevně vévodí Jan Kopecký, ten má na druhého Breena k dobru šesntáct sekund.
Úsek, který měl ve čtvrtek zahajovat celou rally a který musel být následně kvůli nesjízdnosti zrušen, se pořadatelům podařilo během uplynulých hodin opět uvést do použitelného stavu a test Coroa da Mata si tak posádky konečně vyzkoušely i v ostrém tempu. Nejlépe se dařilo Bernardu Sousovi, který, zdá se, přichází Fiestě RRC na chuť a vyhrál už druhou zkoušku v řadě. Portugalec se tak celkově posunul na čtvrté místo, do té doby držené krajanem Magalhaesem. O devět desetin pomalejší byl Craig Breen a o další sekundu Jan Kopecký. Robert Kubica tentokrát zajel čtvrtý čas, redukce ztráty na pátého Magalhaese je ale pouze marginální. Problémy potkaly Marka Wallenweina, ten ztratil přes minutu a celkově si pohoršil o jednu příčku. Jeho dosavadní osmé místo nyní drží J.M. Raoux.
Kultovní azorská vložka Sete Cidades vedoucí po obvodu vyhaslého sopečného kráteru se v letošním roce stala prubířským kamenem celé rally. Budiž zapomenuta nádherná panoramata a exotické scenérie, ročník 2013 na tuto vložku seslal extrémní mlhu a hustý déšť. Tato kombinace z malebné vložky udělala očistec, na kterém si řada posádek vylámala zuby. Například Robert Kubica byl podmínkami tak zaskočen, že byl na trati o minutu a tři čtvrtě déle, než nejrychlejší jezdec. Tím byl překvapivě Bernardo Sousa, který druhému Magalhaesovi ujel o 22 sekund. Dalších osm sekund ztratil Craig Breen, no a celkem o 36.8 sekund zaoslat Jan Kopecký, který se díky Kubicovým potížím dostává do čela coby nový lídr soutěže. Kubica se propadl šesté místo mezi Sousu a Anciána. Krutá byla tato RZ zejména pro české barvy. Menší havárie ukončila vystoupení Jana Černého, po podobném incidentu dva kilometry před cílem, jehož výsledkem je proražený chladič Lanceru Evo IX, také odstupuje Jaroslav Orsák. Po odjetí první části startovního pole byla zkouška nakonec zrušena, neboť havaroval také Hermann Neubauer se Suzuki, které kvůli vylomenému kolu zneprůjezdnilo trať.
První 'televizní' zkouška Azorské rally připravila menší průvan ve výsledkové tabulce. Výsledky se sice nezměnily, zato vzájemné rozestupy poměrně hodně. Robert Kubica prorazil kolo a zkoušku tak mohl poprvé jednoznačně vyhrát Jan Kopecký, který tímto redukuje svou ztrátu na Poláka na pouhých pět sekund. Proražená guma byla problémem i pro Craiga Breena, který ale ztratil o něco víc a bližší soupeř z vedoucí dvojice se mu vzdálil už na víc než dvacet sekund. Ir si tak spíše musí začít hlídat záda, neboť se ztrátou pouhé sekundy a půl si na jeho třetí místo brousí zuby Ricardo Moura. Dobré zprávy jdou z týmu Jana Černého. Posádka v prvních vložkách bojovala se stávkujícícm vstřikovačem paliva, posádka však problém před RZ 7 odstranila a černobílá fabie tak už zase funguje na 100%.
Pouhá jedna jediná desetina dělila Jana Kopeckého od prvního vítězství v rychlostní zkoušce Sata Rallye Acores 2013. Právě tolik mu chybělo na Roberta Kubicu. O další sekundu byl pomalejší Craig Breen a elitní trojice se tak začíná usazovat na svých pozicích. Za touto skupinou ale asi ještě bude hodně živo, Bruno Magalhaes totiž přeskočil Jérémiho Anciana, je aktuálně pátý a na čtvrtého Mouru mu chybí pět sekund. Také další pár posádek si začíná brousit drápy, a to konkrétně Mark Wallenwein a Bernardo Sousa, který dnes očividně tahá za kratší konec provazu. Devátý je Jarek Orsák, který i nadále vede produkční klasifikaci.
Úvodní páteční RZ byla opakovaným průjezdem druhé vložky úvodního dne. Stejně jako ve čtvrtek ji nejrychleji projel Robert Kubica následovaný Janem Kopeckým (+1.3) a Craigem Breenem (+3.7). Ir se díky tomuto výsledku posunul na průběžné třetí místo a za svá záda odsunul Ricarda Mouru. Propad o dvě příčky si skrze půlminutovou ztrátu přivodil Bernardo Sousa (aktuálně sedmý), nic to ovšem není proti problémům Jana Černého, který na první páteční vložce nechal skoro čtyři a tři čtvrtě minuty! Jeho dosavadní osmé místo je samozřejmě minulostí, nabraná ztráta sesadila českého jezdce na samotný chvost výsledkové listiny.
Závěr prvního dne Sata Rallye Acores tradičně obstarala typická speciálka v lomu, jehož stěny vytvářejí tribunu pro početné zástupy dikávků. Klasické souboje posádek proti času zde dostaly nový rozměr díky paralelnímu souboji. Ten dílčí proti Jéremimu Ancianovi i ten proti stopkám opět vyhrál Robert Kubica, který má počtvrtečních vložkách k dobru necelých deset sekund na druhého Kopeckého. Českému pilotovi se podařilo přeskočit Mouru, který ale ztrácí jen pouhých osm desetin. Žádné další změny se v nejrychlejší desítce neodehrály, rozhodovat budou až následující klasické vložky. V produkční kategorii po čtvrtku vede Jaroslav Orsák před Vitalijem Puškarem z Ukrajiny a místním Luisem Regem.
První zkouška ve své plnohodnotné původní podobě přinesla další dílčí triumf Roberta Kubicy. Přestože si Polák postěžoval, že nikdy neřídil na asfaltu auto se šotolinovými pneumatikami, vydělal na druhém Janu Kopeckém dalších 1,5 sekundy. Český jezdec se postupně rozjíždí, přece jen i dle svých slov na šotolině naposledy závodil při Kyperské rally v roce 2011 (kde mimo jiné také poprvé startoval se současným spolujzedcem Pavlem Dreslerem). Propad zaznamenal Craig Breen, který si na předchozí RZ přivodil defekt a protože vezl jen jedinou rezervu, pojal třetí test jako jízdu na jistotu. Na Breenovo dosavadní druhé místo se posunul Ricardo Moura, který údajně stále cítí, že má ve využívání možností nového vozu velké rezervy. Úvodní desítku uzavírá Jaroslav Orsák coby nejrychlejší jezdec produkční kategorie.
Teprve na druhé vložce začaly soutěžní posádky odkrajovat první ostré kilometry letošní Sata Rallye Acores. Nejlépe se to povedlo Robertu Kubicovi, který díky výhodné startovní pozici mohl využít vyjetých stop od celkem devíti předchozích posádek. Druhý nejrychlejší byl Craig Breen a třetím časem se i přes drobné chyby uvedl Ricardo Moura. Jan Kopecký i Bruno Magalhaes tuto trojici následují v těsném sledu, jak Čech, tak Portugalec zajeli na desetinu shodný čas.
Počasí si letos nebere servítky nejen s posádkami, ale vyšláplo si i na samotné pořadatele. Hned úvodní test celé soutěže musel být zrušen kvůli nesjízdnosti. Také druhý měřený úsek doznal změn - poté, co v jeho druhé části ujel kus svahu s tratí, pořadatelé rozhodli o jeho zkrácení, pojede se pouze úvodních šest kilometrů. ------------------------- -------------------------
Ač nejvzdálenější soutěž celého mistrovství, přilákala Azorská rally zajímavou skupinu jezdců. S jedničkou na dveřích odstartuje tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký, který má s touto rally už docela hodně zkušeností. A to včetně havárie. S dvojkou pojede Craig Breen, který si zde naopak prožije premiéru, stejně jako Jan Černý nebo Robert Kubica, který je momentálně na šotolině pěkně rozjetý po světové Rally de Portugal. Velkým překvapením může být Ricardo Moura. Tento lokální jezdec vždy zlobil špičku s produkčním Mitsubishi, letos ale míří do nejvyšších pater s ex-tovární Fabií S2000 po Andreasi Mikkelsenovi. Po delší pauze se také ukáže další z portugalských matadorů Bruno Magalhaes, jak jinak, než s Peugeotem 207 S2000. Na nejvyšší příčky v kategorii produkčních vozů si brousí zuby moravský Jaroslav Orsák, proti kterému se postaví jak řada místních jezdců, tak obvyklí soupeří z ME jako otec a syn Tempestiniové či Vitalij Puškar. Také ve dvoukolkách bude k vidění slušná mezinárodní účast, o evropské body si to přijeli rozdat Maďar Bessenyey, Rakušané Danzinger a Neubauer a nechybí ani dvojice sličných pilotek na citroënech - Molly Taylor a Ekaterina Stratieva. -hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|