www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2006

Krátký "optimal slide" Lumíra Firly

10. listopadu 2006 • 03:00

Posledním letošním mistrovským závodem pro posádku Lumír Firla - Pavel Švajda startující se žlutým Mitsubishi Lancer Evo VI byla o uplynulém víkendu proběhlá Würth – Partr Rally v okolí Vsetína.

Očekávání před vsetínskou soutěží byla stejná jako u většiny ostatních letošních závodů. Vejít se pokud to bude jen trochu možné do první desítky a vybojovat maximum ze zbývajících mistrovských bodů. Kluky nenechávalo chladné ani pomyšlení na ještě stále reálnou třetí příčku v Matador Cupu.

Stejně jako mnoho dalších účastníků se musela i naše posádka vyrovnat s nezvykle rychlým nástupem paní Zimy. A tak ne všechno co se natrénovalo se také odzávodilo. Ale ani kombinace zkrácených a upravených vložek nakonec nevypadala špatně. K řešení obvyklých předstartovních záležitostí přibyla díky zvratu počasí navíc starost s hledáním vhodného obutí na rozmanitý povrch, za který by se nemuselo stydět ani Monte a některé pasáže by v posledních letech uvítali snad i pořadatelé Švédské Rallye. Rozhodnutí nakonec padlo na sériové zimní pneumatiky. A jak se ukázalo v průběhu bohužel krátkého působení v soutěži nebyla to vůbec špatná volba.

To že když je venku „že by psa nevyhnal“ tak Lumírovi se závodí nejlíp není dávno žádná novinka. Alespoň ne pro ty, kdo Lumíra trochu znají, nebo sledují jeho časy. Když jsem se ho v sobotu ráno zeptal jak hodnotí povrch trati, první odpověď kterou jsem dostal byla: „Optimal slide“.

Výsledek na úvodním testu nevypadal zle. Jak známo Lumír se ve většině letošních soutěží rozjížděl pomaleji a pokud se má historie opakovat, tak sedmá pozice hodně slibovala. Ve zkoušce také po problémech, ale naštěstí bez vážných zdravotních následků skončilo účinkování mnoha nebezpečných soupeřů Grzegorze Grzyba, Jiřího Volfa a Jaroslava Orsáka, což naději na případný dobrý výsledek ještě umocňovalo.

Následující test ve velké míře poznamenalo počasí a měnící se povrch trati. Přední posádky startovaly na ledě a ujetém sněhu, naopak jejich pohároví kolegové mohli využít výhody již projeté stopy. Navíc led a sníh postupně odtával a pohárovým posádkám nahrála i půlhodinová pauza ve startovním poli, která vznikla po havárii Jirky Volfa. Podle toho také vypadalo postavení Lumíra s Pavlem v cíli. 27. čas absolutně kluky srazil ze 7. na 24. příčku. Při pohledu na výsledky „sprinterů“ to vypadalo o něco lépe 16. čas v RZ a 13. příčka v celkovém hodnocení ještě dávaly možnost k útoku.

Po přeskupení a servisu se Lumír s Pavlem vydali na třetí test, který jim sedl náramně. Zatímco kluci vyjížděli pomalu k testu s pořadovým číslem 4, členové týmu cestující podívat se na „čtyřku“ oslavovali premiérové Lumírovo vítězství v RZ a počítali kam se asi můžou kluci dostat v dalších testech. Vyhraná erzeta posádku posunula na šestou příčku celkově a čtvrtou v hodnocení klasifikace sprintrally.

Přestože se Lumírovi s Pavlem podařilo zajet v průběhu roku několik dobrých časů a dosáhnout solidních výsledků, přeci jen na vítězství v RZ si museli počkat na závěrečný podnik sezóny. Po dojetí do cíle však nikdo netušil, že vítězná znamená také poslední.

Na přejezdu se znenadání začal z motoru valit dým a klukům nezbylo než zastavit a podívat se co se děje pod kapotou. Příčina problému byla jasná hned po jejím otevření. Ulomená koncovka hadice spojující chladič s expanzní nádobou způsobila kompletní ztrátu chladící kapaliny, která se místo do expanzky vydala putovat všude kam to bylo v motorovém prostoru možné.

Závada za pár korun, ale na místě v danou chvíli neřešitelná. „Potřebné díly jsme v autě nevezli. Navíc se to stalo v místě kde jsme byli mimo diváky a neměli jsme s sebou ani dost vody na dolití“ říká Lumír. „S tím co jsme měli v autě se toho moc dělat nedalo a nějaká izolepa by asi nic nezachránila“ Před čtvrtým testem tak kluci odevzdali jízdní výkaz a smutně se vydali na laně na cestu do servisu.

„Celkový pocit ze závodu mám velice dobrý. Pěkné vložky, užil jsem si to. Škoda, že jsme auto nedostali až do cíle,“ rekapituluje Lumír. „Před závodem jsme chtěli být v první desítce. Nepočítali jsme ale třeba s tím, že se nám povede vyhrát vložku. Počasí nám sedělo a handicap auta vůči modernějším evolucím se ztrácel. Takže i tady se dalo získat. Vypadalo to že to bude vážně dobré. Jenže nás zastavila technika. Odpadli jsme letos pro technickou závadu poprvé v celé sezóně a zrovna v tak dobře rozjeté soutěži.“

Posledním vystoupením Lumíra Firly na závodních tratích v letošním roce bude účast na Pražském Rallysprintu, kde se orlovský jezdec rozloučí také se svým žlutým plechovým parťákem.

Petr Medřík
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist