www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy 2008

Ohlédnutí za Mistrovstvím Evropy 2008

27. listopadu 2008 • 08:30

Vítězem letošního seriálu mistrovství Evropy jezdců v automobilových soutěžích, který skončil více než před měsícem ve francouzském Antibes, se stala nakonec italská dvojice Luca Rossetti – Matteo Chiarcossi na Peugeotu 207 Super 2000. Pojďme si tedy nyní společně ještě jednou připomenout evropský šampionát roku 2008 pěkně závod od závodu.

Oproti původně sestavenému kalendáři začala letošní 'Evropa' již počátkem dubna v Turecku při Istanbul Rally. Tradiční soutěž s centrem nedaleko Istanbulu se původně měla jet až na podzim, po zrušení Safari Rally pořadatelé narychlo kývli na podmínky Eurosportu a posunuli svou soutěž na jaro. Změna na poslední chvíli a také šotolinový povrch byly příčinou, že se na startu neobjevilo příliš mnoho zájemců o body do mistrovství Evropy. Díky zařazení závodu do IRC se však několik uchazečů o evropský primát přeci jen objevilo. Náročné šotolinové turecké tratě prověřily připravenost posádek i jejich techniky. Ze všech těchto faktorů vyšel nejlépe právě italský sympaťák Luca Rossetti, který se jako jediný ze špičky vyhnul defektům či technickým problémům a zaslouženě zvítězil. Na evropské stupně vítězů jej doprovodili dva jezdci italského Fiatu Anton Alen a Renato Travaglia, čtvrtý byl Jan Kopecký. Body za páté místo vybojoval domácí Volkan Isik, který byl schopen zajíždět časy s nejlepšími, ale kvůli defektu na druhém testu a následné výměně kola ztratil více než čtyři minuty. Tři body za šesté místo vybojoval Krum Donchev, který se při premiéře s novým Subaru Impreza STI N14 spíš trápil, než závodil. Svou evropskou misi nezačal příliš úspěšně Michal Solowow, když musel odstoupit z dobře rozjetého závodu kvůli poruše motoru, čímž mu definitivně došla trpělivost a po soutěži se rozloučil s Fiatem. Giovanni Manfrinato při premiéře v ME odstoupil kvůli příliš poškozenému vozu po defektu, technická závada vyřadila i Lucu Bettiho.

První skutečné srovnání evropské špičky přišlo v okolí Brescie, kde se uskutečnil tradiční italský díl mistrovství Evropy, Rally 1000 Miglia. Na startu se objevilo celkem 14 zájemců o evropské body. Na extrémně náročných rychlostních zkouškách letos extrémně ztížených proměnlivým počasím, kdy se na jediném úseku střídalo sucho, mokro i mlha, vypálil všem rybník místní matador Paolo Andreucci s produkčním vozem značky Mitsubishi. Nejvíce bodů do ME si připsal celkově druhý Luca Rosseti následován Renatem Travagliou. Na třetím místě skončil Piero Longhi, což byl doposud nejlepší výsledek nepříliš vyvedeného Subaru Impreza STI N14. Čtvrté místo obsadil Corrado Fontana s Puntem následován dvěma Imprezami STI N14 Andrea Aghiniho a Kruma Doncheva. Sedmé místo obsadil Luca Betti trápící se za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX, na jeden evropský bod dosáhl i Antonín Tlusťák startující premiérově s Citroënem C2 S1600. A jak dopadli ostatní soupeři? Giandomenico Basso se představil s privátním Fiatem stáje Trico, z bojů o stupně vítězů jej připravila porucha převodovky na RZ 13. Tato zkouška byla pro jezdce ME hodně smolná, kromě Bassa na ní kvůli technickým problémům odstoupili i Volkan Isik (motor nebo transmise, samotný tým nebyl na místě schopen závadu identifikovat) a Michal Solowow (poškozené kolo a tlumič). Francouz s česky znějícím jménem Cyril Vosáhlo odstoupil hned v úvodu kvůli poruše motoru, ze stejných příčin odstoupil čím dál tím nevýraznější Tomasz Czopik. Anton Alén pouze přejel přes startovní rampu, aby měl potřebný počet startů pro klasifikaci v mistrovství Evropy. Nejhůře však dopadl Giovanni Manfrinato, který v letošním roce nahradil Dimitara Ilieva za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX italské stáje Maura Nocentiniho. Právě tento japonský speciál totiž ukončil svou pouť po havárii už na shakedownu.

O měsíc později se posádky přesunuly do hlavního města Chorvatska, Záhřebu. Zde se uskutečnil už pětatřicátý ročník INA Croatia Delta Rally. Pořadatelé se dlouhou dobu potýkali s finančními problémy a ještě týden před startem nebylo jasné, zda se podnik uskuteční. Smlouva se petrolejářskou společností INA přišla na poslední chvíli, jediným dozvukem problémů tak bylo zrušení dvou čtvrtečních rychlostních zkoušek ve zdejším národním parku Medvedjica a z toho vyplývající změna soutěže z třídenní na dvoudenní. Po nepříliš dobrých výkonech tentokráte naplno zazářil italský jezdec Corrado Fontana, který za volantem Fiatu Grande Punto S2000 vypálil všem soupeřům rybník a kromě pátečního večera na něj nikdo ze soupeřů neměl. Tím jediným soupeřem byl Michal Solowow podruhé startující s Peugeotem 207 S2000. I přes enormní snahu však na Fontanu nestačil a v závěru byl i díky problémům s převodovkou rád za stříbrnou příčku. Bronz pak putoval do Turecka zásluhou Volkana Isika. Čtvrtou příčku vybojoval Krum Donchev, jeho nespokojenost s novým Subaru Impreza STI N14 však dospěla vrcholu a tak jeho chorvatský start byl posledním s vozem z dílen finského závodníka Tommi Mäkinena. O příčku za ním skončil Luca Betti, který se měl premiérově představit s vozem S2000, ale francouzská strana nebyla schopna vůz dodat včas. Sympatický rodák z Cunea tak musel vzít zavděk tradičním Lancerem Evo IX, se kterým se protrápil až na pátou příčku. Šestý a poslední bodující skončil loňský vítěz a domácí miláček Jure Šebalj. Ten v letošním roce nebyl příliš ve formě, vzhledem k narození potomka však bral letošní sezónu spíše jako přechodnou. Soutěž nedokončily z 'Evropanů' pouze dvě posádky. Jednou z nich byl Antonín Tlusťák při premiéře s novým spolujezdcem Janem Škaloudem, když jim na městské rychlostní zkoušce přímo v Záhřebu zkolaboval motor. Kalich hořkosti si v Chorvatsku dopil letošní smolař Giovanni Manfrinato. Po dvou defektech na úvodních testech ztratil téměř deset minut, aby jej po závěrečné zkoušce první etapy vyřadila porucha motoru.

Čtvrtým dílem pokračoval seriál u našich severních sousedů. Velká vzdálenost a písčitý povrch každoročně odrazuje od Rally of Poland řadu pilotů. Nejinak tomu bylo i letos. Suverénem v rámci evropské klasifikace byl Michal Solowow, který se svým Peugeotem 207 S2000 jako jediný stačil místní konkurenci a v absolutní klasifikaci vybojoval pěkné třetí místo. Body za druhé místo si připsal Tomasz Czopik při svém druhém startu v Evropě s Lancerem Evo IX. Bronzová příčka pak připadla na Volkana Isika s Fiatem Grande Punto S2000. Za ním se seřadila trojice pilotů s Mitsubishi. Čtvrtý Betti si netroufal na premiéru na šotolině s vozem S2000, a tak opět usedl do produkčního vozu a až na poslední zkoušce dokázal přeskočit Giovanniho Manfrinata. Šestý pak skončil Krum Donchev z vozem zapůjčeným z dílny Stec Ralliart. S ním dlouhou dobu bojoval o post nejpomalejšího zahraničního jezdce Corrado Fontana, který původně neměl Rajd Polski v plánu, ale po úspěchu v Chorvatsku se rozhodl pro start v Polsku s produkčním mitsubishi. Výsledkově se mu však příliš nedařilo a ve finále musel odstoupit kvůli havárii.

Z Polska se posádky přesunuly na jeden z nejprestižnějších podniků mistrovství Evropy, Belgium Ypres Westhoek Rally. Do města nechvalně proslaveného za první světové války se i díky seriálu IRC sjela opravdu špičková konkurence. A přestože Ital Luca Rossetti poprvé v rámci IRC nevyhrál, v hodnocení mistrovství Evropy neměl žádného soupeře a bezpečně upevnil vedení v ME. Na stupně vítězů jej doprovodili tovární jezdci Fiatu Giandomenico Basso a Anton Alén, kterým se v Belgii nedařilo najít vhodné nastavení auta. Druhý zmíněný až na poslední zkoušce přeskočil Lucu Bettiho, který se konečně představil s toužebně očekávaným Peugeotem 207 S2000 a i přes technické problémy zanechal velice dobrý dojem. Tři body za páté místo pak vybojoval Antonín Tlusťák. Pouhých pět jezdců ME v cíli naznačuje náročnost podniku. Hned po první rychlostní zkoušce odstoupil Corrado Fontana, kterého zradila převodovka jeho Punta S2000. Volkan Isik skončil na třetím testu s uraženým kolem, jen o zkoušku déle vydržel Michal Solowow, kterému stopku vystavil prasklý tlumič. Cyril Vosáhlo ani tentokrát kvůli technickým problémům nespatřil cíl první etapy, v půlce té druhé pak kvůli havárii skončil i Renato Travaglia.

V půlce července se celý peloton přemístil do lyžařského střediska Borovec, kde se již tradičně nachází centrum Rally Bulgaria. Pořadatelé opět připravili prakticky shodné zkoušky s předchozími ročníky, což dávalo výhodu místním pilotům, kteří cesty v pohoří Rila znají téměř zpaměti. Těchto zkušeností dokázal naplno využít Krum Donchev, který na své domácí soutěži premiérově v rámci ME představil Peugeot 207 S2000 z italské stáje Racing Lions. Od úvodních kilometrů všem ujížděl a i přes jízdu na jistotu v závěru vítězství uhájil. Druhý skončil při téměř životním výkonu turecký jezdec Volkan Isik, v cíli na vítězného Doncheva ztrácel jen šest vteřin. Třetí skončil Michal Solowow, kterého v sobotu trápily problémy s brzdami a výfukem. I přesto se vzepjal ke stíhací jízdě a na posledním testu se mu o necelé dvě vteřiny podařilo překonat i Corrada Fontanu. Ten si po celou soutěž stěžoval, že nemůže najít vhodné nastavení svého Punta S2000. Pátý skončil Luca Betti, který se opět přijel trápit s produkčním Mitsubishi Lancer Evo IX, protože jeho Peugeot 207 S2000 byl rozbitý po víkendových závodech s jedním francouzským pilotem. I přes značné technické problémy a frustraci z nespolehlivého vozu se Bettimu podařilo vybojovat body za páté místo. Bez bodů z Bulharska odcestovali Antonín Tlusťák, kterého nedaleko horského jezera Belmeken zradila banální závada na úchytu plynového lanka a maďarský pilot Dániel Fischer, který skončil se svým Fordem Fiesta ST mimo trať.

Na přelomu července a srpna se na portugalském ostrově Madeira uskutečnil sedmý díl evropského šampionátu, Rali Vinho Madeira. Zařazení soutěže do seriálu IRC slibovalo zajímavou konkurenci, která však byla díky vyšším nákladům na start ochuzena o několik účastníků. Na poslední chvíli ubyl i Corrado Fontana, který se rozhodl přerušit letošní účinkování v mistrovství Evropy. Po jednadvaceti rychlostních zkouškách byl nejrychlejším Evropanem suverén z posledních ročníků a tovární jezdec Abarthu Giandomenico Basso. Tomu dlouhou dobu sekundoval jeho souputník Renato Travaglia, nakonec i díky výletu mimo trať na RZ 18 skončil druhý. Na stupně vítězů je doprovodil další Ital Luca Rossetti, který si tak udržel vedení v mistrovství Evropy. Na čtvrté místo se až v závěru probojoval Michal Solowow. Po většinu závodu rychlejší Volkan Isik prohrál interní souboj s polským pilotem na předposlední rychlostní zkoušce kvůli defektu. Šestý a zároveň poslední v rámci mistrovství Evropy skončil Luca Betti, který dokázal zajet několik slušných časů, opět se ale hlavně trápil s převodovkou svého Peugeotu 207 S2000.

Jedním z vrcholů letošního evropského šampionátu se tradičně stala česká Barum Rally Zlín. Napínavou podívanou slibovala kvalitní startovní listina čítající jednadvacet speciálů kategorie S2000. Ne všem se však dařilo dojet až do cíle. Hned na druhé rychlostní zkoušce havaroval při svém jediném startu v ME domácí favorit Roman Kresta, během první etapy museli kvůli poruchám extrémně nespolehlivých převodovek Sadev odstoupit oba tovární jezdci Fiatu Giandomenico Basso a Anton Alén. Pátá rychlostní zkouška se stala osudnou Cyrilu Vosáhlovi, který po sympatickém výkonu na předchozích zkouškách obrátil své Subaru Impreza STI přes střechu. Jen o tři zkoušky déle vydržel Krum Donchev, který nepřijel do Zlína úplně stoprocentně připravený. Během soutěže neúspěšně hledal vhodné nastavení svého Peugeotu, stopku mu nakonec vystavily nefunkční brzdy. A jak to tedy dopadlo? Vítězem v rámci ME se stal Renato Travaglia, který se první den hodně trápil s nastavením svého vozu. Díky skutečně vydařené druhé etapě, kdy dokázal zajet druhý nejrychlejší čas absolutně, si zaslouženě odvezl nejvíce bodů do evropského šampionátu. Druhý skončil Luca Rossetti, který v úvodu soutěže bojoval o vítězství, výměna kola po výletu mimo trať jej však stála drahocenný čas i naděje na vítězství. Bronzový stupínek si připsal Michal Solowow, který tak dokázal po peripetiích v minulých ročnících konečně dokončit zlínskou soutěž. Čtvrtý skončil Luca Betti, kterému opět Peugeot nefungoval stoprocentně, následován Volkanem Isikem a domácím Antonínem Tlusťákem.

Další soutěží šampionátu měla být na konci září řecká ELPA Halkidiki Rally, ovšem z ekonomických důvodů museli pořadatelé tento podnik doslova na poslední chvíli odvolat. Tento fakt logicky před koncem šampionátu ovlivnil možný boj o umístění na nejvyšších příčkách tabulky. Zrušení soutěže litoval zejména Volkan Isik, který hodlal právě zde bodově srovnat krok se svým letošní největším rivalem Solowowem.

Po zrušení řecké soutěže se posádky přesunuly do Francie na Rallye Antibes – Cote d’Azur k závěrečnému dílu evropského šampionátu. Soutěž provázely tradiční organizační zmatky, chaos v servisní zóně i absence informací, vše však vynahradily tratě známé z legendární Rallye Monte Carlo. Ze startu se na poslední chvíli omluvil Renato Travaglia, který tak nesplnil povinný počet šesti startů a v hodnocení ME nakonec nebyl klasifikován. To nahrávalo do not Lucovi Rossettimu, kterému tak k ke korunovaci stačilo vybojovat tři body. To dokázal hned v první etapě, kde suverénně zvítězil v hodnocení ME a díky těmto bonusovým bodům získal titul mistra Evropy. Ve druhé etapě se tak mohl pokusit zaútočit na tovární jezdce Peugeotu Vouilloze a Sarrazina, po defektu a poruše vodního čerpadla v polovině druhé etapy však odstoupil a raději šetřil auto na Valais. Po Rossettiho odstoupení si naprosto suverénně počínal Michal Solowow, který se s Peugeotem evidentně sžil a ve Francii předváděl jeden ze svých životních výkonů. Díky tomuto suverénnímu vítězství tak polský jezdec vybojoval titul letošního vicemistra. O další příčku sváděli velmi tuhý souboj Krum Donchev a Volkan Isik. Isik získal hned v úvodu penalizaci při debatách s policisty, kterým se nelíbilo zahřívání pneumatik závodníky před rychlostními zkouškami a vybrali si tureckého pilota za obětního beránka. I přes velké časové zdržení a nervové vypětí se dokázal Isik soustředit a společně s Donchevem sváděli skutečně pěkné souboje. Rozuzlení přinesla patnáctá zkouška, kde musel bulharský jezdec odstoupit na velkou bolístku současných peugeotů – tlumič. Za stříbrným Isikem tak na stupně vítězů vystoupil Corrado Fontana, který se vrátil do seriálu s Peugeotem 207 S2000. S novým nářadím si však moc neporozuměl a předváděl o poznání horší výkony, než rok předtím s Fiatem. I přes několikaminutovou ztrátu po defektu je více než třináctiminutový rozdíl od vítězného Solowowa nepříliš dobrou vizitkou. Čtvrtým a posledním klasifikovaným pak byl Antonín Tlusťák. Letošní smolař Cyril Vosáhlo nespatřil cíl ani na domácí půdě, když jej zradilo jeho Subaru, ještě hůř dopadl Luca Betti. Ten se v neděli před startem dozvěděl od svého týmu F.R. Special Cars, že pro Antibes nebude mít k dispozici vůz S2000 (na Antibes se s ním nakonec objevil Boetti). Bettimu se naštěstí podařilo alespoň narychlo sehnat Renault Clio R3, kauza s F.R. Special Cars však je v rukách jeho právníka. Na seznámeni s Cliem R3 a jeho nastavením však nezbylo moc času a vše tak probíhalo až přímo na rychlostních zkouškách. Na druhé zkoušce navíc Betti ztratil hodně času díky defektu, na devátém testu mu pak vystavil definitivní stopku poškozený alternátor.

Petr Linhart; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist