www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 12 - Barum Czech Rally Zlín (IRC+ME)

„Malá Barumka“ pokořena, velká zatím nikoliv

7. září 2012 • 12:30

Pro Martina Vlčka s Richardem Lasevičem představovala zlínská Barum rally velkou výzvu. Martin se do cíle své skoro domácí soutěže ještě nikdy nedostal, Richard na úspěšné spatření cílové rampy čekal od roku 2006. Na letošní ročník slavné zlínské soutěže proto oba nastupovali pečlivě připraveni, navíc náležitě nažhaveni na souboje se zajímavou mezinárodní konkurencí.

Martin Vlček - Richard Lasevič (Peugeot 206 Kit Car) - Barum Czech Rally Zlín 2012

Barum Czech Rally Zlín se uskutečnila v tradičním třídenním formátu, přičemž vše podstatné se odehrálo mezi pátkem a nedělí. Kromě obav z náročné, lehce pozměněné tratě, dělalo soutěžním posádkám i jejich týmům vrásky na čele vrtkavé počasí, které hrozilo proměnlivými podmínkami. Předpověď se nakonec nemýlila a týmoví meteorologové byli během celého závodního programu v permanenci. Páteční testovací rychlostní zkouška se sice ještě stihla odjet na suchém povrchu, večerní „speciálka“ v ulicích Zlína už ale klouzala jako dobře namydlené schody.

Martin Vlček, Richard Lasevič i jejich peugeot si s pátečním programem poradili dobře. Po shakedownu sice mechanici museli řešit potíže s řazením, závadu se však podařilo do startu vyřešit. Klidný a bezchybný průjezd nočním okruhem před tisícovkami diváků byl ohodnocen 14. místem v kategorii vozů s pohonem přední nápravy a nadějnou druhou příčkou ve třídě 6.

V sobotu na soutěžící čekaly čtyři náročné rychlostní zkoušky (převážně na kluzkém povrchu), mezi nimi i legendární Pindula a Tesák. Martin s Richardem potvrdili, že jim klasické „erzety“ svědčí více než závodění na okruhu, a hned na první ranní zkoušce převzali vedení ve své třídě. Už na následujícím testu, pro Martina osudové Pindule, ale přišel defekt pneumatiky a jeho výměna posádce zabrala téměř tři minuty. „Mým hlavním cílem na Barumce bylo pokořit RZ Pindula. Odstoupil jsem na ní už třikrát v rozsahu dvou kilometrů a mám k této vložce přirozený respekt a pokoru. Nebyla by to ona, aby mi nenadělila alespoň defekt. Dělali jsme ho přesně na místě, kde jsem loni hasil mitsubishi,“ popsal ironii osudu pilot.

Ani konkurenční Fabie R2 však nejely bez problémů a Martin s Richardem se myšlenek na „bednu“ nevzdávali. V průběhu soboty ještě vyhráli dvě zkoušky a po první etapě se prokousali na pátou příčku ve třídě, patnáctou v „předokolkách“ a 52. absolutně (z 99 odstartovaných).

Martin Vlček - Richard Lasevič (Peugeot 206 Kit Car) - Barum Czech Rally Zlín 2012

V neděli ve své snaze o posun kupředu pokračovali, štěstěna si ale na tento den zřejmě naplánovala dovolenou. Nejprve na jedenácté zkoušce museli zastavovat u havárie Marcela Svačiny a namísto dalšího stažení ztráty na ně čekal přidělený čas. Následující RZ Maják pak představovala definitivně poslední vystoupení Martina s Richardem na letošní Barumce. Rychlou, ale v poslední době poněkud svéhlavou „dvěstěšestku“ již podruhé v sezoně nechal ve štychu nedostatek „šťávy“. Do cíle přitom zbývalo už jen několik kilometrů….

Martin Vlček k letošní Barum rally říká: „Pozitivní je, že jsem konečně dojel svou „malou Barumku“, protože v předešlých letech jsem se ani jednou nedokázal dostat přes RZ Pindula. Auto, já i Richard jsme fungovali bez výrazných potíží až do osudné třinácté zkoušky, do které jsme vlivem tragické nehody ani neodstartovali. Zbytek startovního pole se odebral po náhradní objízdné trase na RZ 14 a právě na ní se opět odporoučel náš alternátor. Nestihli jsme ve stanovených časech projet časové kontroly a znamenalo to pro nás konec na nešťastné soutěži. Tragická nehoda zasáhla všechny. Nezbývá, než s napětím čekat, jak na současnou situaci zareagují zástupci federace, a jaká opatření vypjatá atmosféra přinese.“

Hodnocení doplňuje spolujezdec Richard Lasevič: „Barumka byla opravdu těžká, snad nejtěžší, jakou jsem kdy jel, a to především kvůli neskutečně proměnlivému počasí. Tolikrát jsem auto nepřezouval nikdy, dokonce jsem „uheveroval“ i hever - nestačil mému tempu točení a rozložil se na prvočinitele. Problém střídal jiný problém: hodiny, probrzdění, defekt, počasí, mlha, a když už to vypadalo, že to nemůže být horší, tak se mi rozbily brýle. Nakonec jsme odstoupili na oblíbený alternátor. O elektrice vím jen, že kope a nemůžu jí to vrátit, ale neměl jsem nikdy větší chuť to udělat. Takže jsme absolvovali téměř celou trať, abychom to nakonec zabalili. Je to jako přeplavat oceán a utopit se v přístavu. Přesto jsme si závodění dokázali užívat, časy nebyly špatné a měli jsme z jízdy dobrý pocit. Nicméně, vše zastínila tragická nehoda.“

Černé myšlenky ze závěru Barum rally nyní musí vystřídat pohled do nejbližší budoucnosti. Martin Vlček s Richardem Lasevičem již pilně zbrojí na zářijovou Rally Jeseníky, kde budou usilovat o potřebný příděl bodů do tabulky Mistrovství ČR ve sprintrally. Moravská soutěž se uskuteční v termínu 21. – 22. září a všichni příznivci týmu JT Říha Group jsou na ni zváni.

Jiří Dokulil
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist