www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 14 - Int. Jänner Rallye

Novoroční zahraniční mise CERS performance

29. ledna 2014 • 10:00

Zatímco většina lidí si během vánočních a novoročních svátků chtěla odpočinout a nabrat síly do nové sezony, u týmu CERS performance se naplno pracovalo na zahraniční misi, kterou tým absolvoval přesně v době přelomu starého a nového roku. Těsně po Vánocích stáj vyrazila se dvěma vozy na maďarský Hungaroring, kde se konalo tamější zakončení soutěžní sezony, a jen o týden později se tým přesunul západněji do rakouského Freistadtu na úvodní podnik seriálů FIA ERC a MMČR.

Tomáš Guryča - Jakub Navrátil, Citroën DS3 R1 - Szilveszter Rallye 2013 (foto: autosportfoto.sk)

Hungaroring je sice klasický závodní okruh a většině fanoušků je známý zejména díky pořádání Velké ceny Formule 1, poslední prosincový víkend se ale v jeho areálu i širším okolí podařilo vytvořit plnohodnotnou rallyovou trať se dvěma záludnými úseky. První vložku posádky dokonce absolvovaly za tmy večer před hlavním závodním dnem a tak šlo o docela náročnou prověrku. Stáj CERS performance do Szilveszter Rallye nastoupila se dvěma vozy. Posádku Citroënu DS3 R1 tvořila stejně jako na předešlém závodě ve Slušovicích dvojice Tomáš Guryča – Jakub Navrátil, která maďarský podnik absolvovala hlavně jako další vítaný test před nadcházející rallysprintovou sezonou. „Szilveszter Rallye jsme pojali v testovacím duchu, bylo to pro nás další seznamování s autem a hlavně pilování rozpisu a souhry s Kubou,“ řekl po závodě Tomáš Guryča. „Myslím, že to byl kvalitní test na příští sezonu, získali jsme obrovské množství zkušeností a to hlavně ohledně výběru pneumatik a taky celkového fungování na vícedenním závodě v zahraničí. Co se týče výsledků, bylo zajímavé měřit se i se silnějšími auty než jakým jsme disponovali my. Bohužel jsme ale na RZ 3 mojí chybou museli opustit druhé místo ve třídě, což mě mrzelo. Rád bych tímto poděkoval mechanikům za opravu auta, abychom vůbec mohli pokračovat dál. I přes tuto nepříjemnost ale závod celkově hodnotím velmi kladně - super souhra s týmem i nabrané jezdecké zkušenosti.“

Dušan Chrenko - Peter Ponec, Honda Civic VTi - Szilveszter Rallye 2013 (foto: autosportfoto.sk)

Druhý týmový vůz, Hondu Civic VTi, si přijela vyzkoušet slovenská posádka Dušan Chrenko - Peter Ponec, která obvykle startuje ve slovenském rally poháru se Suzuki Ignis. Na maďarských tratích nebyli, na rozdíl od Tomáše s Jakubem, žádnými nováčky a tak se chtěli pokusit o co nejlepší výsledek. „Szilvester Rallye je pro nás známá soutěž, které jsme zúčastnili už potřetí,“ řekl po dokončení soutěže Dušan Chrenko. „Tentokrát jsme ale chtěli vyzkoušet silnější techniku v podobě Hondy Civic VTi a porovnat si tak výsledky na dobře známé trati. Naše předpoklady se naplnily hned v první noční RZ, kde jsme dosáhli na velmi dobrý výsledek - skončili jsme na 14. místě v kategorii. Před dalším pokračováním jsme měli v plánu postoupit ve výsledcích ještě výš. Auto fungovalo velmi dobře, až na třetí RZ, kde se nám vymstila špatná volba pneumatik a dvakrát jsme tak byli mimo trať. V ostatních RZ to už bylo o poznání lepší a úspěšně jsme dojeli do cíle. Doufali jsme v podobné umístění, na jakém jsme byli po první vložce, ale i přes velké úsilí se nám to nepodařilo. Po dvou výletech z tratě a udělené jednominutové penalizaci za předčasný vjezd do časové kontroly jsme skončili na 25. místě v naší kategorii a na 85. místě v absolutním pořadí. Ohledně penalizace si vůbec nejsme vědomí, že bychom do některé z časových kontrol přijeli předčasně, ale vzhledem k tomu, že to byl volný závod, nám to až tak nevadí.“

Ondřej Bisaha - Petr Píža, Citroën C2R2 Max - Jänner Rallye 2014

Namísto silvestrovských oslav o pár dní později se zlínská stáj přesunula do rakouského Freistadtu na zahajovací podnik letošního mistrovství Evropy – tentokrát s posádkou Ondřej Bisaha – Petr Píža a s vozem Citroën C2R2 Max. Tradiční Jänner Rallye poskytla prakticky totožné tratě jako v minulém roce, avšak nevyzpytatelné počasí z ní opět udělalo velice nevyzpytatelný podnik. Letošní novinka v podobě předpisů regulujících počty pneumatik a jejich vzorky pak zamotala hlavu nejen posádkám, ale i pořadatelům a samotným dodavatelům nových gum. „Zatímco loni na nových gumách musely jet čtyřkolky a všichni výrobci se na to již připravili, od letošního roku se tento předpis týká všech účastníků, což zaskočilo prakticky všechny strany,“ popisuje situaci Ondřej Bisaha. „Nové ‚evropské‘ pneumatiky v menším rozměru šly před rally sehnat pouze v naprosto minimálním počtu několika málo kusů na celou rally. Byla to kritická situace, a proto jsme byli rádi, že sportovní komisaři nakonec ještě jednou povolili i loňské vzorky.“ Zvlášť u Jänner Rallye to bylo zásadní, neboť tato soutěž je díky svým specifickým podmínkám opravdu náročná a pro výběr pneumatiky poskytuje nekonečně mnoho variant – může se jet na suchém asfaltu, ale také na ledě, sněhu, vodě a spoustě šotoliny a bláta. „My jsme se bohužel v úvodu do pneumatik netrefili úplně správně. První sekci jsme absolvovali na zimním vzorku, v druhé sekci jsme nasadili hřeby, ale to už se oteplilo a tyto gumy tedy nebyly moc k užitku. Odpoledne jsme poprvé vyzkoušeli nové ‚evropské‘ pneumatiky a trefili se přesně do podmínek, které byly právě na trati. V tom momentě jsme začali se dostávat do správného tempa,“ svěřil se v cíli první etapy Ondřej. Ten právě díky odpolední sekci zlikvidoval ztrátu na své soupeře a šel nocovat jako vedoucí jezdec třídy 6! Jak se ale hned další ráno ukázalo, bylo to vše, co mohli Ondřej s Petrem na Jänner Rallye předvést. Po nočním uzavřeném parkovišti se totiž nepodařilo citroën nastartovat a jak se po následné rozborce motoru ukázalo, na vině byl ventil spadlý do spalovacího prostoru. „Opravdu nás to štve, protože jde o zásadní závadu, která nás jednak vyřadila z dobře rozjeté rakouské rally, ale taky nás připravila o plánovanou účast na dalším podniku FIA ERC v Lotyšsku, kam jsme se hodně těšili. Porouchaný motor teď má v rukách Jarda Vančík, tak doufám, že zas cé-dvojka bude brzy v plné síle,“ říká po neslavně ukončené rakouské soutěži Ondřej.

I kvůli zmíněným technickým problémům tedy nyní u týmu CERS performance začíná skutečná zimní závodní pauza. Z plánované účasti v Lotyšsku, kam se stáj poprvé vydala už před rokem, definitivně sešlo, a tak nezbývá než čekat na jarní start hlavní sezony. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance!

Jakub Hofbauer
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist