www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 14 - Rally Italia Sardegna

Rally Italia Sardegna: Další vítězství pro Ogiera

8. června 2014 • 13:50

Světový šampionát v automobilových soutěžích se vrací zpět na evropský kontinent, konkrétně na ostrov Sardínie ležící ve Středozemním moři, kde se na obměněné trati uskuteční další ročník Rally Italia Sardegna. První superspeciální zkouška v Cagliari je na programu ve 21:08 středoevropského času. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Kris Meeke - Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) - Rally Italia Sardegna 2014

-

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Italia Sardegna

- - - - - - - - - - - - - 3. etapa - - - - - - - - - - - - -

Relativně klidný průběh měla poslední etapa letošní Rally Italia Sardegna 2014. Poslední čtyři rychlostní testy, které patřily k těm nejkratším, které jsme mohli na středomořském ostrově letos sledovat, už nic nezměnily na dalším vítězství dvojice Sebastien Ogier - Julien Ingrassia na továrním Volkswagenu Polo R WRC. Pro druhé místo si po vyzrálém a vyrovnaném výkonu dojel Mads Ostberg na Citroenu DS3 WRC, třetí příčku pak po včerejší smůle uhájil Jari-Matti Latvala před Andreasem Mikkelsenem (oba Polo R WRC).

Sebastien Ogier - Julien Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC - Rally Italia Sardegna 2014

Ogier už nedělní dopoledne poněkud 'vypustil' a soustředil se pouze na kontrolování své vedoucí pozice a závěrečnou bonusovou PowerStage. Možné drama tak sliboval pouze potenciální útok Latvaly na druhou příčku Ostberga, ale norský pilot hned na úvodním testu dne zajel nejrychlejší čas a dal tak naprosto jasně najevo, že Latvalovi nehodlá druhé místo ani náhodou přepustit. Latvala sice kontroval hned na následující RZ 15, ale před druhým Ostbergem byl rychlejší pouze o 1.4 sekundy.

Na předposlední zkoušce Fin na továrním Volkswagenu ještě jednou zkusil otestovat pevnost nervů Nora na továrním Citroenu, ale i když zajel další nejlepší dílčí čas, stáhnul zde na svého rivala 'jenom' 6.2 vteřiny. Ostberg zde zajel druhý čas a přepočtená ztráta 0.42 vteřiny na kilometr znamenala, že náskok 16.9 sekundy bude před poslední zkouškou více než dostatečný. Rozhodnout tak mohla pouze případná hrubá chyba norského jezdce.

Závěrečná PowerStage na převážně hodně úzké trati poblíž pobřeží Středozemního moře přinesla ještě krásný sport, ale v první desítce se, ostatně jako v průběhu celého dne, nic nezměnilo. Zkoušku opanovaly a bonusové body si rozdělily tři tovární Pola R WRC v pořadí Mikkelsen, Latvala a Ogier. Čtvrtý Thiery Neuville zde ztratil na třetího Ogiera 3.9 sekundy. Celkově za Ogierem, Ostbergem (+1:23.1) a Latvalou (+1:32.8) dojel čtvrtý Mikkelsen, který tak potvrdil tak nejen jasnou nadvládu německého týmu, ale také to, že mu obnovená spolupráce s Olou Floenem opravdu svědčí.

S odstupem dalších dvou minut dojel do cíle Elfyn Evans před Martinem Prokopem, který byl především rád, že soutěž skončila. Sedmý byl letos Henning Solberg před Robertem Kubicou, který včera doplatil na svůj tradičně dravý způsob jízdy. Elitní desítku pak uzavřel nejlepší jezdec WRC2, tedy Lorenzo Bertelli, který přivedl svůj Ford Fiesta S2000 o 1:27.2 vteřiny dříve než Chálid Al Qassimi. Jedenáctý celkově a druhý ve WRC2 pak byl Sebastien Chardonnet na Citroenu DS3 R5 (+2:11.6) a třetí v této kategorii dojel Bernardo Sousa s Fiestou S2000 (+3:54.8). O slušný příděl bodů ve WRC2 se připravil Abdulaziz Al-Kuwari, který odstoupil ze třetího místa s utrženým předním kolem.

Na devatenácté přičce dokončil letošní Sardinii slovenský pilot Jaroslav Melichárek na Fiestě WRC (+33:33.9) a radost z dojetí náročné šotolinové rally mu nemohl zkazit ani defekt v závěru soutěže. S podobnými pocity odjede domů pravděpodobně také Tomáš Pletka, který svůj Citroen DS3 WRC dovedl do cíle na 33. místě absolutně (+1:12:18.7) a zároveň byl nejlepším dovukolkářem.

Stav MS po Rally Italia Sardegna 2014:

Jezdci:

1. Ogier 138, 2. Latvala 105, 3. Ostberg 66, 4. Mikkelsen 63, 5.Hirvonen 40, 6. Evans 36, 7. Meeke 32, 8. Neuville 31, 9.Prokop 30, 10. Solberg H. 22 bodů

Týmy:

1. Volkswagen 227, 2. Citroen 109, 3. M-Sport 78, 4. Volkswagen II 64, 5. Hyundai 57, 6. Jipocar 32, 7. RK 18, 8. Hyundai N 4

- - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - -

Druhá etapa letošní Sardinie měla na programu pouhé čtyři rychlostní zkoušky, znamenalo to ovšem porci 156.8 kilometrů rychlostních zkoušek. Na programu byly dva průjezdy zkouškou Monte Olia v délce 19.3 km a především Monte Lerno s úctyhodnými 59.1 kilometry.

Zahajovací Monte Olia 1 (RZ 10) se nejlépe povedla kvartetu Latvala, Ogier, Ostberg a Mikkelsen, přičemž tato čtveřice figurovala ve stejném pořadí na čele průběžné absolutní klasifikace. S napětím se následně očekával první průjezd nejdelší zkouškou rally. Hegemonii Volskswagenů opět narušil pouze Mads Ostberg, který na této zkoušce obsadil třetí příčku za nejrychlejším Sebastienem Ogierem a Jarri-Mattim Latvalou, kterého děsila varovná hlášení od vadného senzoru teploty motoru svého Pola R WRC. Latvalův náskok na čele soutěže před týmovým kolegou Ogierem se smrsknul na 17.7 sekundy, za třetím Madsem Ostbergem na Citroenu DS3 WRC byl o 9.4 vteřiny čtvrtý Andreas Mikkelsen. Ze souboje o první příčku v kategorii WRC2 vypadl Jazíd Al-Rajhi, když šel se svou Fiestou S2000 přes střechu. Do vedení kategorie pak šel Lorenzo Bertelli, protože do té doby vedoucí Násir Al-Attíja ztratil na RZ 11 více než minutu.

Sebastien Ogier

Na RZ 12 se ve výsledcích vícemné vše odehrávalo jako 'přes kopírák', když první čtyři příčky jak v RZ, tak i po ní, opět okupovali Latvala, Ogier, Ostberg a Mikkelsen. Latvalův náskok na Ogiera se však snížil o dalších 5.4 sekundy, částečně šla tato ztráta na vrub nečekanému zhasnutí motoru jeho Pola R WRC. Z pátého místa se propadl Polák Robert Kubica, který skončil s ulomeným kolem svého Fordu Fiesta WRC.

Poslední zkouška dne s pořadovým číslem 13 přinesla smůlu Latvalovi. Dosavadní lídr průběžné absolutní klasifikace trefil kámen a prorazil kolo. Na 59kilometrovém testu to neznamenalo nic jiného, než výměnu kola a celkovou ztrátu 2:13.8 minuty na nejrychlejšího Ogiera a samozřejmě propad na třetí příčku celkově. Úřadující mistr světa, Sebastien Ogier, se tak rázem octnul v jasném vedení, když jej na konci druhé etapy od druhého Madse Ostberga dělilo komfortních 1:40.2 minuty. Latvala ztrácel dalších 21.3 vteřiny, čtvrtý Mikkelsen ztrácel na Ogiera 2:37.8 minuty. Čtvrtou pozici držel na konci dne s minutovým náskokem na páteho Martina Prokopa, který si stěžoval na bolest krční páteře, britský mladík Elfyn Evans. Kvůli poškozenému motoru odstoupil Hayden Paddon, který na Sardinii za volantem Hyundaie i20 WRC především sbíral zkušenosti.

„Tohle byl rally den! Myslím, že Jarri-Matti i já jsme fanouškům předvedli dobrou šou,“ hodnotil druhou etapu Ogier. „Oba jsme jeli na limitu. Jari zajel fantastický čas na první zkoušce, pak jsem na něj něco najel zase já. Na konci, když jsme s Julienem dostali informaci, že musel zastavit a ztratil, jsme přestali takhle riskovat. Teď jsme ve skvělé pozici, abychom tuto rally vyhráli, ale ještě nás zítra čekají čtyři těžké rychlostní zkoušky bez servisu,“ dodal vedoucí muž rally.

Nejrychlejší čas ve WRC2 zajel na druhém Monte Lernu lídr kategorie Lorenzo Bertelli a před druhým Sebastienem Chardonnetem vedl na konci dne bezmála o dvě minuty. Třetí Abdulaziz Al-Kuwari byl zpět o další minutu a půl. Pro Násira Al-Attíju pak skončila nevydařená druhá etapa výletem mimo trať a poškozením vozu.

Na 20. příčce absolutně uzavřel sobotní etapu Slovák Jaroslav Melichárek s Forde Fiesta S2000 (+29:58.5), 32. místo patřilo Tomáši Pletkovi s Citroenem DS3 R3T (+1:05:14.5), který v pomyslném souboji o nejrychlejíš dvoukolku v sobotu přeskočil Poláka Huberta Ptaszeka s Fiestou R2.

- - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - -

Zatímco se úvod páteční etapy letošní šotolinové Rally Italia Sardegna 2014 odehrával doslova jako na houpačce, tak na konci dne se vše vrátilo do zajetých kolejí letošní sezóny mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.

Hned na prvním dnešním testu se do čela celkové průběžné klasifikace dostaly tovární vozy Hyundai pilotované Thierrym Neuvillem a Juhou Hänninenem. Z dobré startovní pozice profitoval také Martin Prokop, který se po RZ 3, na níž si své posty prohodili Hanninen (1. místo) a Neuville (+0.4 s), dostal na třetí pozici celkově. Zcela naopak na tom byli jezdci továrních Volkswagenů. Ogier přes veškerou snahu ztrácel kvůli pozici prvního jezdce na trati spoustu cenných vteřin, k Latvalovi se k tomu ještě navíc přidaly potíže s brzdami.

Propad Mikka Hirvonena Hirvonena na šestou pozici předznamenal katastrofu, kterou finskému pilotovi rozhodně nikdo nepřál Na přejezdu k RZ 4 se jeho vůz nečekaně vzňal a ve finále z Fiesty WRC zbyla jen hromada ohořelého šrotu. Samotné posádce továrního Fordu se naštěstí nic nestalo. „Vyměňovali jsme pneumatiky a kontrolovali tlaky, jak to běžně děláme mezi zkouškami a všechno bylo OK. Ale najednou se auto bez příčiny vzňalo. Občas auto chytne od poškozeného zadního nárazníku, když se dotýká výfuku, ale ten byl v pořádku. Je to divné,“ lamentoval nad svým osudem Hirvonen. Ostatní posádky se k RZ 4 musely přesunout objízdnou trasou a soutěž nabrala zpoždění 1 hodinu a 20 minut.

Vítězství na čtvrté RZ si na své konto připsal Mads Ostberg s Citroenem DS3 WRC, před Neuvillem, který se tak posunul zpět do čela před Hänninena a Prokopa. Problémy s dobíjením předznamenaly konec druhého továrního Citroenu pilotovaného Krisem Meekem, který se sice dostal do cíle RZ 4, ale na dalším testu už zůstal definitivně stát bez elektrického proudu. Doslova Waterloo pak přinesla poslední zkouška první sekce týmu Hyundai. Juho Hänninen prokázal univerzálnost korejského vozu, když svůj 'Hjondé' použil jako obrovskou sekyru k poražení vzrostlého stromu, čímž si možná ale zároveň také podříznul větev pod sebou samým. Thierry Neuville pak dlouze opravoval podvozek, ztratil 23 minut a propadl se na úplný chvost výsledkové listiny.

Jari-Matti Latvala - Miikka Anttila, Volkswagen Polo R WRC - Rally Italia Sardegna 2014

Po RZ 5 se tak do vedení posunul Jari-Matti Latvala před Madsem Ostbergem, třetí příčku nadále okupoval Martin Prokop, který málem 'sestřelil' pořadatele pobíhajícího po trati, před Andreasem Mikkelsenem a Robertem Kubicou. Latvala pak následně zinscenoval scénku hodnou legendárních Monty Pythonů, když přejel odbočku na cestě do technické zóny a při couvání narazil do vozu svého týmového kolegy Mikkelsena. „Telefonoval jsem se svým inženýrem a najednou jsem viděl, že se deset metrů přede mnou rozsvítila bílá světla a Jari začal docela rychle couvat směrem k nám. Zařval jsem 'Neeee!!!' do telefonu a inženýr byl hodně vyděšený, tak jsem mu řekl, že to do mně Jari zrovna napral. Bylo to docela dramatické, ale poškození není velké,“ komentoval incident norský pilot. K dotažení absurdnosti situace tak už snad stačila jen kontrola povinného ručení Latvalova Pola R WRC...

Druhá sekce se už nesla ve znamení Volkswagenů, když si svou pozici hned na RZ 6 upevnil nejrychlejším časem před Ogierem a Mikkelsenem právě Latvala. Trio Latvala, Ogier, Mikkelsen shodně obsadilo dílčí posty i na RZ 7, po níž už se propadl Prokop na šestou pozici za Kubicu. Na předposlední zkoušce dne si pak konečně nejrychlejším časem spravi náladu také Sebastien Ogier. Závěrečný test dne pak už jenom potvrdil vedení Latvaly, když Ogier poskočil na druhou příčku před Ostberga. Volkswagen se tedy neuchýlil k nějakému taktizování ohledně startovních pozic, což lze jen kvitovat.

V kategorii WRC 2 se po RZ 9 dostal do vedení Jazíd Al-Rajhi před Násirem Al-Attíjou a Bernardem Sousou, když dosavadní lídr kategorie Karl Kruda zůstal stát s poškozeným podvozkem svého nového Peugeotu 208 T16. V průběhu dne skončil také jeho krajan Ott Tanak, kterého trápily potíže s nefunkčním posilovačem řízení.

34. místo absolutně patří po pátku Tomáši Pletkovi na Citroenu DS3 R3T, který zaostává v souboji jediných dvoukolek o 1:38.1 minuty za Fordem Fiesta R2 Poláka Huberta Ptazseka.

Startovní pořadí do 1. etapy

-

- - - - - - - - - - - - - Super RZ 1 - - - - - - - - - - - - -

Letošní zahajovací zkouška Rally Italia Sardegna se zařadí mezi ty nepříliš vydařené. Posádky se přesunuly přes celý ostrov na jih do Cagliari, kde byla připravená 1,3 km dlouhá paralelní trať na pobřežní komunikaci. Nepříliš atraktivně vyvedenou trať ještě umocnili neukáznění diváci, kvůli kterým byla po pár autech za sledování kamer během přímého přenosu zkouška na chvíli přerušena, aby se ji organizátoři rozhodli po průjezdu třicítky aut zrušit definitivně.

Rozdíly ve výsledcích byly minimální, prvenství si nakonec připsal Mikko Hirvonen. Robert Kubica ztratil v jednom z vracáků, ve kterém málem musel couvat. O největší rozruch se však postaral Kris Meeke, když přehnal svou razanci na umělém skoku a poškodil svůj vůz. Do cíle sice dojel, tam se však z něj začalo kouřit a tak se britský pilot rozhodn stroj raději odtlačit. Vzhledem k tomu, že není uzavřené parkoviště a týmy mají noc na přesun do Sassari, mají mechanici dostatek času sjednat nápravu poškozeného vozu.

Startovní pořadí do super RZ

-

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Světový šampionát v automobilových soutěžích se vrací zpět na evropský kontinent, konkrétně na ostrov Sardínie ležící ve Středozemním moři, kde se na obměněné trati uskuteční další ročník Rally Italia Sardegna. První superspeciální zkouška v Cagliari je na programu ve 21:08 středoevropského času. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Ke startu nebyl připuštěn Maxmilian Koch, který na technické přejímce nebyl schopen předložit certifikát k rámu. Ala'a Rasheed se také nepostaví na start, nedostal včas vízum.

Výsledky shakedownu

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist