www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 14 - Rally Italia Sardegna

Podivná rozhodnutí sportovních komisařů na Sardínii

11. června 2014 • 08:00

Letošní Rally Italia Sardegna se po stránce rozhodování sportovních komisařů i některých podivných rozhodnutí ředitele nezapíše do historie automobilových soutěží zrovna nejzlatějším písmem. Spíše naopak, vše vypadá jako černá tragikomedie.

Karl Kruuda - Martin Järveoja (Peugeot 208 T16) - Rally Italia Sardegna 2014

To, že mají francouzské speciály R5 dlouhodobě problémy s chlazením, je veřejným tajemstvím již delší dobu. Proto asi nikoho nepřekvapilo, že na závěrečné technické přejímce nedávné Rally Italia Sardegna se komisaři zaměřili právě na tuto část soutěžního speciálu. A ejhle, chladič neodpovídal homologaci.

V rámci homologace jsou povoleny rozměry 450 mm (+/-2) x 326 mm (+/-2) x 36 mm (+/-1), zatímco chladiče Peugeotu 208 T16 a Citroënu DS3 R5 měly rozměry 451 mm, 330 mm, 34 mm, čímž se nevešly do homologované tolerance.

Po tomto zjištění mělo následovat vyloučení Karla Kruudy a Sébastiena Chardonneta ze závodu. Trojice sportovních komisařů Waltraud Wünsch, Wan Heping a Alessandro Degan však byla jiného názoru. Nebo to dostali příkazem shora?

Sportovní komisaři totiž vzali v potaz, že celkové rozměry chladiče byly menší, než povoluje homologace a jezdci tak nezískali žádnou výhodu. Což je však hodně diskutabilní. Úvahy, jestli měl chladič lepší nebo horší průtok, lepší nebo horší účinnost, jsou celkem bezpředmětné. V homologaci není definován průtok, ale rozměry s tolerancí +-. A ta jednoznačně nebyla dodržena. Není možné, aby v technických věcech vznikal precedens, že menší porušení předpisů (byť i třeba nechtěné) lze nakonec vyřešit pouhou finanční kompenzací...

Týmy se také vymluvily na dodavatele, který nedodal chladiče se správným rozměrem. A vzhledem k problémům s dodávkami dílů vše přišlo pozdě.

Na základě tohoto všeho dostaly obě posádky naprosto směšnou pokutu v hodnotě 2 000 euro, čímž se podařilo notně pošpinit výsledky celé letošní soutěže. Je k tomu nutné přidat také kauzu Bernarda Sousy, který během závodu použil 26 pneumatik namísto 24 povolených, za což byl potrestán časovou penalizací 5 minut.

Nebylo to poprvé a určitě ani naposled, kdy sportovní komisaři na podniku mistrovství světa rozhodli podivně. Podobná rozhodnutí mnohdy odporující zaběhlým předpisům rozhodně nepomáhají zvyšovat pozitivní obraz automobilových soutěží. Spíše naopak...

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
11.06.2014 09:18
vlaso
Ja bych neřekl podivně, ale ve prospěch francouzkých automobilek či francouzkých jezdců. A to se dějě opakovaně již několik let. Včetně Dakaru a jiných disciplín.
toplist