www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 14 - Barum Czech Rally Zlín (ME+MMČR)

Gemini na domácí ´barumce´ bez bodů

8. září 2014 • 22:30

Vzhledem k tomu, jak velké očekávání panovalo před zlínskou soutěží v celém Gemini Clinic Rally Teamu, tak o to více pak bolelo brzké odstoupení posádky Mirek Jakeš – Jarda Novák ze 44. ročníku Barum rally. Zatímco v loňském roce Mirek (navigován Igorem Norkem) na své domácí soutěži dominoval třídě produkčních vozů a jeho výkon zaujal natolik, že byl oceněn trofejí Colina McRae, letos se Mirek s Jardou početným davům fanoušků představili jen na úvodní městské zkoušce...

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák (Citroën DS3 R5) - Barum Czech Rally Zlín 2014

Ale pojďme hezky pořádku a vraťme se o měsíc zpátky do poloviny prázdnin. To již byl na Bohemia rally pošramocený Citroën DS3 R5 opět v plné kondici a dilema, zda vyrazit na soutěž v Rakousku, nebo se věnovat testování techniky, rozhodlo vedení týmu ve prospěch druhé možnosti. „V týdnu před Pačejovem jsme absolvovali důkladný test v Březovicích na Mladoboleslavku. Společně s techniky jsme se opět věnovali správnému nastavení podvozku a především pak diferenciálů. Musím říct, že po březovickém testu jsem měl z auta opravdu velmi dobrý pocit,“ pochvaloval si Mirek přípravu před letošním vrcholem sezony. První drobné komplikace nastaly až v týdnu před samotnou soutěží. Repasované díly do převodovky nedorazily z Francie do Česka včas, a tak musel být zrušen úterní celodenní test. Zatímco konkurence poslední možný den (ve středu a čtvrtek probíhaly seznamovací jízdy) pilně testovala, Mirek s Jardou se v závodním voze svezli jen krátce ve středu večer kvůli seřízení světel. Ani kvalifikační jízda nevyšla posádce optimálně. „Udělal jsem drobnou chybu ve stejném místě jako Roman Kresta, navíc i v lese ve dvou blátivých zatáčkách se nám auto téměř zastavilo a při kvalifikační jízdě se i malá chyba v podobě několika desetinek projeví na čase. Nakonec se však ukázalo, že startovní pořadí nebylo až tak důležité. Vždyť právě Roman (Kresta) startoval o dvě místa před námi a před svým odstoupením vedl,“ popsal Mirek kvalifikační jízdy.

Do večerní městské ´superspeciálky´ tak vyrážel červenobílý Citroën DS3 R5 minutu po sesterském vozu Peugeot 208 T16 portugalské šampióna Magalhaese. Téměř dvě kola ze tří předváděli Mirek s Jardou výbornou jízdu a měřenými mezičasy se pohybovali někde okolo šestého sedmého místa, v cíli první zkoušky však vypadalo všechno jinak. „V závěru druhého kola přestal fungovat posilovač řízení a my museli zpomalit, k tomu jsme se ještě navíc projeli jedním keřem,“ vysvětluje jezdec více než půlminutovou ztrátu v cíli první RZ. Že to bude pro posádku poslední zkouška na letošní Barum rally, to v tu chvíli ještě nikdo nemohl tušit.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák (Citroën DS3 R5) - Barum Czech Rally Zlín 2014

V sobotním ranním servisu se výměna čerpadla servořízení protáhla nad stanovený limit 15 minut a na polookruhovou zkoušku do Slušovic tak vyráželi Mirek s Jardou se 140tisekundovou penalizací. A co hůř, servořízení v daný okamžik znovu nefungovalo! Horečné jednání uvnitř týmu nakonec vyústilo v rozhodnutí odstoupit ze závodu. „Důvod je zřejmý - odjet celou sekci s nefunkčním servořízením by bylo velkým rizikem pro bezpečnost posádky, opomenout nešlo ani nebezpečí poškození drahého vozu,“ vysvětluje Milan Pantálek a dodává. „Vše jsme po závodě pochopitelně analyzovali a z dat vozu i z onboardu je důvod poškození servořízení jednoznačný. Mirek při nájezdu na panely trefil na vnitřku pravým předním kolem velký pařez, protože zlomený píst a ohlý hřeben řízení nenastanou jen tak samy od sebe. Když se jede naplno, jezdecká chyba se pochopitelně může stát. Víc mne ale mrzí, že posádka nám o nárazu neřekla a my tak netušili, v čem je problém. Když dostali mechanici informaci, že za jízdy ztuhlo řízení, první podezření pochopitelně padlo na vadnou pumpu, problém však byl jinde.“

Odstoupení ze závodu mrzelo všechny členy týmu. „I za dané situace jsme chtěli pokračovat,“ říká Mirek. „Už jsme stáli před startem první dopolední erzety s přilbami na hlavách, když jsme dostali informaci od Pepy Minaříky, který se tam pohyboval, že máme odstoupit. Počítal jsem s tím, že na těch dvou zkouškách ztratíme zhruba po minutě, v dalším 30timinutovém servisu se ale problém vyřeší a my se pustíme do stíhací jízdy. Možná bychom v tu chvíli ztráceli pět minut na prvního, když se však zpětně podívám do výsledků, pořád jsme mohli bojovat o první desítku.“ Rozhodnutí nepokračovat v závodě ale obhajuje Milan Pantálek: „Na barumce jsme chtěli bojovat o co nejlepší výsledek v absolutním pořadí. Nějaké dílčí výsledky za druhou etapu nebo testování v rámci závodu, to pro nás v daný okamžik nemělo smysl.“

Další soutěží pro GEMINI Clinic Rally Team bude ve dnech 19. - 20. září Rally Jeseníky.

Gemini Clinic Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
10.09.2014 14:10
Mirekfric
To je fakt divná tiskova...
toplist