www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 06 - XVII. Horácká Rally Třebíč

Komentář k Třebíči - Pechova korunovace

21. září 2006 • 21:00

Horácká rally Třebíč byla tradičně „uzavírákem“ sezony. Letos se konala jako předposlední závod Global Assistance MMČR a přesto je už po jejím konci znám mistr České republiky v absolutní klasifikaci. Václav Pech s Petrem Uhlem dokončili spanilou jízdu českým mistrovstvím, při které čtyřikrát nenašli přemožitele. Nestalo se tak ani v Třebíči, třebaže při krátké první etapě byli soupeři jeho první pozici velmi blízko…

Třebíčtí organizátoři loni šalamounsky požádali o zařazení do kalendáře Evropského poháru, aby se tak vyhnuli černému Petru v podobě poslední soutěže sezony. Evropský status nakonec opravdu získali a posunuli se tak i v kalendáři českého mistrovství, žádná smršť zájmu o start ze strany soutěžících ale nepřišla. Supersérie, která by počtu přihlášených snad trochu pomohla, se v Třebíči také nejela, ze startovní rampy tak nakonec sjelo pouhých 54 posádek, což je dokonce o dvě méně než v loňském roce. Evropský status nakonec připomínali jen Slovák Gavlák a Skot Bobby Mitchell, které ovšem evropské body nezajímaly. Startovní listině dominovala tradiční sestava české špičky, tak trochu podle očekávání chyběl Mörtl, který tím prakticky uvolnil cestu k titulu Ášínovi. Pechovi také stěží mohl stačit Barvík, který protentokrát usednul do své staré EVO VI. Naopak zostřením konkurence byl start Štěpánka, Červenky či Jaromíra Tarabuse, který se měl podruhé svézt v „superšvestce“ Suzuki Ignis.

V itineráři soutěže byly až na malé výjimky nezměněné úseky z minulého ročníku, vůči loňsku se přehodil jen sled rychlostních zkoušek (loňská sobota se letos jela v pátek a naopak). Tím rallye zůstaly dva hlavní neduhy. Jednak hodně rychlá trať a především extrémně dlouhé přejezdy. Na 200 kilometrů RZ připadlo 554 km přejezdů… V pátek byla na programu i jedna noční sekce, která dává zavzpomínat na doby nedávno minulé, kdy byly noční rychlostní zkoušky součástí každé rallye. Servisní zónu hostilo po oba dny rozlehlé letiště u Náměšti nad Oslavou.

Pátek

O půl třetí odpoledne opouští první vůz třebíčské náměstí a první ze všeho míří do servisu. Navzdory původní předpovědi počasí se žádná pneumatiková ruleta nekoná, na obloze totiž střídavě vykukuje sluníčko a zatažená obloha prozatím přeháňkami nehrozí. První ze čtyř rychlostních zkoušek úvodní sekce startuje ve čtyři hodiny odpoledne. Sekce dlouhá 35 ostrých kilometrů jen málo míchá pořadím, krátké zkoušky způsobují jen sekundové rozdíly. V souladu s předpověďmi vyráží nejrychleji Václav Pech, jehož kořistí se stávají tři RZ. Tím si zadělává na slušný náskok téměř dvaceti sekund na druhého Karla Trojana. Ten předvádí tradičně dravý výkon, ostatně v Třebíči se mu v minulých dvou letech podařilo vyhrát klasifikaci produkčních vozů, takže mu zdejší tratě zřejmě sedí. Jen těsně drží bronzový stupínek Vojtěch Štajf, jemuž časomíra připisuje na RZ1 špatný čas a podstatnou část pátku tak figuruje ve výsledcích až ve druhé desítce. Velcí rivalové Arazim s Jandíkem svádějí souboj o čtvrtou příčku, Arazimovi zatím ale ani vyhraná RZ3 na Jandíka nestačí. Podle předpokladů je rychlý Votava, naopak Cais se trápí s nastavením EVO IX. Nejrychlejší dvoukolkou je prozatím Petákovo clio na sedmém místě, Tarabus si ale na ignis postupně čím dál více zvyká a začíná vystrkovat drápky. Na RZ4 chybuje Červenka a mizí z první desítky, problémy má i Landa, který klesá ještě níže v pořadí. Trápí se i Gavlák, který může opět spílat na neposlušnou techniku. Už první sekce je osudná pro Viktora Szabó, jenž odstavuje svůj lancer už za cílem první rychlostní zkoušky s poruchou převodovky, na RZ4 odstupuje i Jan Štěpánek.

Když třebíčské vložky zakrývá tma, je to pro některé jezdce signálem k útoku. Vrásky na čele přidává jezdcům počasí, které začíná zlobit a šíří se zvěsti o lijáku na RZ6. Naštěstí pověst o mokrých tratích se nepotvrzuje, doplácí na to ale několik jezdců, kteří se nechávají zlákat k obutí medií. Zcela nepřekonatelný je potmě Ášín, který zde buduje rozhodující náskok a odskakuje na rozdíl 44 sekund. Skvělý zrak i rozpis prokazuje Jaromír Tarabus. V RZ5 dokonce zajíždí druhý čas absolutního pořadí a po první etapě se může těšit z fantastického pátého místa. Další, komu noční sekce „sedla“ je ostřílený Arazim. Ten se postupně dotahuje až na druhé místo za vedoucího Pecha a nechává za sebou všechny dravější a mladší jezdce. Na jeho tempo postupně nestačí Jandík ani Štajf, první jmenovaný dokonce klesá vinou špatného turbodmychadla až na konec první desítky. Bronzový stupínek tak připadá Karlu Trojanovi. Mezi druhým místem Arazima a čtvrtým Štajfa je ale jen deset sekund, což slibuje pro sobotu hodně zajímavou zápletku. „Jsem rád, že auto po zlínské havárii šlape až na drobné potíže s elektronikou skvěle a my můžeme bojovat o přední příčky. Rádi bychom ještě zaútočili na Karla nebo Václava a protlačili se na stupně vítězů. Je nám ale jasné, že to bude ohromně těžké, zároveň se totiž zbytečnou chybkou nechceme připravit o body,“ přemítal po první etapě Štajf. Podobně „výbušná“ je i situace v druhé polovině desítky. Na Tarabuse má „pifku“ Peták, Votava s Caisem si nemůžou být ničím jistí před Jandíkem. Desáté místo okupuje Tomaštík, který po vyškovské ráně dal opět dohromady subaru a jede i bez jakýchkoliv psychických šrámů.

Sobota

Druhý den se nakonec počasí ještě více umoudřilo a soutěžící i diváky přivítalo slunečné počasí, mírná přeháňka se spustila až při dojezdu do cíle a pořadí už nijak neovlivnila. Václav Pech od rána pokračoval v trendu z pátku a po sekundách všem odjížděl. Tentokrát v úvodní sekci nepovolil nikomu ani výsadu vyhrané rychlostní zkoušky. Největší bitva zuřila o třetí místo, kde si Štajf s Trojanem hrají na škatulata, překvapivě „z dostřelu“ se držel druhý Arazim. Jaromír Tarabus se opevnil před Petákem, kterého během rána překonal Votava. Podle očekávání se prodral vpřed Jandík, na skvělé časy z Barum rally nebo z pátku ale může zatím jen vzpomínat a posunul se zatím jen na osmé místo. Desáté místo opustil ve prospěch Červenky Tomaštík, kterému vytéká brzdová kapalina a prožívá několik horkých chvilek.

Druhá sekce je kratší o RZ14, která je zrušena kvůli místní svatbě, to se ale soutěžící naštěstí dovídají ještě před startem rallye. Václav Arazim si na RZ15 připsal druhé dílčí vítězství tohoto víkendu, přesto je zatím stále pozice jeho plzeňského jmenovce neotřesitelná. Boj o třetí příčku se částečně stabilizoval, na bronzovém stupínku se prozatím usadil Vojtěch Štajf a Trojan jej zatím sleduje s šestivteřinovým odstupem. K velkému boji se ale schyluje na pátém místě. Tarabus postupně poztrácel téměř veškerý náskok a Peták s Votavou už klepou na jeho zadní dveře. Pekelnému tempu těchto jezdců nestačí Jandík a nezbývá mu nic jiného, než si alespoň držet osmé místo před Caisem. Na hraně první desítky se opět změnili protagonisté, Tomaštík zlomil při dalším kaskadérském kousku rameno a Červenka podlehl Landovi, který postupně získával zpět ztracené pozice, které držel v pátek.

Poslední průjezd čtyřmi úseky byl nakonec dramatičtější, než bývá na českých rallye zvykem. Postarala se o to i zakletá RZ19 se svými rozbitými úseky, kde část špičky dostala defekt. Postihl i vedoucí duo Pecha s Uhlem, kteří tak poztráceli padesát sekund. I to jim ovšem bohatě stačilo k vítězství v Horácké Rally a tím i k zisku letošního titulu šampiónů. „Povedlo se, jsme z toho všichni v teamu a samozřejmě i můj táta velice nadšeni. Titul jsme měli definitivně v kapse vlastně již na startu soutěže, když se ukázalo, že Achim Mörtl nepřijede. Jeli jsme proto také i místy pro radost z jízdy sobě a především divákům kolem trati. Během první etapy se nám podařilo vytvořit asi minutový náskok v čele soutěže a ten pak už jen po zbytek rallye udržovat,“ zářil v cíli Pech. Pro letošní jednoznačně nejlepší výsledek si dojel Václav Arazim, který podal bezchybný výkon a poprvé v sezoně se mohl radovat ze stříbra. Hlasitě se tím přihlásil do boje o medaile v konečném účtování šampionátu. Bitvu o třetí místo nakonec defekt nerozhodl, přesto se jména změnila. Na posledním úseku zatáhnul Karel Trojan a vyrval Štajfovi bronz z rukou. V jeho prospěch hovořily pouhé 1,1 sekundy. „Byla to v Karlově podání klasická odveta za Rallye Bohemia, kde jsme mu podobný kousek předvedli my. Byly to nádherné závody a musím říct, že jsem jel opravdu na všech rychlostních zkouškách úplně naplno. My máme na jednu stranu radost, že jsme i v tak vysokém tempu dovezli auto do cíle neškrábnuté a snad ani neudělali žádnou větší jezdeckou chybu, na druhou stranu porážka právě od Karla Trojana nás mrzí. Je to náš velký letošní rival hned na dvou frontách a takhle nám odskočil jak v národním šampionátu, tak i v Evropském poháru, jehož byla třebíčská soutěž součástí,“ smutnil „bramborový“ Štajf.

Jaromíru Tarabusovi nakonec nebylo dopřáno oslavit senzační páté místo. I jej postihl defekt a i když jízdou po prázdné pneumatice ztratil „jen“ šestnáct sekund, stačilo to na to, aby jej předstihl jak Votava, tak i Peták. Votava tak pátým místem připomněl, že patří k širší české špičce a když má „slinu“, tak se s ním musí počítat. Peták i přes zdravotní handicap skončil mezi první desítkou, Tarabus ovšem naznačil, že to příští rok bude mít již jistý mistr skupiny A hodně těžké. Osmý Jandík byl druhý den už jen stínem bronzového medailisty Barum rally Zlín a jakémukoliv útoku stejně zamezil defekt. Devátý Cais absolvoval konec předposledního úseku také na prázdné pneumatice, a o osmou příčku se vehementněji nepral. Zatímní laborování s novou EVO IX je investicí do budoucna, se starou „sedmičkou“ by ale byl nepochybně soupeřům těžším konkurentem. Daniel Landa musel vypít kalich hořkosti až do dna a na posledním testu odstoupit s porouchaným diferenciálem, prestižní desáté místo tak připadlo Červenkovi.

Viktor Hausknotz
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
22.09.2006 08:33
HoFi
pekne shrnuti!
toplist