www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MMČR 07 - XVIII. Horácká Rally

S posádkou BöRT nejen o Horácké a Severním Irsku

30. července 2007 • 02:00

Poprvé po delší pauze jsme mohli na trati třebíčských RZ zahlédnout i vůz řízený Vítkem (VTEC) Böhmem, kterého mezi nástrahami trati doprovázel Petr (Trifid) Domin ve voze Honda Civic VTi. Bohužel posádka musela odstoupit již po druhé RZ, kdy ji zradil vůz.

Ahoj kluci, již delší dobu Vás nebylo vidět v žádné „závodničce“ někde na trati RZ, co bylo příčinou Vaší pauzy?

VTEC: Ahoj Filipe. Příčin téhle pauzy bylo z mé strany hned několik. Kromě nutnosti vyřídit si některé věci v soukromém životě, na které nebyl při předchozích dvou čistě rallyových letech čas, je asi tou nejpodstatnější příčinou ještě taky „malá korekce“ priorit. Rozhodl jsem se pořídit novější Hondu už se záměrem ji pronajímat a zkusit si tak kromě závodění i práci „managera“, takže start na Horácké byl z mé strany především dodržení slova, které jsem dal letos na WRC v Norsku Petrovi, i když nezastírám, že mě ruce už taky dost svrběly :-)

Trifid: Řekl bych, že u mě je to ještě trochu složitější. Pracovní vytížení a z toho plynoucí nedostatek času je jenom jednou z příčin. Především to však jde na vrub tomu, že od loňského podzimu nebydlím v Česku, ale v Severním Irsku a to „trochu“ komplikuje moji účast v českém mistráku.

Jak se Vám po této pauze jelo a jak moc se tato pauza projevila ve voze a na tratích RZ?

VTEC: Pokud budu mluvit za sebe, tak se mi po takové době jelo krásně. Zase jsem si užíval ty pocity startu do rychlostky, obrovské soustředění, otírání potu z čela, držení plynu až za fotobuňku v letmém cíli a potom netrpělivé čekání na zápis času na výsledkovou tabuli… Co se týká pauzy za volantem závodničky ta byla hodně znát. Brždění levou nohou, brzdné body a udržení otáček v rozsahu, kde Honda táhne, mi dělalo občas potíže. Výborný pocit jsem,ale zase měl z rozpisu a spolupráce s Petrem.

Trifid: Jelo se jako vždy super. Vždy jde v první řadě o to si závody užít. A mírná nervozita k tomu taky patří – neztratit se v rozpisu a dávkovat informace v pravou chvíli. A samozřejmě radost když všechno klape. Navíc Vítek nepatří k nervákům, takže je to především o pohodě v aute.

Pokud se nepletu, tak to byl Váš první start s novější Hondou? Jaký rozdíl je mezi současnou technikou a tou dřívější?

VTEC: Podstatný rozdíl je v kratším stálém převodu, tlumičích Proflex a „špéře“. To jsou úpravy, které jsme na předchozím autě neměli nebo nemohli mít a tady jsou hodně znát. Co bylo na předchozím autě pocitově lepší tak byl motor, který měl „špičku“ a rozhodně znatelnější nástup po sepnutí VTECu, který taky spínal asi o 500 otáček níž.

Trifid: Já bych jen dodal, že nejvíc by asi autu pomohlo, kdybych mohl na startu odložit asi 50 kilo své hmotnosti.

Po RZ2 jste byli nuceni kvůli technickým problémům odstoupit. V takovém případě se asi o nějaké spokojenosti moc mluvit nedá. Přesto mohli byste zhodnotit své výkony a popsat co přesněji Vás donutilo vaše působení v Třebíči ukončit?

VTEC: Na hodnocení výkonů je myslím, po jedné a půl odjeté RZtě ještě s problémy, moc brzo. Z toho jsem ani žádný závěr nedělal. Co se týká ukončení našeho působení, tak to bylo způsobeno prasklým těsněním pod hlavou válců, což byl ještě následek havárie závodničky o týden dřív na Pačejově. Přesto všechno patří obrovský dík mechanikům, kteří za 4 dny a noci dokázali auto znovu připravit na start. Vzhledem k tomu, že se ještě ve čtvrtek v noci dodělávalo nebyl už čas na jeho důkladnější vyzkoušení a tak jsme až na přejezdu na RZ1 zjistili, že je něco v nepořádku. Auto hrozně „topilo“, ale přisuzoval jsem to tropickým teplotám venku. Bohužel od půlky RZ1 šla teplota na maximum a následoval pokles výkonu. Na dalším přejezdu teplota klesla, ale na RZ2 se problém opakoval i přesto, že jsme si s Petrem „přitápěli“ do kabiny, abychom motoru ulevili takže následovalo rozhodnutí odstoupit a neriskovat zadření motoru.

Trifid: Jak už Vítek zmínil, mechanici odvedli super práci, takže se na to můžeme dívat i tak, že nám tím umožnili se svézt alespoň tu jednu RZ a kousek. V jednu chvíli to vypadalo, že nezačneme ani trénovat. Navíc jsme odstoupili až když se začalo stmívat, takže jsme si stihli užít ty největší vedra. Není tedy důvod si moc stěžovat.

V poslední době je velmi omílaná otázka situace rally v ČR. Co Vy na to? Z pohledu pronajímatele (Vítka) by to mělo být výhodnější, když můžeš vůz pronajmout do dvou mistráků a sám se účastnit třetího, ne? Petr zase může porovnávat s irským šampionátem.

VTEC: Je pravda, že otázka situace v rally u nás se hodně řeší a i já ji taky často a rád s obyčejnými kluky závodníky omílám :-) Jak jsi řekl pro mě jako pro pronajímatele je to poměrně zajímavá situace, když co 14 dní nebo ještě častěji auto někde startuje, ale i to je dvojsečná zbraň viz. právě minimální čas na opravu při nějakém problému mezi závody atd. Pokud, ale beru situaci v naší rally očima fanouška a diváka myslím,že to není správná cesta. Jediný kdo z toho má prospěch, ale pouze dočasný, jsou organizátoři soutěží, kteří teď zatím ještě těží z velké popularity rally u nás. Tahle popularita, ale musí skončit v okamžiku kdy se „něco jede“ každý víkend. Rally divákům zevšední a začnou na ní hledat spíš to negativní jako je jejich omezení při trénincích, zavírání tratí při soutěžích, rozbité cesty atd. Je to samozřejmě na delší diskuzi, ale jak říkám můj názor je spíše negativní.

Trifid: I když, jak jsem zmínil, v Česku momentálně nežiju, tak české rallye denně sleduji. Množství šampionátů a soutěží samo o sobě podle mého názoru není až tak velký problém. Ten nastává až v kombinaci s ekonomickou silou České republiky. Aut a zavodníků víc asi nebude, takže úbytky startovního pole, které vidíme, jsou přirozené. Zákon nabídky a poptávky tuto situaci vyřeší sám. Ze střednědobého hlediska může být současná situace dokonce přínosem. Všichni se snaží, aby přežila zrovna jejich soutěž a to by mělo znamenat zlepšování servisu jak pro závodníky, tak pro diváky.

Co se týká situace v Severním Irsku a Irsku, tak je třeba mít na paměti právě ekonomickou sílu (možnost provozovat zavodní auto) a ta je s Českem neporovnatelná.

Irská republika má svůj (většinou dvoudenní) šampionát, který bych přirovnal k MMČR a Severní Irsko (UK) má jednodenní soutěže ve stylu českých sprintů. Občas se jedou na jedné soutěži oba mistráky dohromady (stejně jako irský občas zavítá třeba do Skotska). Každou soutěž jede asi 200 aut, z toho 25 WRC (osobně mám radši průjezdy vozu Ford Escort MK). Při předposledním závodě bylo startovní pole omezeno asi na 230 aut a dalších 80 zájemců se dostalo pouze na listinu náhradníků. Pro českého fanouška asi těžko uvěřitelné. Kromě síly ekonomiky hraje roli také propagace. V televizi je možno shlédnout za týden až deset pořadů o rallye. A možná inspirace pro pořadatele jak přilákat sponzory – akreditovaní kameramani (a částečně i fotografové) jsou „vybaveni“ logem hlavního sponzora, ktere musí umístit tak, že je ve všech záběrech vidět (při přesunu na další RZ berou samozřejmě toto logo s sebou a po soutěži ho odevzdají).

Značí třebíčský start, že Vás letos budeme moci ještě shledávat na tratích zbylých závodů některého mistráku? Případně jaké jsou Vaše plány do příští sezóny?

VTEC: Třebíčský start pro mě značil v této sezoně spíše vyjímku. Jak jsem řekl ruce mě svrbí pořád, ale v současné době neuvažuji o nějakém dalším letošním startu. Co se týká sezony příští záleží hlavně na tom, jaký bude zájem o pronájmy, i když Horáckou bychom s Petrem možná … :-)

Trifid: V česku pravděpodobně ne, alespoň zatím žádná nabídka nepřišla. A na ostrovech se také zatím nic nerýsuje, i když má personální ředitelka sonduje situaci. Tak uvidíme.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho Böhm Rallyesport teamu nejen po sportovní stránce.

VTEC: Já taky děkuji za rozhovor a přání toho dobrého pro BöRT a omlouvám se případným čtenářům za slohové cvičení jako odpověď u některých otázek,ale občas se prostě nechám unést :-D

Trifid: I já děkuji a přeji všem super zážitky s rallye. A přijeďte se v listopadu podívat na MS v Irsku, určitě nebudete zklamáni.

Filip Červenka
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist